kredieten in proeftijd echtscheiding

sperwer
Topic Starter
Berichten: 1155

kredieten in proeftijd echtscheiding

#1 , 23 dec 2005 07:51

wij zijn nu 2 maanden uit elkaar, maar nog niet officeel gescheiden. Nu heeft mijn ex een andere ayto gekocht op krediet. zonder mijn handtekening of medeweten. kan dit en als zij het krediet niet meer betaald komen ze mij dan lastig vallen of niet.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 23 dec 2005 09:25

INDIEN u trouwde onder het wettelijk stelsel,m.a.w. zonder huwelijkscontract,dan geldt.

Art.1408.Gemeenschappelijk zijn:...de schulden waarvan niet bewezen is dat zij aan een der echtgenoten eigen zijn ingevolge enige wetsbepaling...Art.1418.Onverminderd...is de toestemming van beide echtgenoten vereist om:2?.d).een lening aan te gaan.(Burgerlijk Wetboek)

Echtscheiding op grond van bepaalde feiten.
Art.1278.Het vonnis...waarbij de echtscheiding wordt uitgesproken...heeft ten aanzien van derden zijn gevolgen vanaf de dag van de overschrijving.Ten aanzien van de echtgenoten,wat hun goederen betreft,werkt het terug tot op de dag waarop de vordering is ingesteld....(Gerechtelijk Wetboek).

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 dec 2005 12:37

Burgerlijk Wetboek:

Art. 1407. Eigen zijn :
[...]
- de schulden [...] ontstaan uit handelingen die een der echtgenoten niet mocht verrichten zonder de medewerking van de andere echtgenoot

Zoals Lex reeds heeft aangehaald is de toestemming van de beide echtgenoten noodzakelijk om een lening aan te gaan. Dit is ook zo om "een kredietovereenkomst, bedoeld door de wet van 12 juni 1991 op het consumentenkrediet te sluiten, behalve wanneer die handelingen noodzakelijk zijn voor de huishouding of de opvoeding van de kinderen (art. 1418 2 e) B.W.)

Verder dient ook rekening gehouden te worden met:
Art. 1411. Schulden [...] ontstaan uit handelingen die een der echtgenoten niet mocht verrichten zonder de medewerking van de andere echtgenoot [...], kunnen op het gemeenschappelijk vermogen niet worden verhaald dan in zoverre het uit [...] die handelingen voordeel heeft getrokken.
Het bewijs van het voordeel, dat rust op de schuldeiser, kan worden geleverd door alle middelen, met inbegrip van getuigenissen en vermoedens.

Ik denk dus dat de schuld een eigen schuld is van de echtgenoot die de lening heeft aangegaan. De schuldeiser kan eventueel uitvoeren op de auto, maar verder niet op het gemeenschappelijk vermogen. Jij moet je dus geen problemen maken.

scorpioen

Reclame

sperwer
Topic Starter
Berichten: 1155

#4 , 25 dec 2005 13:09

dank u

Mette
Berichten: 83
Locatie: Maaseik

#5 , 15 mar 2006 10:27

spam!! :evil:

[Spam verwijderd,Lex]
"Ik excuseer mij voor het soms aanstootgevende taalgebruik van mijn zoon" de moeder van Mette

Sheila1
Berichten: 20
Locatie: limburg

#6 , 24 aug 2006 19:35

Beste, indien een krediet aangegaan wordt door ??n van beide partners gehuwd zonder scheiding van goederen, dan is het krediet zelfs nietig. De wet verplicht dat beide echtgenoten dienen te ondertekenen. Zo niet is dit krediet rechtsongeldig en kan niet opeisbaar gesteld worden. Indien dit wel zo is, dan kan enkel uw partner (de persoon die ondertekend heeft) hiervoor aansprakelijk gesteld worden. Grtjes, Sheila1

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”