Inbeslagname goederen en verkoop op 5 Maart 2011

jojan
Berichten: 739

Re: Inbeslagname goederen en verkoop op 5 Maart 2011

#16 , 07 mar 2011 10:29

Je kan je ook afvragen hoe ze het zo ver hebben kunnen laten komen. Er zullen wel al een pak aanmaningen en vragen tot betaling zijn toegekomen. En afbetalen met 10 euro/maand, betekent 78 maand of 6,5 jaar! Natuurlijk wordt dat niet aanvaard door de gerechtsdeurwaarder. Naar de rechtbank stappen om de goederen terug te krijgen zal hen nog een keer datzelfde bedrag kosten.
Op die 10 euro per maand, houdt de gerechtsdeurwaarder ook nog eens inningsrecht af (ongeveer 2 euro per keer) dus vooraleer deze schuld afbetaald zou zijn aan 10 euro per maand zijn we een 8 jaar verder... Zelfs al zou de gerechtsdeurwaarder hier mee akkoord gaan, dan is het nog maar zeer de vraag of de schuldeiser hiermee akkoord zou gaan. Afbetalingsplannen worden meestal toegestaan indien de schuld binnen de 12 maanden afbetaald wordt.
Dit zijn beslaggrenzen voor 2010: tot €978,00 = 0
Wanneer ik dan voorstel om met €10/maand aftebetalen zit ik boven het wettelijk toegestane


De beslaggrens voor 2011 = 1003 euro. Deze grens is er echter voor loonbeslagen. Dit heeft niets te maken met een eventueel afbetalingsplan.

Mijn advies is probeer zo snel mogelijk deze schuld af te betalen aan de gerechtsdeurwaarder via een redelijk afbetalingsplan.
Wat ik mis in uw verhaal: heeft uw vriendin een inkomen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vadderick
Topic Starter
Berichten: 55

#17 , 08 mar 2011 06:13

Wat ik mis in uw verhaal: heeft uw vriendin een inkomen?
Neen
Mijn advies is probeer zo snel mogelijk deze schuld af te betalen aan de gerechtsdeurwaarder via een redelijk afbetalingsplan.
Even tellen :

Deze maand inkomen : €960
Deze maand uitgaven (vaste kosten):
  • Huishuur: €500
    Electra en gas : €65
    Water : €25
    Telenet: €75
    Afbetaling goederen : €65
Tussen saldo: 960- 805 = €155

Hiervan moeten wij beiden eten, huishoudartikelen ed...

Wat noemt U nu "redelijk" ?

vtec
Berichten: 170

#18 , 08 mar 2011 09:59

Inderdaad niet veel, maar het lijkt me dat U op de post 'Telenet' behoorlijk kan bezuinigen, 8% van uw inkomsten uitgeven om wat te surfen en TV te kijken :roll:

Reclame

jojan
Berichten: 739

#19 , 08 mar 2011 11:22

Wat noemt U nu "redelijk" ?
75 euro.

FlemishTuner
Berichten: 20

#20 , 08 mar 2011 11:50

Gewoon vraagje naar de starter van het topic.

Ik zit zelf nog met de puzzel van wat ik met mijn vriendin zouden krijgen van uitkering, maar indien je vriendin geen inkomen heeft, kan je haar ten laste nemen en op die manier je minimum verhogen bij de werkloosheid.
Althans, dat is wat men mij vertelde. Ik val er niet onder, maar dacht even die tip door te geven om het te laten uitpluizen :)

Vadderick
Topic Starter
Berichten: 55

#21 , 08 mar 2011 14:25

maar indien je vriendin geen inkomen heeft, kan je haar ten laste nemen en op die manier je minimum verhogen bij de werkloosheid.
Dat is op het moment zo :)
Wat noemt U nu "redelijk" ?
75 euro.
Zodus moet ik mijn Internet, televisie en telefoon opgeven, waardoor het onmogelijk wordt om mijn cursus bij de VDAB nog te volgen,
enige vorm van sociaal contact of ontspanning te hebben ?
Mezelf dus in het Sociaal Isolement te steken?

