Ongeval met 2 aanprakelijke partijen, HELP aub!

vickydb1984
Topic Starter

Ongeval met 2 aanprakelijke partijen, HELP aub!

#1 , 25 sep 2011 14:59

Hallo,

aangezien ik ten einde raad ben, probeer ik langs deze weg een beetje raad te krijgen, of een beetje wijzer te worden. Dit is mijn verhaal.

vrijdag 12 augustus 2011 reed ik met mijn wagen op een tweevaksbaan waar maximum toegelaten snelheid 50 km per uur is. Het is een steenweg met middenberm, ik reed uiterst links en naast mij reed een Jeep-achtige Opel met aan boord een dame. Ineens word ik aangereden in mijn rechterflank door die dame, uit het niets. Ik ga aan kant en bleek dat er een oude dame van de parking kwam rechts van ons, zonder pinker, zonder uitkijken. Daardoor is die dame naast mij dus uitgeweken naar links, en heeft ze mij aangereden. We hebben die oude dame proberen doen stoppen maar zij is doorgereden, we hebben dus die nummerplaat onthouden en de politie is erbij gekomen. De politie zei dat ze die oude dame zouden verhoren. Maar ze zeiden wel dat ik in mijn recht was. Ik was dus niet ongerust over enige uitbetaling. Wat er dan verder gebeurd is: ik kreeg een attest van de politie met de feiten en de partijen. Ik ben dan naar mijn verzekering gegaan en er is een expert gekomen bij mijn garage. Conclusie: 4000 euro schade aan mijn wagen (BMW E46 van 2001) Randgeval van economisch verlies dus. Uiteindelijk heeft de expert besloten om toch tot herstelling te laten overgaan. Mijn verzekering heeft dus de andere partij (verzekering van die dame met de Opel die tegen mij reed) aangeschreven en die betwisten hun aansprakelijkheid omdat er een andere partij nog bij betrokken is en ze vinden dat die andere partij dus de schade moet vergoeden, met als gevolg dat deze zaak nu voor de politierechter moet komen, deze zal dan beslissen wie er in fout is, en dan pas kan ik uitbetaald worden. Dit kan een jaar duren, dus ik moet wachten op mijn centen, mijn wagen rijdt niet meer. Mijn draagarm van mijn wiel is scheef en er is een stuk uit mijn velg en band is plat. Met de carrosserieschade kan ik leven, maar zo rondrijden gaat echt niet met dat kapotte wiel. Mijn verzekering wil mij ook niet uitbetalen zonder een akkoord van een andere partij. Kan dit zomaar? Is dit de normale gang van zaken? Wat met loonverlies? Ik werk in ploegen, dus openbaar vervoer is geen optie, een wagen huren moet ik eerst zelf betalen. Wat kan ik doen, ik zit zonder vervoer? Kan iemand me raad geven welke stappen ik bet onderneem? Alvast hartelijk dank bij voorbaat.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 25 sep 2011 16:54

Indien men geen all-risk verzekering heeft moet men in dergelijke gevallen het vonnis van de rechtbank afwachten.....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 sep 2011 18:09

U kan wel al de schade vorderen dus ook de extra kosten.
In principe hebt u met de eerste aanrijding gaan zaken. Als de dame in Jeep was uitgeweken zonder meer was er toch geen probleem geweest.
Zij moet de vluchter maar aansprakelijk stellen.
Maar verzekeringen betalen niet graag dus wachten ze op verdict rechtbank.
Deze (de rechtbank) seponeert normaal alles wat niet met gewonden is .... redenering verzekering moet haar werk doen.

Reclame

vickydb1984
Topic Starter

#4 , 25 sep 2011 19:50

ja dat van dat vorderen, mijn verzekering wil niets op voorhand betalen omdat ze niemand hebben die wil toegeven dat ze in fout zijn. U zegt dat de rechtbank misschien zal seponeren, wat wil dit concreet zeggen, dan? Wie zal dan beslissen wie in fout is en moet betalen?

