bomenoverlast van de buur

Stepke
Topic Starter
Berichten: 18

bomenoverlast van de buur

#1 , 27 mar 2007 23:19

Sinds drie jaar woont mijn zuster naast een koppel , die daar al voor haar woonde .
Ze heeft het huis gekocht en heel de tuin opnieuw laten inrichten .
Echter blijft de zon uit haar tuin weg , en de grond is er zeer droog en dus onvruchtbaar.

De reden hiervan zijn de twee grote conifeerbomen ( + 10 meter hoog en zeer breed ) .

De breedte van ??n van de conifeer overtreft ruim de scheiding tussen haar en de buurman en staat maar een goede 50 cm van scheidingsgrens af .
Ze heeft de buurman ( die zelf in de toekomst gaat verhuizen , maar wel eigenaar is van de woning ) er al op een vriendelijke manier over aangeschreven omdat hij nietvaak thuis is en dus bijna niet aanspreekbaar is .

Die was blijkbaar dik op zijn teen getrapt met de geschreven vraag of hij de boom niet wilde snoeien of misschien wilde verwijderen.
Zijn vrouw snouwde mij er direkt op af.

Ze heeft de wijkagent er nadien nog over gesproken , maar deze doet nog niet de minste moeite om overleg te plegen .

Beide bomen zorgen dus voor overlast met in het bijzonder diegen die over de scheiding hangt en de met natuurtegels aangelegde pad bevuild met harsplekken enz. en ze trekken al de vochtogheid uit haar tuin.

De buurman weigerd dus de boom te snoeien omdat hij dan ook voor de kosten moet opdraaien van het snoeiafval.


Wat kan mijn zuster hiertegen doen ?

Kan ze deze man laten verplichten die boom te snoeien of zelfs de beide bomen te laten verwijderen ?


Mag er zomaar op 50 cm van scheiding een boom staan ?

Graag wat raadgevingen ??



Thanxx

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Heye
Berichten: 468

#2 , 28 mar 2007 00:48

Hallo,

Ik hoop dat dit is wat je zoekt


(Zie bepalingen veldwetboek)art.35, 36, 37

op eigen grond (de buurman)

hoogstammige bomen moeten geplant worden op 2 meter van de perceelgrens. Indien de bomen dichter staan kan de nabuur eisen dat deze gekapt worden.
Uitzondering: fruitbomen die als leibomen tegen een muur geplaatst zijn. Let wel men mag geen fruitbomen leiden langs een niet gemeenschappelijke muur.

levende hagen en begroeide draadafsluitingen op een halve meter van de perceelgrens.

voor definitie van hoogstammigen en laagstammigen/struiken raadpleegt u best de plaatselijke gebruiken via het plaatselijke vredegerecht.

Overhangende takken

Mag je niet zelf afhakken. Je kan wel eisen dat je buur ze afkapt, inien zij niet zijn ingeplant volgens de wettelijke bepalingen. De vruchten blijven van je buur, tenzij ze in jouw eigendom afvallen.

Doorschietende wortels

Mag je zelf doorhakken.

dieke
Berichten: 1299

#3 , 28 mar 2007 09:32

Het lijkt er inderdaad op dat je zus voor de (vrede)rechtbank haar gelijk kan halen.

Toch spijtig. Ik zou het als buur ook niet op prijs stellen als dergelijke vraag schriftelijk zou gebeuren, ook al zou ik niet zo vaak thuis zijn.

Onder het motto 'Een goede buur is beter dan een verre vriend' lijkt mij het erg onverstandig om niet op zijn minst eerst moeite te doen je buren persoonlijk dergelijke vragen te stellen.

Nu ja, het kwaad is geschied. Ik zou echter nog steeds aanraden aan je zus om even op haar stappen terug te komen en rustig, gewapend met een flesje wijn als verzoeningsoffer, met die mensen te gaan praten om hen precies uit te leggen wat het probleem is. Ook al zullen die mensen binnenkort hun huis verkopen, dat lijkt me toch wel de beste optie. Daarna kan ze nog altijd verdere stappen nemen als de buren van hun kant hun goede wil nog steeds niet zouden willen tonen.

Reclame

Stepke
Topic Starter
Berichten: 18

#4 , 28 mar 2007 14:39

Ze had wel een brief geschreven op een vrinedelijke manier en dat hij er niet even wou over praten met haar .

De buurman doet sindsdien zeer onozel , het is zelfs zover dat als hij een barbeque geeft op zijn terras met vrienden ze de dag nadien kippeboutjes op haar terras vind .
Zo belachelijk doen , en eerlijk gezegt zou ik dan zelf ook niet de minste moeite meer doen voor overleg .
Hij kon gewoon toch maar zeggen van , ik zal de boom snoeien , maar mijnheer doet niets aan zijn tuin .

