keuring woning

pukje
Topic Starter
Berichten: 567

keuring woning

#1 , 25 jun 2011 16:38

tot wie kan ik mij wenden voor een woning keuring over bewoonbaarheid?
Heb vocht schimmel enz problemen.
De gemeente zegt "dat doen wij niet keuren".
Ik woon in limburg bij maasmechelen.
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 25 jun 2011 16:52

In de link (ver)huurder in onderschrift vindt u een pdf terug van de woningdienst met daarin hun contactgegevens.

Tevens stuurt u een mail naar kabinet.vandenbossche@vlaanderen.be, Vlaams minister van huisvesting waarbij u meldt dat de gemeente X weigert om middels de woningdienst in uw huurpand een controle te laten uitvoeren. Voeg een aantal foto's van gebreken bij.
In de mail geeft u tevens een zo nauwkeurig mogelijk relaas van de weigering mee, dag aanvraag, ambtenaar die u de weigering heeft meegedeeld enz, enz..

Spelletje zal snel gedaan zijn.

pukje
Topic Starter
Berichten: 567

#3 , 25 jun 2011 19:16

interessante lectuur vandebos bedankt !
als ik dat lees zijn de gebreken in ons huis
1.schimmel achter behang van alle buitenmuren
2.stukwerk wat achter behang zit los (met kloppen hol geluid)
3. geen kozijn met verluchting.
4. badkamer en wc zonder verluchting
5. in living geen afvoer voor kachel of aparte stroom groep voor verwarming.
6. stroom installatie als gemaakt door loodgieter.
7. in keuken geen geaarde stop contakten


zijn deze kleine gebreken normaal of is de maat vol?
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 25 jun 2011 20:09

lijkt me de moeite van een aanvraag waard.

pukje
Topic Starter
Berichten: 567

#5 , 26 jun 2011 11:47

Om deze procedure in gang te zetten had ik gedacht om een
conformiteitsattest bij de gemeente aan te vragen .
mijn vraag kan een huurder ook zo een aanvraag doen ? of alleen de verhuurder
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 26 jun 2011 12:16

U neemt gewoon een paar foto's van de problemen in de woning, geeft er een meer gedetailleerde uitleg bij en zendt dit geheel via mail naar de woningdienst met het verzoek tot het uitvoeren van een controle. Meer is niet nodig.

pukje
Topic Starter
Berichten: 567

#7 , 03 jul 2011 11:47

even nog een vraagje over keuring/eisen verhuurde woning:
een woning gebouwd voor 1981 valt die onder de oude regels of deAREI ?
wooncode spreekt alleen over veilig.
wat zijn de minimale wettelijke eisen electrische installatie van voor 1981 voor een verhuurde woning ?
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

Franciscus
Berichten: 38583

#8 , 03 jul 2011 15:22

Je kan ook eens bellen naar de dienst Krot op van de politie van Antwerpen.
Deze dienst en ook de bestuurlijke politie treedt dikwijls op samen met de woondienst stad Antwerpen bij problemen.
In zware gevallen is daar ook nog de stadsingenieur bij zodat de bestuurlijke officier van politie PV ka(n opstellen het pand onbewoonbaar door burgemeester) en de onmiddellijke ontruiming kan bevelen.
Krot Op Team (dienst Leefmilieu)
Everaertsstraat 105
2060 Antwerpen T: 03- 690.09.66
F: 03- 690.09.99

smurf
Berichten: 6

#9 , 03 jul 2011 23:47

Voor zover ik ben ingelicht (ik ben geen expert in elektriciteit maar heb dezelfde situatie in mijn eigen woning) is een keuring van de elektriciteit nog steeds niet verplicht voor een installatie van voor 1981, ook niet wanneer de woning wordt verhuurd. Wel bij verkoop, op deze manier tracht men oudere woningen na verkoop zich toch in orde te laten stellen met de keuring.
Daarom is, voor zover ik weet, het niet verplicht aardingen te hebben op een installatie van voor 1981.

