Hoogte reling balkon

berre
Topic Starter
Berichten: 1

Hoogte reling balkon

#1 , 07 aug 2011 22:19

We hebben appartement gekocht (gebouw uit jaren 60) met balkon en de ballustrade is 95 cm hoog, op een 5de verdiep. Is dit wettelijk in orde? Wat zijn de wettelijke bepalingen tegenwoordig ivm de hoogte van een reling?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
westhoek
Berichten: 395

#2 , 07 aug 2011 22:38

Kan ik je hier mee helpen ? http://www.vmsw.be/Default.aspx?tabid=4735" onclick="window.open(this.href);return false;

Norm NBN B 03-103 - Addendum 1 : de hoogte “h” van een borstwering bedraagt minimum 1 meter voor binnen de woningen en 1m20 voor de buitenzijde van de woning en voor alle openbare gebouwen. De hoogte “h” wordt gemeten van het hoogste met de voet betreedbare peil. De hoogte “h” kan aan de buitenzijde van de woning herleidt worden tot 1 meter voor af te schermen hoogteverschillen van minder dan 6 meter

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 07 aug 2011 22:45

Ik ben hier even de hoogte van de balkonreling gaan meten. Het is een balkonreling op vier hoog, uitgevoerd in veiligheidsglas dat geplaatst is tussen smalle ronde metalen paaltjes. Bovenkant is 125 cm hoog. Betreft appartement van twee jaar oud.
Het naastliggende gebouw dateert van uit de jaren negentig. Daar is de balkonreling ongeveer 90 cm hoog.

Op de plannen van twee oudere appartementen (resp. uit 1967 en 1974) staat als relinghoogte 90 cm aangegeven.

Waarschijnlijk geldt de hogere reling dus slechts voor recente gebouwen. ALLE iets oudere gebouwen hier in de omgeving hebben opvallend lagere balkonrelingen.
Laatst gewijzigd door roharro op 07 aug 2011 23:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

westhoek
Berichten: 395

#4 , 07 aug 2011 22:50

Hier is nog een interessant artikel erover : http://www.livios.be/nl/_build/_serv/_q ... al=1&page=&" onclick="window.open(this.href);return false;

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#5 , 08 aug 2011 16:49

xx
Laatst gewijzigd door ganapathi tantra op 08 aug 2011 23:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

westhoek
Berichten: 395

#6 , 08 aug 2011 19:27

Ik noem er de norm bij, dus niet zomaar een lastenboeksken. 100 cm is dus de norm. wettelijk vastgelegd.

[Kuis, kuis, kuis; dit forum dient niet om eventjes ten koste van een poster wat ruzie te gaan maken:Vandebos.]

Vandebos
Berichten: 16087

#7 , 08 aug 2011 19:34

Is het echt onmogelijk om een standpunt te verkondigen zonder anderen denigrerend aan te vallen? Is een gewoon "Ik ben niet akkoord want..." zo moeilijk om te typen?

Eén zaak staat vast, het belang van de poster wordt niet gediend met een dergelijke retoriek. Jullie mogen zelf kuisen of ik doe het morgenvroeg. Maar als ik dien te kuisen komt het deze keer met een prijskaartje. :Vandebos.

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#8 , 08 aug 2011 19:41

xx
Laatst gewijzigd door ganapathi tantra op 08 aug 2011 23:51, 3 keer totaal gewijzigd.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#9 , 08 aug 2011 19:49

Allé geen ruzie maken hé! Ik heb het architectenbureau gecontacteerd dat de plannen van mijn appartement heeft getekend en gevraagd waarom ze de buitenrelingen van mijn balkons een goede 120 cm hoog hebben gemaakt. Antwoord: moet wettelijk minstens 120 cm zijn en dat sedert enkele jaren.
Westhoek heeft dus juist geciteerd in zijn eerste reactie.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#10 , 08 aug 2011 19:54

idem dito
Laatst gewijzigd door ganapathi tantra op 08 aug 2011 23:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#11 , 08 aug 2011 19:59

Maar het gaat hier over een gebouw uit de jaren 60 !!!!! en je kan dus geen normen gaan toepassen met terugwerkende kracht
Op die vraag kon het architectenbureau me niet met zekerheid antwoorden. Ze wisten uit hun hoofd ook niet de datum vanaf wanneer die 120 cm verplicht zijn geworden.

nb: ik hoop dat de verantwoordelijken van de Vlaamse Wooncode hier niet meelezen, het zou hen op ideeën kunnen brengen....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#12 , 08 aug 2011 20:39

idem dito
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Terug naar “Archief”