Nu was ik er ook wel vrij zeker van dat mijn zuster recht in haar schoenen stond , tot ik dit vond .

Als de boom of bomen er al meer dan 30 jaar staan , en er is in het verleden geen klacht geweest door andere buurmensen , dan verwert de eigenaar van de bomen het recht om ze te laten staan .

Maar dan stel ik mij hier toch nog wat vragen bij .

Hoe kan ik te weten komen hoe oud die boom is , en of er in het verleden al een klacht is geweest ?

Geld die dertig jaar ook als er nu sinds een 10 tal jaar nieuwe mensen in wonen ?


En wat met die dertig jaar , dat hij dan het recht verwerft om deze te laten staan , geld dit recht ook nog als de boom op 50 cm van scheidingsgrens staat ?

Thanxx

dieke
Berichten: 1299

#5 , 28 mar 2007 15:28

Inderdaad. Dat van die 30 jaar, dat wist ik wel en was ik eerlijk gezegd wat uit het oog verloren.

In dat geval, als die bomen er inderdaad 30 jaar staan, maakt het inderdaad niet uit waar precies ze staan. Het maakt ook niet uit of de buren tijdens die 30 jaar veranderd zijn (dus andere eigenaars). Nieuwe eigenaars kunnen die bomen ook zien staan en dus voor ze het aangrenzend perceel aankopen, informeren hoe het met die bomen zit.

Het spijt me, maar als die bomen inderdaad 30 jaar zijn, lijkt het mij ook een probleem te worden. Nu, de buur mag dan misschien al het recht verworven hebben om die bomen daar te laten staan, dat wil nog niet zeggen dat hij niet verplicht is ze te snoeien.

PS Ik vind die onnozeliteiten van boutjes op het terras ook belachelijk hoor. Dat neemt echter niet weg dat, hoe vriendelijk geschreven ook, ik het niet op prijs zou stellen dat mijn buur mij over zoiets belangrijks, in een briefje zou berichten. Als je als buren op het (quasi)platteland (want er staan bomen) mekaar al niet kan treffen, wordt het wel erg moeilijk.

Heye
Berichten: 468

#6 , 28 mar 2007 15:46

Hallo,

Even inpikken op die 30 jaar. Dat staat nergens geschreven. De wet maakt onderscheid tussen hoogstam en laagstam, en de daartoe voorziene afstanden tussen de perceelsgrenzen, en NIET op ouderdom.
Om de definities te kennen van hoog of laagstammigen moet U bij de milieudienst van uw gemeente de reglementen aanvragen.

VB: in de gemeente Schoten is een boom van 1 meter en een stamomtrek van 20cm of meer, al een hoogstam.

In de gemeente Halle, is een hoogstam, een boom van 3 meter waarvan de laagste tak zich op 2 m van de vaste grond bevind, met een omtrek van 25cm of meer.

U ziet elke gemeente heeft een eigen definitie van hoogstammen en laagstammen, maar niets over ouderdom.

Vraag het gewoon na bij de milieudienst van de gemeente.

Met vriendelijke groeten
Heye Andy

Stepke
Topic Starter
Berichten: 18

#7 , 28 mar 2007 21:53

Als het een boom is van min. 10 meter hoog zal het wel een hoogstam zijn denk ik hor . :roll:

consulent
Berichten: 102

#8 , 29 mar 2007 12:55

Sinds drie jaar woont mijn zuster naast een koppel , die daar al voor haar woonde .
Ze heeft het huis gekocht en heel de tuin opnieuw laten inrichten .
Echter blijft de zon uit haar tuin weg , en de grond is er zeer droog en dus onvruchtbaar.

De reden hiervan zijn de twee grote conifeerbomen ( + 10 meter hoog en zeer breed ) .

De breedte van ??n van de conifeer overtreft ruim de scheiding tussen haar en de buurman en staat maar een goede 50 cm van scheidingsgrens af .
Ze heeft de buurman ( die zelf in de toekomst gaat verhuizen , maar wel eigenaar is van de woning ) er al op een vriendelijke manier over aangeschreven omdat hij nietvaak thuis is en dus bijna niet aanspreekbaar is .

Die was blijkbaar dik op zijn teen getrapt met de geschreven vraag of hij de boom niet wilde snoeien of misschien wilde verwijderen.
Zijn vrouw snouwde mij er direkt op af.

