Religie oprichten

sysrq

Re: Religie oprichten

#31 , 24 mar 2011 18:02

@mava

zo denk ik er dus ook over. Op zich is de algemene regel dat het roken verbied in publieke plaatsen nuttig maar een aantal café's VOOR en DOOR rokers moeten als uitzondering toch mogelijk zijn. Desnoods met waarschuwingsplakaten en dergelijke. Zo kunnen niet-rokers onmogelijk last hebben van volwassenen die ondanks ze weten dat het niet gezond is toch gezellig willen samenzitten roken en een drankje nuttigen op café. Niet vergeten dat voor meer mensen dan we denken hun stamcafé het centrum van hun sociale leven is en roken daar nu eenmaal bijhoort. Als de overheid echt iets wil doen moeten ze maar tabaksverkoop verbieden ipv er nog financieel voordeel aan te doen.

Vandebos

#32 , 24 mar 2011 20:41

Mee akkoord. Voorzie dan wel zeer duidelijk waarschuwingen. Een zuiver rokerscafé moet kunnen.

Hier wil ik echter wel een bedenking aan toevoegen in die zin dat slechts een beperkt aantal café's op het totaal aantal gelegenheden binnen een gemeente dit kunnen worden. (bv 1/3de) De toewijzing kan gebeuren middels gemeentelijke aanvragen die worden bevestigd door volksgezondheid. Kwestie van de niet-rokers niet te stigmatiseren...

sysrq

#33 , 25 mar 2011 15:22

Dit lijkt voor de zowel rokers als niet rokers de beste en meest logische oplossing. Maar in praktijk hoogstwaarschijnlijk amper te realiseren.

Ten eerste ontbreekt het de meeste politieke partijen aan de wil om hier iets aan te veranderen en is er uberhaubt nog niet direct zicht op een regering...
Ten tweede creeert men hierdoor opnieuw een vorm van ongelijkheid en ik weet niet of dat ook juridische gevolgen heeft maar zowiezo zou er veel tegenkanting komen vanuit de sector zelf. De grotere ketens en hotels (die overigens sterker vertegenwoordigd worden in horeca belangenverenigingen) gaan hier nooit mee akkoord gaan.

Dus mijn voorspelling: de eerste jaren blijft de wetgeving van kracht maar gaan veel kleinere cafés in overtreding zijn. Ofwel openlijk oftewel "achter gesloten deuren". De echte vraag gaat zijn hoeveel gaat er effectief gecontroleerd worden (ook in weekends en savonds) en hoe streng worden overtredingen vervolgd...

Reclame

Mariette

#34 , 25 mar 2011 20:54

@ Evilfire: ik meende toch dat men in Nederland de kleine cafeetjes terug de rook-vrijheid gegeven heeft?

@ Benito: ik ben al drie jaar zeer gelukkige gestopte roker, maar sta volledig achter uw voorstel! Ik ben tien jaar te laat gestopt omdat ik weigerde te stoppen omdat de anti-rookbrigade (o ja, ook geïnfiltreerd bij familie en hun kinderen via school) me bijna dwong (ik stond op kerstavondjes de halve avond in de garage een boekje te lezen, mèt sigaretje, tot ze kwamen vràgen of ik terug boven kwam aub).... enfin: ik steun je recht op vrijheid van roken volledig.

een rokersclub oprichten ? maar al die dingen werden reeds in Nederland uitgeprobeerd vrees ik. Nu, zolang er vrijheid van vereniging is, en men lid is van de rokersclub (lijsten bij binnenkomst, lidkaart bij eerste consumptie zoals reeds werd vermeld)... moet kunnen.

Religieus gebouw lijkt me ook een systeem, tenslotte moeten katholieken (en die moéten dus hé) elke zondag in die walm van die wierook zitten! ik werd daar in mijn jeugd altijd misselijk van! Rook is rook.

