schuldbemiddeling ex man

maeva
Topic Starter
Berichten: 52

schuldbemiddeling ex man

#1 , 10 jun 2011 20:44

Ff kort schetsen.

Na mijn scheiding 5j gelden hadden mijn ex man en ik nog een autolening lopen. Hij betaalde deze nt verder en had de auto bij hem. De rechtbank heef na 2j beslist dat ik mee moest opdraaien voor deze lening tot de schuld volledig was verdwenen. Ik betaalde en meneer betaalde niet.
Hij is vorige maand in schuldbemiddeling gegaan.
Mijn vraag: wat betekent dit voor die autolening wat mijn deel betreft?
Is het zo dat de intresten dan worden kwijtgescholden?


Mvg Maeva

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 12 jun 2011 09:31

“Art.1430.De ontbinding van het stelsel heeft vereffening en verdeling ten gevolge. Vooraf wordt voor elke echtgenoot een rekening opgemaakt van de vergoedingen tussen het gemeenschappelijk vermogen en zijn eigen vermogen. Vervolgens wordt overgegaan tot de verrekening van de lasten en de verdeling van de netto-baten. De bepalingen van het Gerechtelijk Wetboek betreffende de verdeling en veiling en die van het Burgerlijk Wetboek betreffende de verdeling van nalatenschappen zijn van overeenkomstige toepassing.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

Ik ga ervan uit dat de auto aan uw ex-man werd toegewezen in deze verdeling.

Ook over de lening moet in die verdeling uitspraak gedaan zijn. Onderzoek zorgvuldig die uitspraak. De overeenkomst tussen de ex-echtgenoten bindt echter de uitlener van de autolening niet.

“Art.1251.Indeplaatsstelling geschiedt van rechtswege :...3° Ten voordele van hem die, met anderen of voor anderen tot betaling van een schuld gehouden zijnde, er belang bij had deze te voldoen...”(B.W.).

INDIEN de auto en het leningsaldo aan uw ex-man toebedeeld werden dan geschiedt er indeplaatsstelling voor uw latere afbetalingen aan de uitlener.

SchuldBEMIDDELING dient onderscheiden van Collectieve schuldenREGELING met toepassing van art.1675/2 e.v. Gerechtelijk Wetboek. Onderzoek over welk van beide het gaat.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”