Ze heeft de wijkagent er nadien nog over gesproken , maar deze doet nog niet de minste moeite om overleg te plegen .

Beide bomen zorgen dus voor overlast met in het bijzonder diegen die over de scheiding hangt en de met natuurtegels aangelegde pad bevuild met harsplekken enz. en ze trekken al de vochtogheid uit haar tuin.

De buurman weigerd dus de boom te snoeien omdat hij dan ook voor de kosten moet opdraaien van het snoeiafval.


Wat kan mijn zuster hiertegen doen ?

Kan ze deze man laten verplichten die boom te snoeien of zelfs de beide bomen te laten verwijderen ?


Mag er zomaar op 50 cm van scheiding een boom staan ?

Graag wat raadgevingen ??

Thanxx


Beste,

Tracht vooralsnog partijen in verzoening bij de Vrederechter te roepen. Is elke mogelijkheid om in der minne te regelen uitgeput, dan zal u moeten dagvaarden. Vorder op basis van artikel 1382 B.W. (aquiliaanse aansprakelijkheid of foutaansprakelijkheid) en in ondergeschikte orde op basis van artikel 544 B.W. (foutloze aansprakelijkheid), maar dat zal uw advocaat u beter kunnen uitleggen/aanraden. Niettegenstaande voormelde bestaat de kans dat de rechtbank op basis van het veldwetboek vonnist.

Succes.
Mvg.

herberg
Berichten: 1

#9 , 25 feb 2008 17:37

Zit met hetzelfde probleem als de vraagsteller. Echter 2 bijkomende vraagjes: net als bij de vraagsteller gaat het om coniferen (sparren dus). Als je sparren dicht bij mekaar plant wordt dit ook een haag. Dan zou in principe de afstand van slechts 50 cm gelden? En wat dan als zo'n 'sparrenhaag' tot wel 10 meter hoog wordt? (In mijn concreet geval nemen deze flinke jongens het zonlicht weg van mijn sinds een paar jaar aangeplante halfstam fruitbomen, waardoor deze niet echt goed willen groeien.)

sven23
Berichten: 1

#10 , 25 feb 2008 18:24

Ik zit met hetzelfde probleem, ik heb al verschillende keren contact opgenomen met de wijkagent, maar daar krijg ik bitter weinig reactie van.

de situatie is als volgt:

-mijn achterbuur en ik hebben al jaren geleden een schutting gezet tussen onze percelen met aan het einde een poortje zodat we toch nog contact konden hebben, nu laatst vond hij het nodig om dicht aan dat poortje (en dus dicht aan mijn perceel) een mestkot te maken. Ik maakte hem duidelijk dat hij dat toch niet kon doen, aangezien wij op minder dan een meter of 2 een zwembad hebben. Als in de zomer dan die mesthoop lekker begint te gisten (en te stinken) dan liggen wij eigenlijk in een beerkelder i.p.v. een zwembad.

Blijkbaar heeft hem dit kwaad gemaakt en heeft hij het gezamenlijk poortje toegemaakt met een haag (zonder onze toestemming)
Het mestkot heeft hij niet gemaakt; tijdens ons gesprek merkte ik ook op dat zijn bomen nogal hoog werden en dat wij geen zonlicht meer hadden na 3 uur. Hij werd nogal kwaad en zei dat die bomen ver genoeg van ons perceel staan (wat ook zo is). Het gaat over een kriekenboom en nog enkele andere bomen (ongekend ras).

Nu is mijn vraag: is er mss een regelgeving die oplegt dat bomen niet hoger dan een bepaalde hoogte mogen worden omdat ze hinder veroorzaken voor de aanpalende buur?

Mijn buur weigert iets te doen aan de bomen, ik heb al wat regels gevonden i.v.m. aanplanting en afstand van het aangrenzende perceel maar niks over maximale hoogte of zo.

de bomen staan wel 2 meter van onze scheiding, maar dat is het punt niet-het is de hoogte die mij dwars ligt.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#11 , 26 feb 2008 12:08

coniferen kunnen als laagstammig beschouwd worden als ze een haag vormen, maar mogen dan niet te hoog worden. Meestal wordt een hoogte van 2 à 3 meter aanvaard, niet meer. Als ze hoger zijn, worden ze als hoogstammig beschouwd en moeten ze op 2 meter staan.

Voor hoogstammige bomen die op 2 meter staan geldt geen specifieke hoogte. Hier kan je beroep doen op art. 544 B.W., burenhinder, hinder die de normale hinder die men geacht wordt te moeten verdragen overschrijdt. Dit is een (moeilijk te beoordelen) feitenkwestie.

scorpioen

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”