Ik ga nooit op reis (en dan bedoel ik echt niet het buitenland)
Ticket Antwerpen Zoo, 2 personen, 1 dag : €50.60 en dan zal ik kraantjeswater moeten meenemen.

€75 /maand voor Internet, televisie en telefoon is echt niet (te)veel
+ €800 aan intresten, kosten ea dat noem ik pas overdreven. :evil:

Ik kan natuurlijk die €75 uitgeven aan de deurwaarder en samen met mijn vriending gras eten.
Of ik kan misschien de té duren huishuur (studio) niet betalen en dan ben ik er op twee maand vanaf.
We zullen dan echter wel onder de blote hemel slapen.

8% van mijn inkomen duur ? wat te denken over 80% aan huur ?
We kunnen natuurlijk voor 350 in een smerige kamer gaan wonen. :roll:

Nee, het lijkt gemakkelijk om te (ver)oordelen en andermans budget te regelen.


Maar mijn vragen zijn nog steeds niet beantwoord:

Wat nu ? Deurwaarder is niet geweest, goederen niet opgehaald.
Kan hij dit to het einde der dagen blijven doen, weer verkoopdag enz...

Wat als ik de hoofdsom betaal ? (dat gaat namelijk in minder dan 10 maand met €10/maand)

jojan
Berichten: 739

#22 , 08 mar 2011 17:50

1) Niemand heeft u gezegd dat u iets moet opgeven. Er is gesuggereerd dat uw telenetfactuur goedkoper kan. (met name goedkoopste shake van telenet: internet+telefoon+tv; 45 euro per maand)
2) 75 euro betalen voor uw internet, telefoon en tv is niet (te)veel - 75 euro per maand afbetalen voor de schuld van uw vriendin is wel teveel?
3) het blijft realistisch om een schuld van 780 euro met 75 euro per maand af te betalen. dit afbetalen met 10 euro per maand is niet realistisch.
4) als u de hoofdsom betaalt bij de schuldeiser zal deze blij zijn dat dat al betaald is, maar vermits deze schuldeiser ondertussen de gerechtsdeurwaarder al heeft moeten vergoeden zal dit aan de schuld weinig veranderen. wat u wel wint is dat u geen inningsrecht zal betalen.
5) de goederen worden normaal gezien de dag voor de verkoopdag opgehaald. minstens drie dagen voor de verkoopdag moet de gerechtsdeurwaarder u mits een bericht van "aanplakking" (vroeger werd dit effectief op uw woning gekleefd) verwittigen.
6) persoonlijk zou ik ook niet willen opdraaien voor de schulden van iemand anders, maar dat is iets tussen u en uw vriendin, en vermits zij blijkbaar geen inkomen heeft staat zij in dit geval met de rug tegen de muur.
7) verder raad ik u aan om eens te googlen naar goederen die vrij zijn van inbeslagname. op uw lijst die u opsomt staan misschien wel dingen die helemaal niet in beslaggenomen mogen worden.
8) ik vermoed dat gerechtsdeurwaarder handelt naar een gerechtelijke invordering en niet naar een minnelijke?
9) werkelijke verkopen van goederen gaan vaak niet door: de schuldenaar regelt een afbetalingsplan met de gerechtsdeurwaarder, of de te in beslag te nemen goederen hebben niet genoeg waarde om de kosten van de verkoop te dekken, etc. Wat niet wegneemt dat de schuld blijft, en wat uw beider toekomst ernstig kan bezwaren.
10) succes.

Lightning

#23 , 08 mar 2011 18:01

Ja, de deurwaarder kan alsnog uw goederen komen halen om te verkopen. Waarom hij dat nog niet gedaan heeft? Vermoedelijk dekt de waarde van wat hij opgeschreven heeft niet eens de kosten voor het organiseren van een verkoop.
Indien u enkel de hoofdsom betaalt zal de schuld blijven oplopen (intresten, ...).
...en zonder uw rekening te willen maken, uw afbetalingsplan van €10 per maand is inderdaad onredelijk.

