Aannemingscontract veranda

Etienne Nollet
Topic Starter
Berichten: 2

Aannemingscontract veranda

#1 , 29 mar 2011 14:26

Op 12/4/2010 heb ik een aannemingscontract ondertekend voor de levering en plaatsing van een nieuwe veranda. Daarin werd vermeld dat blauwe steen (ondergrond) te plaatsen was door de klant, dus mezelf.
Nu ben ik van idee veranderd en heb ik besloten om de geplande blauwe steen te vervangen door klassieke funderingen in beton.
Ik heb nu de uitvoeringsplannen ontvangen om voor akkoord te tekenen. Daarin staat nu echter vermeld dat de firma niet verantwoordelijk is voor eventuele vocht-, condensatie en stabiliteitsproblemen en dat de garantie niet geldig is en volledig vervalt indien er geen blauwe steen geplaatst wordt.
Heb ik daar enig verhaal tegen?
Eveneens werd ik gezegd dat bij de definitieve opmeting en een voorschot moest betaald worden van 5.088 euro. Nu staat op de uitvoeringsplannen uitdrukkelijk vermeld:"De maten op dit plan zijn niet definitief en moet nog nagemeten worden.".
Dus gaat het hier nog om een voorlopige opmeting.
Nu heb ik al een factuur ontvangen ter vereffening van dit voorschot.
Moet ik dit nu al betalen of kan ik nog proberen tot een vergelijk te komen ivm die blauwsteen?
De totale kostprijs van de veranda bedraag 16.960 €. Is er geen wettelijk percentage voorzien voor eventuele voorschotten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ippa
Berichten: 174

#2 , 30 mar 2011 11:43

Dag Etienne,



Voor uw informatie:

Ik vind uw voorschot nogal hoog ! Dit is 30 % van de totale kostprijs.

Bij mij bedroeg het voorschot amper: 18,6 % (2600 € op 13 975,20 €).

Opgelet met hoge voorschotten! Ik heb al gehoord van "problemen" hiermee!



Groetjes,
JLD

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 30 mar 2011 16:01

Heeft die firma een goede reputatie? Heb je naar referenties gevraagd (minimum 5) en heb je die mensen ook persoonlijk gekontakteerd om naar hun ervaringen te vragen?
1 jaar om een offerte op te maken lijkt mij ongelooflijk lang. Dat zou al enige argwaan moeten wekken.
Daarbij dan nog een hoog voorschot en een aantal belachelijke eisen en geen waarborg meer geven als hieraan niet voldaan wordt.
Weer voorzichtig met dergelijke firma's. In het verleden zijn al tientallen verandafirma's (neen honderden) in faling gegaan, de gestorte voorschotten meenemend, om dan een paar dagen later onder een andere naam weer verder te gaan, alsof er niets gebeurd is, behalve dan dat de ex-klanten dan hun voorschot kwijt waren.

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 30 mar 2011 16:01

Ook als ze teveel klachten ontvangen over reeds geplaatste veranda's, en dus de waarborg dient aangesproken te worden, laten die firma's zich in faling gaan. Zijn ze gelijk ook van de klachten af.

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#5 , 02 apr 2011 00:10

k zie alleen een reactie mbt de voorschotten.
Zoals altijd ga ik betreffende de voorschot-polemiek altijd in de clinch met mava 105. Hij ziet het altijd veel te zwart wit want ik ken tenminste evenveel verhalen van malafide
klanten die hun rekeningen helemaal niet betalen. Er zijn er zelfs die een veranda of ander bouwwerk bestellen en er niet eens het geld voor hebben. Maar soit dat
is een andere discussie.
De feiten zijn de volgende: er bestaat geen wettelijk kader voor voorschotten voor aannemingsopdrachten (buiten de wet Breyne maar da's iets anders) Geen enkele aannemer
kan u verplichten tot een voorschot maar u kan geen enkele aannemer verplichten om te beginnen zonder voorschot. Is wat ze in mooi engels noemen: a deadlock.
Ge kunt niet naar voor of naar achter. Kwestie is dus het voorschot gedeelte te bespreken tijdens de offerte fase.
Maar u hebt al getekend en dat wil dus zeggen dat u onder andere akkoord was met het voorschot. Betalen op tijd is dan de enige optie een andere hebt u niet.
Bij gebreke daaraan kan de uitvoerende aannemer ten uwen laste het kontrakt ontbinden en naast het voorschot op zijn minst een bijkomende eis wegens winstbedref
binnen rijven.