De andere problemen die je beschrijft schijnen me ten gevolge van vocht. Het ontbreken van verluchting kan daar een mede-oorzaak vormen.

pukje
Topic Starter
Berichten: 567

#10 , 04 jul 2011 08:12

Daarom is, voor zover ik weet, het niet verplicht aardingen te hebben op een installatie van voor 1981.
Inderdaad de woning heeft GEEN aarde ,in de badkamer zijn twee stop contacten met aarde maar die aarde
is natuurlijk niet aangesloten.
In de keuken is geen enkel stopcontact met aarde volgens folder wooncode zijn daar 2 stopcontacten met
aarde verplicht ?(ook voor 1981?).
Geen enkele differentieel schakelaar.
Nu ga ik denken stopcontact met aarde verplicht dus verplicht aarde aanleggen
aarde aanleggen is weiziging installatie
bij wijziging installatie zijn de huidige regels toepasbaar dus totale afkeur stroom installatie.
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#11 , 04 jul 2011 14:55

Men moet een onderscheid maken tussen AREI en de Vlaamse Wooncode.
AREI legt voor woningen van voor 19891 geen enkele van de door u aangehaalde verplichtingen op (tenzij er betekenisvolle uitbreidingen aan de electriciteitsinstallatie hebben plaatsgevonden).
Onder de Wooncode kan het slechte punten opleveren wat inderdaad voor problemen kan zorgen (zowel voor huurder als voor verhuurder) als er in totaal te veel strafpunten zijn (als ook andere zaken niet in orde zijn).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

pukje
Topic Starter
Berichten: 567

#12 , 04 jul 2011 19:35

Als huurcode geaarde stopcontacten voorschrijft moeten die komen.
Als daardoor een geheel nieuwe electro (aarding) aangelegd moet worden moet dat.
Als dit een uitbreiding is op de installatie zijn de AREI voorschriften van toepassing ook
al is het een oude installatie.
Of zit ik verkeerd ?
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

kvds
Berichten: 51
Locatie: menen

#13 , 05 jul 2011 11:51

1. voor een eigen woning moet de electriciteit gekeurd worden en eventueel aangepast binnen een bepaalde termijn in geval van verkoop.
2. voor een huurwoning moet dit bij verhuur niet gedaan worden
3. in geval verandering aan de installatie moet een keuring ook gedaan worden; dus als U als huurder veranderingen aanbrengt zal U dit moeten laten keuren
4. in geval op basis van de ene of de andere keuring het goed onbewoonbaar wordt verklaard zal U als huurder dan ook moeten verhuizen. Indien U dus de verhuurder wil 'klo..' moet u zelf zien dat U zichzelf niet kloot en moet verhuizen. Doe dit dan intelligent en laat keuren juist voor Uw verhuis.

Dietrus
Berichten: 16
Contacteer: Website

#14 , 18 jul 2011 18:48

Als huurcode geaarde stopcontacten voorschrijft moeten die komen.
Als daardoor een geheel nieuwe electro (aarding) aangelegd moet worden moet dat.
Als dit een uitbreiding is op de installatie zijn de AREI voorschriften van toepassing ook
al is het een oude installatie.
Of zit ik verkeerd ?
Lijkt me geheel correct. AREI gaat niet over huren/verhuren. Als de huurcode een aarding wil, dan gaat de bal aan het rollen. Dan moet de gehele elektrische installatie aangepast conform AREI, dient gekeurd volgens AREI. Werken aan de winkel dus...

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#15 , 18 jul 2011 19:00

Niet alles wat de huurcode voorschrijft moet worden gerealiseerd. Het is het totaal aantal strafpunten dat telt.
Huurcode geeft bijv. strafpunten voor ontbreken van dubbele beglazing, maar dat betekent niet dat een woning die verhuurd wordt noodzakelijkerwijze dubbel glas moet hebben...Als alle huurwoningen zouden moeten voldoen aan alle punten van de wooncode dan staat meer dan de helft van de huurders op straat.

Puristen van huurders zouden dus wel eens in hun eigen voet kunnen schieten. Ik stel vast dat in veel gevallen huurders spijkers op laag water zoeken ivm de toepassing van de huurcode, enkel en alleen als wanhoopspoging om te ontsnappen aan huurachterstal.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Huren”