Vadderick
Topic Starter
Berichten: 55

#24 , 08 mar 2011 18:48

8) ik vermoed dat gerechtsdeurwaarder handelt naar een gerechtelijke invordering en niet naar een minnelijke?
Dat is correct.
10) succes
Dank U

uw afbetalingsplan van €10 per maand is inderdaad onredelijk.
1000% intrest,kosten op een hoofdsom vind ik eveneens onredelijk.
Als ze dit een beetje intoom (lees redelijk) moesten houden, zouden misschien wel meer mensen geneigd zijn af te betalen.

Zonet de deurwaarder nog gesproken : Onder de €100/m wilt hij niet gaan.
(Ik had voorgesteld om €30/m ttz (75-45 Telenet)
Wel....dan stopt het bij mij.
Ik ben 52 jaar, eerste maal in mijn leven dat ik dit voor heb.
Ik hou mijn hart vast als ik de afrekening van de electiciteit en gas ga krijgen (en vermoedelijk zal ik niet de enige zijn)


In elk geval wil ik iedereen hartelijk danken om het meedenken en het uitleggen.

jojan
Berichten: 739

#25 , 08 mar 2011 19:39

u kan nog proberen het via de oorspronkelijke schuldeiser te regelen. maar de kans dat er iemand daar gehoor gaat geven aan uw verzoek om de schuld daar af te betalen is vrees ik nihil.

citroentje
Berichten: 228
Locatie: oostkamp

#26 , 10 mar 2011 06:30

Het is niet omdat de meubels er nog staan dat een deurwaarder niet opnieuw kan komen.Hou rekening iedere keer dat hij komt dat er kosten bij komen.Een openbaar verkoop daar komen nog kosten bij,de ophaling,verkoopzaal daar betaal je ook voor.De vermelding in de krant word ook door je vriendin betaald.
Ook al is de hoofdsom 75€,al de kosten die er bij komen worden door haar betaald.

En zeg zelf voorstel van 10€,komaan zeg wees eens serieus niemand gaat daar mee akkoord.Had dan 50€ voorgesteld.

En ja je vriendin zal veel verwittigingen gehad hebben voor er een deurwaarder bij kwam,zo iets is het zoeken.Kon ze die 75€ niet ineens betalen wel had ze het dan in twee of drie keer gedaan ging de zorgkas ook tevreden mee zijn.

En als de zorgkas tegen haar zeiden dat ze het niet moest betalen,zoiets moet je op papier hebben en niet mondeling.Dat is haar woord tegen het hunne.

Werk u vriendin???

Als jullie beiden een inkomen hebben versta ik niet dat je het zo ver laat komen.

En een werkloosheidvergoeding ja daar doe je niets mee.
Ga beiden werk zoeken of je gaat nog veel zwarte sneeuw zien.

citroentje
Berichten: 228
Locatie: oostkamp

#27 , 10 mar 2011 06:38

Dan denk ik toch dat u vriendin zal moeten zorgen voor een inkomen als is het half time,dan no zou ze gemakkelijk 750-800€ per maand kunnen verdienen.Ook al zou u inkering zakken naar 350€ dan nog heb je meer dan nu.
En in de schoonmaak is er altijd werk ook al is de ervaring er niet.