Technisch: met dunkt dat u één en ander verwisselt. Blauwsteen kan nooit dienen als alternatief voor een betonnen fundering. Een fundering zit onder de grond en dient
om de stabiliteit en draagkracht van het op te richten bouwwerk. Een blauwsteen of andere natuursteen heeft GEEN dragende eigenschappen (breuk) en dient in deze uitsluitend als afwerking/basis voor schrijnwerk/waterhuishouding.
Waarschijnlijk wil u gewoon de beton houden om daar direct het schrijnwerk van de veranda op te doen steunen. Dit kan technisch perfect maar met bijkomende maatregelen al of
niet door u uit te voeren. Dat mbt waterinfiltratie zij daarom geen verantwoordelijkheid meer zouden dragen omdat u van blauwsteen naar beton wil overstappen is paraplu politiek
en een goede schrijnwerker onwaardig. Dat vind ik van de betrokkenfirma vrij zwak dus er worden dagelijks veranda's geplaatst op vele wijzen. Het verdwijnen van de typische
bouwmanieren als basis voor een veranda gaan er langzaam maar zeker uit door nieuwe wensen zoals bvb binnen en buitenvloer op zelfde niveau, geen overstap, strak uitzicht.

Maar gezien u een kontrak tekende met akkoord betreffende het voorschot en aldus de uitvoering u wil(de) blauwsteen maar wijzigde dat kunt u geen van beide voorwaarden éénzijdig wijzigen Kortom je hebt geen poot om op te staan.
Alleen technisch kunt u snel nog tot een vergelijk komen. Indien uw betonnen alternatief volgens de regels van de kunst is uitgevoerd dan kan de schrijnwerker van dienst niet weigeren
verder uit te voeren ook al wil u geen document ondertekenen dat u verantwoordelijk stelt voor waterinfiltratie. Behoed u dus daarvoor eerder dan voor het gedram over de voorschotten
Referenties en zo: tja sommige aannemers hebben lijsten van 20/30 klanten die "altijd" tevreden zijn en dan zo tegen Kerst en Nieuw een steeds wederkerende kadootje krijgen voor bewezen diensten...... if you catch my drift
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 02 apr 2011 11:02

betreffende de voorschot-polemiek altijd in de clinch met mava 105. Hij ziet het altijd veel te zwart wit
Ik spreek hier enkel en alleen vanuit mijn 30 jarige ervaring als gebouwenbeheerder voor een grote Brouwerij.
Heb tientallen zaken meegemaakt, waarbij een horecauitbater een overdekt terras voor zijn handelszaak wou plaatsen, en waar het fout is afgelopen. Ofwel voorschot weg en helemaal geen terras, ofwel vele technische problemen na de plaatsing. Bijna telkenmale ging de betreffende aannemer in faling, om een paar dagen later een andere zak uit de grond te stampen, en dan soms nog het lef te hebben voor dezelfde uitbater nog een nieuwe offerte te gaan maken, nadat hij zijn voorschot al kwijt was aan diezelfde persoon. In die wereld is of was er in ieder geval een echte maffiabende aan het werk.
Daarom ben ikzelf uiterst voorzichtig met het betalen van voorschotten, aan welke aannemer dan ook.
Ik heb persoonlijk een aantal eigendommen, zowel appartementen als huizen, en heb nog NOOIT één cent als voorschot betaald aan welke aannemer dan ook, en alle aannemers hebben de werken uitgevoerd die hun werden besteld, soms ook grote werken van meer dan 25.000 €.

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#7 , 07 apr 2011 22:47

ja ik weet het Mava het is idd zoals jij schrijft: in die wereld van cafe"s is het idd een maffiabende (graptsjen hé oink oink

bij ons wordt soms en dan weer geen voorschot gevraagd T'is beetje aftasten welke klant je voor je hebt en dan nog is het geen exacte wetenschap
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Terug naar “Consumenten Koop”