Vermelding van uitstaande schuld aan schuldenaar

frankbeckaered
Topic Starter
Berichten: 1

Vermelding van uitstaande schuld aan schuldenaar

#1 , 07 aug 2011 12:21

Hallo allen,

Ik vroeg me af of er een wettelijk vastgestelde tijdslimiet is binnen dewelke een schuldeiser moet melden aan een schuldenaar dat hij/zij een open schuld heeft?
Het betreft in het geval waarover ik spreek een schuld die 2 jaar oud is en waarvan nu pas melding wordt gemaakt, met daarbij een mooi bedrag aan interest. Het leek mij heel vreemd dat er 2 jaar aan interest kan aangerekend worden maar in tussentijd geen enkele melding wordt gedaan van het bestaan van die schuld.

Ter info: de reden waarom het bestaan van die schuld onbekend is, is omdat hij gekoppeld is aan een fraudezaak waar na identiteitsdiefstal leningen bij cofidis/neofin/auxfina en andere microkrediet verstrekkers zijn aangegaan. Die zaak stamt van 2 jaar terug en is ondertussen voorgekomen waarbij de daders zijn berecht. Ik maak me geen zorgen over de schuld maar was vooral benieuwd naar de wettelijke verplichtingen van een schuldeiser. Verwijzing naar de desbetreffende wet waarover dit onderwerp iets vermeld staat zou ik ten zeerste appreciëren! (de Wet betreffende de minnelijke invordering van schulden van de consument vermeld hierover niets dacht ik).

<F>

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 09 aug 2011 10:24

“Art.1902.De lener is gehouden de geleende zaken in dezelfde hoeveelheid en hoedanigheid en op de overeengekomen tijd terug te geven.“(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

‘waar...leningen bij cofidis/neofin/auxfina...zijn aangegaan’ . De verjaringstermijn van een lening loopt pas vanaf de eisbaarheid van het geleende.

“Art.2262bis.§ 1. Alle persoonlijke rechtsvorderingen verjaren door verloop van tien jaar...(B.W.).

“Art.1139.De schuldenaar wordt in gebreke gesteld, hetzij door een aanmaning of door een andere daarmee gelijkstaande akte, hetzij door de overeenkomst zelf...”(B.W.).

De schuldeiser is wettelijk niet verplicht zijn schuldenaar in gebreke te stellen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”