verhuurder rekent maandelijkse kosten syndicus door aan mij?

kendeman
Topic Starter

verhuurder rekent maandelijkse kosten syndicus door aan mij?

#1 , 23 sep 2011 18:50

Hallo,

ik woon sinds 2009 aleen als huurder (3-6-9) van een appartement met garage in een gebouw van 6.
Betaal maandelijks huishuur + 75 euro provisie aan de verhuurder.

Heb een vraagje ivm jaarlijkse afrekening. Heb deze nu pas ontvangen voor de voorbije 2 jaren. Het zijn kopies van de afrekeningen van de eigenaar/verhuurder.
Er staat maandelijks een kost van 120 euro 'syndicus'. De eigenaar zijn aandeel hierin is 1/6, dus 20 euro. Maar de verhuurder/eigenaar rekent die door aan mij.

Is dit correct?

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 sep 2011 19:02

Wat staat er in uw contract van kosten te betalen door U.
Indien niet in contract kunnen die kosten niet doorgerekend worden net zo min als het kadastraal inkomen.
(indien geen handelscontract)
Water gas en electra kunnen wel indien ze over uw appartement en garage gaan.

kendeman
Topic Starter

#3 , 23 sep 2011 19:11

In mijn contract staat:

Samen met de huurprijs zal de huurder een maandelijkse provisie betalen van 75 euro voor deelname in de kosten van privatieve centrale verwarming en water, en voor gemeenschappelijk onderhoud van inkom en gangen en de elektriciteit van de gemeenschappelijke delen en gemeentetaksen op collecteurs, e.a. naargelang het gebouw of de omstandigheden.
Deze lijst is opsommend en niet limitatief. Perodiek zal een afrekening in min of meer opgesteld worden en de provisie zal kunnen aangepast worden in functie van de werkelijke lasten van de voorgaande periode.

Deze lijst is opsommend en niet limitatief. Dit betekent dus dat ik opdraai voor de syndicus zijn loon?

Mvg.

Reclame

j.demoor

#4 , 25 sep 2011 10:01

“Art.1728ter.§ 1. Behalve wanneer uitdrukkelijk overeengekomen is dat de aan de huurder opgelegde kosten en lasten in vaste bedragen worden bepaald, moeten ze met werkelijke uitgaven overeenkomen...§ 2. De contractuele bepalingen welke in strijd zijn met paragraaf 1 zijn nietig.”(Burgerlijk Wetboek).

‘Deze lijst is opsommend en niet limitatief’

Zulk beding laat de verhuurder niet toe willekeurig bijkomende kosten ten laste te leggen van de huurder. De huur in een appartementsgebouw omvat ook de gemeenschappelijke delen,wat niet inhoudt dat de prestaties van de syndicus hiertoe beperkt blijven. Hij behartigt ook en vooral louter eigenaarsbelangen. Bij ontbreken van een minnelijke kostenverdeling tussen verhuurder en huurder zal de vrederechter moeten beslissen.

“Art.1344bis.Onder voorbehoud van...kan elke vordering inzake de huur van goederen worden ingeleid bij verzoekschrift, neergelegd ter griffie van het vredegerecht. Het verzoekschrift vermeld, op straffe van nietigheid :...”(Ger.W.=Gerechtelijk Wetboek).

Ga naar de griffie van het Vredegerecht en vraag daartoe een papieren formulier. Desnoods kopieert u de tekst van art.1344bis Ger.W. en gebruikt u deze als invulformulier mits omzetting in briefvorm. U kan dit verzoekschrift in principe indienen zonder advocaat.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huren”