Onderneminsnummer zelfstandigen die voor 1 enkele VZW werken

Deusexmachina
Topic Starter
Berichten: 6

Onderneminsnummer zelfstandigen die voor 1 enkele VZW werken

#1 , 28 mei 2011 22:01

Hallo,

Sinds enkele maanden ben ik bezig met het opstarten van een vzw die met zelfstandige zou werken.
Zij zouden enkel voor ons werken, en geen klanten moeten zoeken.

De vraag is nu of deze zelfstandigen allemaal een ondernemingsnummer moeten aanvragen.
Ik heb reeds op verschillende plaatsen advies ingewonnen maar stoot op tegengestelde meningen.
Sommigen zeggen dat dit kan obv een a contrariolezing van Art 4 4° KBO wet (de zelfstandigen zouden nl. niet onafhankelijk zijn)andere beweren dan weer dat deze optie uitgesloten is voor een VZW en dat iedereen dus zelf een ondernemingsnummer moet aanvragen.

Ik hoop dat er iemand hier mij een duidelijk en onderbouwd antwoord kan geven

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 mei 2011 02:13

Opletten voor schijn zelfstandigen, onder leiding - gezag - toezicht !!!

In een normale vennootschap kunnen de werkende aandeelhouders zelfstandig zijn zonder een BTW nummer te hebben

In een VZW zijn de bestuurders die worden bezoldigd kunnen zelfstandig zijn , maar vallen normaal niet onder het zelfstandigenstatuut.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Redrum
Berichten: 574

#3 , 08 jun 2011 11:20

De vraag is nu of deze zelfstandigen allemaal een ondernemingsnummer moeten aanvragen.
Ja, want anders zijn het geen zelfstandigen.

Ik vraag mij af wat wat art 4 4 te maken heeft met de contradictio in terminis "niet onafhankelijke zelfstandige"

Dit heeft inderdaad nu wel de schijn van schijnzelfstandigheid. Wat zouden ze moeten doen, en hoe vaak?

Reclame

Deusexmachina
Topic Starter
Berichten: 6

#4 , 11 jul 2011 14:24

De zelfstandigen zouden bijles geven. De vzw zoekt de bijlesnemers. De bijlesgever kan kiezen of hij de aangeboden bijlesnemers al dan niet helpt. Vergoeding wordt via de vzw doorgestort.

art 4 zegt dat iedere natuurlijke persoon, die in België als onafhankelijke
entiteit :
a) een economische en beroepsmatige activiteit gewoonlijk, hoofdzakelijk
of aanvullend uitoefent;
een ondernemingsnummer nodig heeft. De vraag is nu wat er onder afhankelijkheid wordt begrepen. Ik heb te horen gekregen dat als de vzw de klanten zoekt en de zelfstandige enkel voor hen werkt dat er dan geen ondernemingsnummer vereist zou zijn. Schijnzelfstandigheid is in de scenario idd een moeilijke evenwichtsoefening maar is normaal gezien niet onoverkomelijk.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 jul 2011 14:49

Hoe worden ze dan betaald ?

Als men hun moet factureren kan dit niet als je geen ondernemingsnummer heeft, en het als BTW nummer ook is geactiveerd .

Als het ingewikkeld is zou ik toch eens langs een ondernemingsloket langs gaan, want een ondernemingsnummer is niet noodzakelijk een aktief BTW nummer.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Redrum
Berichten: 574

#6 , 11 jul 2011 16:30

Ik heb te horen gekregen dat als de vzw de klanten zoekt en de zelfstandige enkel voor hen werkt dat er dan geen ondernemingsnummer vereist zou zijn.
Dan hebben ze inderdaad geen ondernemingsnummer nodig, want dan zijn het geen zelfstandigen maar werknemers. En dan moet de vzw aan alle plichten in dat verband voldoen;

Als je zo maar zou kunnen schipperen tussen die twee statuten, zou bijna elke onderneming in België dat doen. :wink:

Redrum
Berichten: 574

#7 , 12 jul 2011 09:14

art 4 zegt dat iedere natuurlijke persoon, die in België als onafhankelijke
entiteit :
a) een economische en beroepsmatige activiteit gewoonlijk, hoofdzakelijk
of aanvullend uitoefent;
een ondernemingsnummer nodig heeft. De vraag is nu wat er onder afhankelijkheid wordt begrepen.
Ik denk dat je meer wil lezen dan wat er staat. 'onafhankelijke entiteit' is gewoon hetzelfde als 'zelfstandige'

Dat artikel zegt eenvoudigweg dat elke zelfstandige, in hoofd- of bijberoep, een ondernemingsnummer moet hebben. Het is geen code die zegt hoe je daaraan kan ontsnappen.

Deusexmachina
Topic Starter
Berichten: 6

#8 , 12 jul 2011 21:56

Okay, dank voor de vlotte uitleg. Sta weer wat verder.

Heb nog een laatste vraagje. Een kleine onderneming wordt in de BTW wetgeving voordeliger behandeld. Hij moet geen periodieke aangifte doen van BTW. Maar moet hij dan nog wel een BTWnummer aanvragen? Heb wat gegoogeld, lijkt me wel nodig maar is me niet helemaal duidelijk.

Redrum
Berichten: 574

#9 , 13 jul 2011 08:57

Heb nog een laatste vraagje. Een kleine onderneming wordt in de BTW wetgeving voordeliger behandeld. Hij moet geen periodieke aangifte doen van BTW. Maar moet hij dan nog wel een BTWnummer aanvragen? Heb wat gegoogeld, lijkt me wel nodig maar is me niet helemaal duidelijk.
Je ondernemingsnummer moet nog steeds geactiveerd worden bij de BTW. Je hebt wel vrijstelling van een aantal formaliteiten, en van het aanrekenen van BTW, maar de BTW moet dat wel weten.

Je moet er daar wel rekening mee houden dat je dan geen BTW meer moet/mag aanrekenen, maar dat je zelf dan ook de BTW die je betaalt niet meer kan recupereren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 13 jul 2011 13:05

Vrijstelling van BTW aangiften zijn ondernemingen met een maximum jaarlijks omzetcijfer van niet meer dan 5.580 EUR !!

En dit is zeer weinig.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Deusexmachina
Topic Starter
Berichten: 6

#11 , 14 jul 2011 14:45

Voor een student die bijles geeft is 5580 euro best wel ok.

Maar klopt het dat bijles geven sowieso is vrijgesteld obv artikel 44 WBTW en dat er dus helemaal geen formaliteiten zijn, dus ook geen activering.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 14 jul 2011 20:01

Optreden als lesgever is alleen vrijgesteld van BTW als het een opdracht is in functie van een erkende opleiding.

En anders als je ontvangsten minder dan 5580 € per jaar is moet je geen btw rekenen maar je moet wel over een BTW nummer beschikken dus je ondernemings nummer laten activeren.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Deusexmachina
Topic Starter
Berichten: 6

#13 , 30 jul 2011 11:53

Dat is wel vreemd. Ik heb naar de FOD economie gebeld en die hebben me verzekerd dat dat niet nodig was, geen enkele formaliteit, zelfs niet aanvragen van een btwnummer.

Redrum
Berichten: 574

#14 , 03 aug 2011 11:52

Dat is wel vreemd. Ik heb naar de FOD economie gebeld en die hebben me verzekerd dat dat niet nodig was, geen enkele formaliteit, zelfs niet aanvragen van een btwnummer.
:shock: Werkelijk? Ik zou dat zwart op wit vragen...

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”