Nieuwbouwappartement

tof
Topic Starter

Nieuwbouwappartement

#1 , 26 mar 2007 16:38

Vanaf 1 april heb ik een 9-jarig huurcontract getekend voor een nieuwbouwappartement. Indien de opleveringsdatum later zou vallen dan 1 april, zou het contract pas ingaan vanaf opleveringsdatum. Nu lijkt het erop dat ze het gebouw eind deze week gaan laten opleveren, hoewel ik nog 4 weken moet wachten eer ik kan beginnen te schilderen wegens vochtige muren. Kan dit zomaar? Ik betaal dan een maand huur voor niks?

met vriendelijke groeten,
tof

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke

#2 , 26 mar 2007 16:45

Misschien zijn de muren nog te vochtig om te schilderen, maar is het appartement daardoor niet onbewoonbaar?

Er zijn mensen die veel langer dan 1 maand wachten met schilderen na betreding van hun nieuwbouw. Dit omdat alles inderdaad nog moet 'uitdrogen'.

Dus als u vanaf datum oplevering ook het appartement kan betrekken, is er toch geen probleem? Een likje verf op de muren zal een appartement niet meer of minder bewoonbaar maken. Meestal wordt een woning ook pas opgeleverd als er effectief in kan gewoond maken, dus ik denk dat het wel snor zit.

tof
Topic Starter

#3 , 26 mar 2007 16:49

Maar ik neem aan dat wonen in een vochtig appartement niet bepaald goed voor de gezondheid is...

Reclame

dieke

#4 , 26 mar 2007 17:31

Sja, dat zou misschien wel zo kunnen zijn, maar ik denk niet dat dat een argument ten gronde kan zijn. De meeste mensen bewonen hun nieuwbouw vanaf het moment dat die opgeleverd werd. Muren reeds geschilderd of (vaak) nog niet. Dat is iets wat gangbaar is, en dus door u kon geweten zijn toen u tekende voor huur van een nieuwbouwappartement.

j.demoor

#5 , 28 mar 2007 11:25

?Art.1720.De verhuurder is verplicht het goed in alle opzichten in goede staat van onderhoud te leveren...?(Burgerlijk Wetboek).

?...behangpapier is in principe na 9 jaar versleten;de huurder is niet verplicht dit te vernieuwen...de verhuurder vernieuwt het behangpapier...?(PAUWELS,A. en RAES,P.,Bestendig Handboek Huishuur en Handelshuur,Excelsior Brussel 1987,nrs. 133-200).

Hieruit volgt dat het eerste behangpapier ten laste van de verhuurder is.

tof
Topic Starter

#6 , 03 apr 2007 23:52

In het huurcontract staat dat de huurovereenkomst ingaat vanaf het moment dat de verhuurder de trap gevernist heeft.
Nu wil hij dat ik zelf die taak overneem.
Welke vergoeding kan ik hiervoor aanrekenen? Een vermindering van de huur voor deze maand analoog aan mijn aantal gepresteerde uren?

Groetjes, en bedankt voor de vorige antwoorden,
tof :wink:

Heye

#7 , 04 apr 2007 00:25

Hallo,

Laat de verhuurder per aangtekend schrijven geworden dat je akkoord gaat, met zijn voorstel, mits de compensatie bestaat uit het laten wegvallen van 1 maand uur.

(te nemen of te laten)

Met vriendeijke groeten
Heye Andy

tof
Topic Starter

#8 , 04 apr 2007 00:33

Goeienacht Heye,

Ik was bezig met een schrijven naar de huurder. Ik had voorlopig het volgende...

In de huurovereenkomst staat de bepaling dat de trap naar duplex wordt afgewerkt (gevernist) door en ten laste van verhuurder, voor aanvang van de huurovereenkomst.

- Als u nog een gaatje vindt, kan u de trap vernissen. De huurovereenkomst kan hierna aanvangen.

- Ik wil de trap ook zelf vernissen. Dat zijn drie avonden werk van 3 uur per avond. Gerekend aan een uurloon van 10 euro, maakt dat 90 euro.

Stel dat de trap vrijdag ge?nstalleerd wordt, kan ik zaterdag, zondag en maandag vernissen. De huurovereenkomst kan dan dinsdag (10 april) aanvangen.

De huur dient dan nog voor 21 dagen betaald te worden. Dit is xxx euro (+ xxx euro lasten). Als de vernis-kosten hiervan afgetrokken worden, komt dit neer op xxx euro (+ xxx euro lasten = xxx euro) nog te betalen door mij (bij installatie trap nu vrijdag).

Laat u iets weten?

Is dit goed of vraag ik te weinig?
Zijn er wettelijke 'tarieven' die je bij het zelf uitvoeren van een werk kan vragen?

Groetjes,
tof

Heye

#9 , 04 apr 2007 00:39

Tarieven bij mijn weten niet wel een huurover??nkomst met renovatie. De verhuurder moet huur compenseren naargelang de werken.

Ik zoek dt nog even verder uit en stuur U een PB

Met vriendelijke groeten
Heye Andy

tof
Topic Starter

#10 , 04 apr 2007 00:41

Ok, dankjewel.
Nog 'n goeienacht!

tof :wink:

Terug naar “Huren”