Zonet antwoord gekregen op mijn klacht:
17/08/2011
Referentie : XXX/XXXX/XXXXX
Geachte,
Wij hebben uw klacht betreffende het parkeren te KNOKKE in goede orde ontvangen en hebben er de nodige aandacht aan besteed.
Na onderzoek van uw “sms historiek” is gebleken dat u wel degelijk voldoende parkeertijd had aangekocht per sms.
De parkeerwachters halen de gegevens van het sms parkeren op door middel van GPRS aan de provider. Als er op dat moment zich een storing voordoet bij de provider, dan krijgen de parkeerwachters geen feedback van sms betalingen gebeurd voor een bepaalde nummerplaat. Met als gevolg dat er een retributie wordt uitgeschreven.
Dit betreffen technische storingen die helaas vervelend doch onoverkomelijk zijn.
Uw retributie werd aldus geannuleerd.
Met vriendelijke groeten,
Naam van parkeerbedrijf
Mijn antwoord op de mail:
Beste,
Ik ben blij dat u dit hebt kunnen uitzoeken, maar langs de andere kant heb ik toch volgende bedenkingen:
1. Ik ben zelf werkzaam in de IT en wij werken ook met draadloze toestellen via GPRS om bepaalde zaken af te handelen. Het is technisch perfect mogelijk om het onderscheid te zien tussen het feit dat de database niet bereikbaar is wegens een netwerk / GPRS probleem enerzijds, of dat de database wel bereikbaar is maar het gevraagde gegeven niet in de database zit, anderzijds. Dat het beschreven probleem dus niet op te lossen is, is TOTAAL ONWAAR.
2. Ik vind het bijzonder verontrustend dat uw bedrijf sowieso retriebuties uitschrijft, zelfs indien de parkeerwachter niet 100% zeker is dat deze terecht is?
3. Verder betaal ik naast het parkeergeld zelf, ook voor alle andere zaken die bij uw "dienstverlening" (of die van P-mobile) komen kijken, zoals: betalen voor iedere bevestigings-sms (dit kan wel uitgeschakeld worden, maar dan heb je geen enkele referentie meer dat alles in orde is), betalen voor uw factuur te "mogen" krijgen in PDF (bij de meeste andere bedrijven is een electronische factuur ontvangen gewoon gratis), enz... Dat P-mobile er dan niet in slaagt om controles op een normale en degelijke manier uit te voeren, is zeer bedenkelijk.
4. Ik vraag me af hoeveel mensen die een gelijkaardige onterechte retributie krijgen, deze toch betalen omdat ze ofwel niet mondig genoeg zijn om weerwoord te bieden, of ze gewoon twijfelen of ze alles wel correct gedaan hebben.
5. Uw antwoord betekent dus dat ik sowieso een retributie kan verwachten als ik parkeer en via SMS-betaal? En dit betekent dan ook dat ikzelf telkens initiatief moet nemen om de fouten die jullie maken, recht te zetten?
Ter informatie zend ik dit mailverkeer ook door naar de touristische dienst van Knokke-Heist. Ik hoop dat er initiatief genomen wordt om dit uitschrijven van onterechte retributies toch aan banden te leggen, aangezien de technische uitleg die als excuus gebruikt wordt, nergens op slaat!
Met vriendelijke groeten,
Mijn naam
Dit is gewoon maffia als je het mij vraagt! Wat een flauw excuus om onterechte retributies uit te schrijven! Volgens mij gewoon een poging om een aantal van die onterechte retributies toch te kunnen innen en zo extra geld in het laatje te krijgen.