Franciscus

#5 , 26 sep 2011 12:02

eigenlijk is het zo dat parketten vinden dat verzekeringen zelf hun boontjes moeten doppen. Dus er is een Europees Aanrijdingsformulier dat een directe regeling toelaat.
U bent maar aangereden door een voertuig en dat is gekend. De andere wagen heeft duidelijk een beweging naar links gemaakt dat kan ze toch niet ontkennen en zal zo ook wel op het EAF staan.
Wat gebeurd er nu gezien de 3de partij geen formulier heeft ingevuld en geen schade (vermoed ik) is de reden voor de uitwijking betwistbaar.
De politie heeft u toch gezegd zo'n formulier zeker in te vullen. Indien u dit niet invult kan de verzekering ook niet veel doen.
Politie zendt PV naar politierechtbank om de strafrechtelijke veroordeling van de overtreder te bewerkstellen. Want dat doet de politierechtbank een bestraffing uitspreken voor de overtreder. Gezien het vele werk vindt het College Procureurs Generaal dat stoffelijke aanrijdingen heel laag scoren in belangrijkheid dus parketten seponeren. Dat wil zeggen dossier wordt zonder gevolg (ZG) verticaal geklasseerd. Wordt zelfs niet bekeken.
En dat is het dan.
Uw advocaat ( aangesteld door de verzekering) zal nu de zaak moeten aanhangig maken zodat de zaak wel wordt voorgeleid. Dan zal er een uitspraak komen alle partijen kunnen dan indien ze niet opdagen bij verstek veroordeeld worden ( en dan in verzet gaan) of na veroordeling nog eens in beroep gaan.
Iets duidelijker?
PS politie heeft NIET te zeggen of u al of niet in uw recht bent. .. dat is onprofessioneel en niet hun bevoegdheid.
(hoewel ze het dikwijls wel zullen weten).

vickydb1984
Topic Starter

#6 , 27 sep 2011 16:24

Ja, dank je, is duidelijk. Nu, ter plaatse is er geen aanrijdingsformulier ingevuld, daar de politie uitdrukkelijk zei dat dit niet hoefde. Er is wel een verklaring afgenomen van mij, de mevrouw die tegen mij reed en 2 getuigen die die oude dame van de parking zagen komen. Ik ben dan met het attest van de politie naar de verzekering gegaan en daar heb ik een EAF moeten invullen. Ik snap er zelf ook niet veel van. Maw, ik zal moeten afwachten tot er iets gebeurd van uit de rechtbank (seponeren ofzo)? De verzekering zegt: U bent in uw recht dus aan het einde van de rit zal u uw geld krijgen. Ik vraag: hoe lang zal die rit dan duren? Tja, dat weten we zelf niet, kan jaren zijn. Daar sta je dan..;

Franciscus

#7 , 27 sep 2011 16:30

Dat blijkt een blijvend foute interpretatie te zijn bij veel inspecteurs. De regels zijn echter zeer duidelijk .... uw aanrijdingsformulier stelt uw verzekering in kennis en zorgt ervoor dat u de contractuele overeenkomsten met uw verzekering komt nl hen binnen de tijd in kennis stellen. Let wel op uw polis staat meestal een periode.
Politie stuurt haar PV naar de procureur des Konings en als die de zaak seponeert dus zaak Zonder Gevolg dan is er verder niets.
Parket moet geen verantwoording afleggen aan uw verzekering zij gaat enkel over de opportuniteit of er een strafrechtelijk feit gepleegd is, of er voldoende aanwijzingen zijn en of het dan de moeite loont om te vervolgen ...in dien geen positief antwoord zaak gesloten.
U zal dan moeten dagvaarden en hopen dat u de zaak alsnog kan winnen.
Zaak is anders indien u het PV nr direct hebt doorgegeven aan uw verzekering want dan hebt u wel aan uw verplichting voldaan.
Alleen als er een AEF was opgesteld kan de verzekering op basis van dat document al een oordeel vellen. Nu moeten ze wachten tot het parket het dossier vrijgeeft.

vickydb1984
Topic Starter

#8 , 29 sep 2011 21:42

Ok, ja dus met andere woorden: als je een ongeval hebt, onmiddellijk EAF invullen, ook al komt er politie bij? Ja, dat is wat de verzekering nu afwacht, de PV, zeggen ze. Dus ik kan niet anders dan afwachten zeker?

Gebruiker21

#9 , 30 sep 2011 13:28

Moest je echt niet anders kunnen dan een wagen huren voor de verplaatsing naar je werk, hou dan alle papierwerk / facturen / ... van de verhuurfirma ook bij, zodat je deze kosten uiteindelijk ook kan terugvorderen van de tegenpartij.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus

#10 , 01 okt 2011 12:54

Op het EAF staan nl de gegevens En de ondertekende verklaring van beide partijen en daar kan de verzekering wel mee weg.

cdelahaye

#11 , 09 okt 2011 07:44

Conventie onschuldig slachtoffer inroepen!! Dat moet je makelaar toch weten, of ben je ook verzekerd bij ING ?
Als het aanrijdingsformulier correct is ingevuld, dan MOET jouw verzekeraar regelen in RDR op basis van barema 13, nadien moeten ze maar verhaal uitoefenen indien ze dit wensen.

scorpioen

#12 , 09 okt 2011 10:53

Conventie onschuldig slachtoffer inroepen!! Dat moet je makelaar toch weten, of ben je ook verzekerd bij ING ?
Als het aanrijdingsformulier correct is ingevuld, dan MOET jouw verzekeraar regelen in RDR op basis van barema 13, nadien moeten ze maar verhaal uitoefenen indien ze dit wensen.
Er is geen aanrijdingsformulier ingevuld ...

Terug naar “Verkeersongevallen”