Ik denk niet dat je een speciale aanvraag moet doen om een religieus gebouw in te richten..... excuse my French, maar moskeeën doen toch ook eerder aanvraag als "sociale ontmoetingsplaats" of zoiets? en niet als "islamitische gebedsplaats".
Ik meen trouwens dat er nog wel etablissementen waar waterpijpen worden gerookt zijn toegelaten. Uit mijn rokerstijd weet ik nog (ik moést het eens proberen in Egypte als alleenstaande vrouw) dat daar dus ook gewoon tabak ingaat en ROOK uitkomt hoor!

http://marokkomagazine.wordpress.com/20 ... nt-de-fez/" onclick="window.open(this.href);return false;

benieuwd hoe het zit nà de nieuwe anti-rookwet?

EvilFreD

#35 , 25 mar 2011 21:47

Ik geloof inderdaad dat er iets was in Nederland met de kleine café's. Ik meen wel dat dat uitsluitend de éénmanszaken betrof. Dus zonder personeel.
Hoe klein het café ook is, als er personeel werkt: roken verboden.
Maar ik ben niet zeker, en op het moment te lui om het op te zoeken.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Mariette

#36 , 25 mar 2011 21:56

Als ex-roker met nog steeds een hart voor wel-rokers, heb ik dan maar gezocht:

http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Neder ... schaft.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Rookverbod in kleine cafés zonder personeel afgeschaft
woensdag 3 november 2010 16:44

Het rookverbod voor cafés kleiner dan zeventig vierkante meter en zonder personeel is sinds vandaag opgeheven. Dat heeft het kabinet vandaag bekendgemaakt. In restaurants, cafés met personeel en discotheken en sportkantines blijft het rookverbod gewoon gelden.
maar dat is Nederland !

ik gok op je religieuze instelling... toch niet "Het Elfde Gebod"? "den Biechtstoel" of "den Preekstoel"?....

EvilFreD

#37 , 25 mar 2011 22:49

Het geeft de burger in ieder geval moed ;)
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Vandebos

#38 , 25 mar 2011 22:50

Ik ga voor " De Navajo" of " Den Apach" :mrgreen:

69_Shorty_69

#39 , 07 apr 2011 14:00

Ik ken iemand die 1 een café heeft en 2 een restaurant recht aan de overkant, nu gaat de nieuwe wet weldra in maar hij loste het roken en eten serveren in zijn café op door een kaart aan te bieden van zijn restaurant aan de overkant (geloof 1 of 2 kaarten), daarop konden klanten bestellen, dit werd dan doorgegeven aan het restaurant aan de overkant dus serveert hij geen eten in zijn café maar laat het leveren :mrgreen:

Gezondheidsinspectie heeft geen poot voor op te staan. Baas in eigen café ben ik ook voor als er aan de deur hangt of er gerookt wordt daar of niet kan men nog de keus maken om daar iets te gaan drinken of te gaan werken.

Greetz
dura lex sed lex

Reporter: What do you feel when you shoot a terorrist?
Marine Sniper: *Chuckles* RECOIL

When you run from the law you'll only get to jail tired

EvilFreD

#40 , 07 apr 2011 14:30

Baas in eigen café is iedereen wel voor. Het probleem is alleen dat, als de wetgever uitzonderingen had willen toestaan, iedereen binnen de kortste keren aan die uitzonderingsvoorwaarden zou voldaan hebben.
Aangezien er geen één cafébaas is geweest die, voor er sprake was van een algeheel verbod, geheel vrijwillig besloot om zijn establissiment rookvrij te maken, lag het in de lijn der verwachting dat, wanneer er een -niet dwingende- maatregel kwam, niemand daar gehoor aan zou geven.
Er is in verscheidene landen heel veel te doen geweest over roken en horeca en uiteindelijk is de enige conclusie: of helemaal wel, of helemaal niet. Dit vanwege concurrentievervalsing, discriminatie, etc.

Terug naar “Praat café”