opzeg pacht landbouwgebouwen

stubie
Topic Starter
Berichten: 1

opzeg pacht landbouwgebouwen

#1 , 03 jan 2011 18:57

Wij zijn recentlijk eigenaar geworden van een kleine hoeve, middenin een dorpskern. Dit is 1 perceel van 17a, geen landbouwgrond. De stallen die op een deel van het perceel staan zijn verpacht. Ze worden gebruikt voor teelt van vleeskoeien. Om eerlijk te zijn worden ze ook niet goed onderhouden.
Wij zouden een deel van de stallingen willen gebruiken om er een woning in te maken en willen meer speelruimte voor onze kinderen. Een ander deel van de stallingen willen we gebruiken als opslagruimte voor het bedrijf van mijn man (geen landbouw). Het pachtcontract zit in zijn tweede 9 jaar en loopt nog 7 jaar. De pachter had al door de vrederechter bepaald, zijn recht op voorkoop verloren omdat hij slechts een deel van het perceel wou kopen (niet het woongedeelte). In het verkoopcontract staat ook niets over gebouwen die door de pachter zou zijn bijgezet, maar de pachter kennende zou het wel eens kunnen (alhoewel zonder bouwvergunning, het is meer een heel groot afdak)
Ik heb al vele wettelijke bepalingen terug gevonden, maar in het meerendeel gaat het steeds over verpachte grond. Ik weet ook niet hoe ik kan berekenen wat de eventuele opzegvergoeding zou zijn. Of hoe ik kan nagaan of de pachter nog grond heeft waardoor hij geen industriële vetmesterij is (om eventueel van pacht naar huur te gaan). Met andere woorden, wat zijn mijn mogelijkheden naar opzeg en wat zal het ons kosten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Yvon
Berichten: 88

#2 , 12 mar 2011 20:41

maar ga dan toch eerst eens naar de technische dienst van de gemeente om te horen of die stalling vergund is;
zoniet heeft dat gevolgen voor de pachtovereenkomst

fran123
Berichten: 67

#3 , 10 mei 2011 08:02

beste yvon

wat bedoel je met vergund van stallingen?
kan landbouwgrond die men ook pacht of verpacht ook vergund zijn of niet ? en welke gevolgen heeft dit voor de pachtwetgeving?

ik leer graag bij
fran

Reclame

Jan S
Berichten: 397

#4 , 10 mei 2011 14:17

beste yvon

wat bedoel je met vergund van stallingen?
kan landbouwgrond die men ook pacht of verpacht ook vergund zijn of niet ? en welke gevolgen heeft dit voor de pachtwetgeving?

ik leer graag bij
fran
Los van pachtwetgeving dienen opgetrokken constructies stedenbouwkundig vergund te zijn. Bovendien bestaat er een koppeling tussen bouw- en milieuvergunning. Geen milieuvergunning (kweek vleeskoeien) = schorsing bouwvergunning. Ik vermoed, maar ken persoonlijk niets van pachtwetgeving, dat dit dan ook wel z'n weerslag zal hebben op de bestaande pachtovereenkomst...
Bovenstaand bericht omvat enkel mijn persoonlijk visie en geen sluitend juridisch advies.
Raadpleeg ook steeds de bevoegde overheid.

Terug naar “Landbouw recht”