domicilie bij 'samenhuizen' - huurcontract 2e verblijfplaats

greintjerein
Topic Starter
Berichten: 4

domicilie bij 'samenhuizen' - huurcontract 2e verblijfplaats

#1 , 04 aug 2011 11:49

Beste,

Ik woon samen met 3 andere personen in een huurhuisje. Zelf word ik hoofdhuurder (contract wordt volgende week getekend en geregistreerd). Ik zou me graag domiciliëren maar ben over volgende aspecten niet zeker:
1) 1 persoon is er reeds gedomicilieerd, vormt dit een probleem? Een andere persoon kiest er voor zich (nog) niet te domiciliëren, breng ik die persoon in problemen door me ook te domiciliëren (cf. wijkagent komt controleren). Welke gevolgen kunnen er voor die persoon zijn?
2) In het contract staat "de verhuurders verhuren aan de huurder om te gebruiken als tweede verblijfplaats, een rijwoning, gelegen XXX". Betekent dit dat we ons hier niet mogen domiciliëren, gezien er vermeld staat "2e verblijfplaats". Dit wordt echter wel mijn hoofdverblijfplaats.
3) In het stadhuis zeiden ze me dat ik dien te informeren bij "de betrokken instanties" zoals bvb. RVA om meer info over de impact op m'n persoonlijke situatie te bekomen. Ik ben echter werkend, bij welke instantie moet ik dan te rade gaan?

Alvast dank voor uw antwoord!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 04 aug 2011 12:27

Is het überhaupt wel een pand waar men zich mag domiciliëren?

Overleg ten spoedigste eens met de verhuurder waarom hij er geen contract met hoofdbewoning van wenst te maken.

roharro
Berichten: 13438
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 04 aug 2011 15:45

"In het contract staat "de verhuurders verhuren aan de huurder om te gebruiken als tweede verblijfplaats, een rijwoning, gelegen XXX". Betekent dit dat we ons hier niet mogen domiciliëren, gezien er vermeld staat "2e verblijfplaats". Dit wordt echter wel mijn hoofdverblijfplaats."

Lijkt me duidelijk. Contractueel mag u er zich niet domiciliëren. Hierdoor vervalt de relevantie van uw andere vragen.
Mag dus NIET.
Laatst gewijzigd door roharro op 05 aug 2011 01:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Yevgeniya
Berichten: 18
Locatie: Sprookje

#4 , 05 aug 2011 00:57

Om mijn beroep te kunnen uitoefenen heb ik een tweede verblijf. Welke kosten mag ik aftrekken als werkelijke beroepskosten?

Tijdens de nationale belactie die Netto met PwC hield over vragen van de belastingaangifte, kwamen vaak dezelfde vragen aan de oppervlakte. We bundelden ze tot een vragenbak en overlopen met u de meest gestelde vragen.

1. Huur of afschrijving
Voor een tweede verblijfplaats die u huurt, is dat de betaalde huur. U moet wel kunnen aantonen dat de tweede verblijfplaats echt nodig is. Daarbij kunnen onder meer volgende zaken van belang zijn:

Een lange en moeizame pendel vermijden

Uw werkgever verlangt dat u in de buurt van het werk woont

U kan altijd worden opgeroepen voor uw werk

Uw werkgever verhuist zelf

Bovendien moet u uw wettelijke woonplaats als hoofdverblijfplaats behouden. Het centrum van uw sociale leven en familieleven moet zich nog steeds in uw oorspronkelijke woonplaats bevinden.

2. Afschrijving
Hebt u een tweede verblijfplaats gekocht, dan mag u op het gebouw (niet de grond) een jaarlijkse waardedaling toepassen, een 'afschrijving'. Het percentage dat u jaarlijks afschrijft, mag tussen 3 en 5 procent bedragen. Bijkomende kosten voor de aankoop van het gebouw (bijvoorbeeld notariskosten, registratierechten) mogen ofwel in één keer als aftrekbare beroepskosten opgenomen worden ofwel mee afgeschreven worden met het gebouw.

3. Kosten voor woning
Dat zijn onder meer:

de onroerende voorheffing
verzekeringspremies
gas, water, elektriciteit, verwarming
intresten van een lening daarvoor
tweedeverblijfsbelastingen
4) Kosten voor uitrusting en werking van het bureau
Voorbeelden zijn telefoon, fax, papier en schrijfmateriaal,…

5) Kosten voor woon-werkverkeer
Als u met de eigen wagen naar het werk gaat, kan u de werkelijke beroepskosten berekenen op deze manier: 0,15 euro x aantal kilometer x aantal dagen. Die berekening moet u doen op basis van het aantal kilometer tussen uw woonplaats en de vaste plaats van uw werk. Tijdens de week is dat in principe de afstand tussen uw tweede verblijfplaats en uw vaste werkplaats. Daarnaast kan u in principe één keer de afstand tussen uw wettelijke verblijfplaats en uw vaste werkplaats in rekening brengen. Dat komt omdat u na het weekend terugkeert naar uw wettelijke verblijfplaats en van daaruit vertrekt naar uw vaste werkplaats.
Collecting more taxes than is absolutely necessary is legalized robbery.
Calvin Coolidge

Vandebos
Berichten: 16087

#5 , 05 aug 2011 01:00

Gelieve de posts op dit forum te beperken tot legale handelingen. Het is op verantwoording van de poster zelf mocht een derde zijn onwettig advies volgen en hierdoor schade lijden.:Vandebos

Viola1983
Berichten: 3

#6 , 22 aug 2011 09:06

Vanaf 1 oktober zal ik een appartement huren. In het contract staat dat "het verhuurde padn wordt door de huurder bestemd als hoofdverblijf." Toch heeft de verhuurder mij gevraagd mijn domicilie elders te zetten (terug bij mijn ouders dus). Volgens de verhuurder is dit om te vermijden dat zowel hij als ik op dat adres gedomicilieerd zijn en dus bij problemen of schulden voor mekaars schulden zouden moeten opdraaien.
Klopt dit of moet ik hier meer achter zoeken?
Bedankt voor uw advies.

Terug naar “Huren”