cloé
Berichten: 3

#28 , 15 mar 2011 11:37

Zit met hetzelfde probleem.Er werd hier zelfs een medisch toestel inbeslaggenomen,ze noteerden dit als bijverwarmer terwijl dit een luchtzuiveraar is.
Eveneens werden er goederen in beslag genomen die eigendom zijn van mijn vriend.Er zijn zowel facturen als betalingsbewijzen van zijn persoonlijke bankrekening als bewijs.Toen ze het beslag legden was niemand thuis en konden we ons dan ons ook niet verdedigen.Ik diende klacht in tegen de deurwaarder voor onrechtmatig beslag bij de kamer der gerechtsdeurwaarders van Brussel.DIE STUURDEN MIJN KLACHT DOOR NAAR DE KAMER DER GERECHTSDEURWAARDERS VAN HET ARRONDISSEMENT.Ik stuurde ook een aangetekende protestbrief binnen de 5 dagen na ontvangst papieren van de inbeslaggenomen goederen naar de deurwaarder.De deurwaarder is dan verplicht om dit over te maken aan de bevoegde beslagrechter die dan oordeelt over de inbeslaggenomen goederen.Alle partijen worden hierbij opgeroepen,schuldeiser,schuldenaar en gerechtsdeurwaarder.Men dient wel eerst het rolrecht te betalen aan de deurwaarder voor hij uw stukken ter verdediging over maakt aan de beslagrechter.Dit bedrag is ongeveer 50 €.
Mijn zaak komt nu voor 23 maart bij de beslagrechter te Oudenaarde.
Men kan dus wel stappen ondernemen tegen deurwaarders wegens onrechtmatige inbeslagname maar veel burgers zijn soms niet op de hoogte van de te volgen procedure nochtans vind men dit terug in de papieren van de gerechtsdeurwaarder met de inbeslaggenomen goederen.Bepaalde artikels van het gerechterlijk wetboek vind men hierin terug.U hoeft ze enkel te lezen en eventueel uit te voeren.
Indien u klacht wenst in te dienen tegen een gerechtsdeuwaarder kan u dit opzoeken via internet onder KAMER DER GERECHTSDEURWAARDERS TE BRUSSEL.

bartvdv
Berichten: 1911

#29 , 15 mar 2011 11:53

Dat kun je moeilijk een onrechtmatige inbeslagname noemen. De deurwaarder voert hier zijn taak uit. Mocht je al thuis zijn geweest, dan is de kans klein dat je je zou kunnen verdedigen. Zelfs voor goederen die wel rechtmatig in beslag werden genomen kan je altijd naar de beslagrechter stappen. Ik denk niet dat de gerechtsdeurwaarder hierdoor een boterham minder zal eten of op de vingers zal getikt worden. Het gaat hier nog altijd om facturen die niet betaald worden (voor wat voor reden dan ook) ondanks de verschillende aanmaningen. Geld waar iemand anders wel recht op heeft. In een ander topic riskeert iemand hetzelfde voor een bedrag van 36 euro. Hier gaat het om een initieel bedrag van amper 75 euro. Diegene die hier in de fout gaat is de partner. Dus veel succes op 23 maart... Laat een keer weten wat de uitspraak is geweest.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#30 , 15 mar 2011 12:56

Gerechtelijk Wetboek Art. 1408.
§ 1. Behalve op zaken, niet vatbaar voor beslag verklaard door bijzondere wetten, mag ook geen beslag worden gelegd :
1° op het nodige bed en beddegoed van de beslagene en van zijn gezin, de kleren en het linnengoed volstrekt noodzakelijk voor hun persoonlijk gebruik alsmede de meubelen nodig om deze op te bergen, een wasmachine en strijkijzer voor het onderhoud van het linnen, de toestellen die noodzakelijk zijn voor de verwarming van de gezinswoning, de tafel en de stoelen die voor de familie een gemeenschappelijke maaltijd mogelijk maken, alsook het vaatwerk en het huishoudgerei dat volstrekt noodzakelijk is voor het gezin, een meubel om het vaatwerk en het huishoudgerei op te bergen, een toestel om warme maaltijden te bereiden, een toestel om voedingsmiddelen te bewaren, één verlichtingstoestel per bewoonde kamer, de voorwerpen die noodzakelijk zijn voor de mindervalide gezinsleden, de voorwerpen die bestemd zijn om te worden gebruikt door de kinderen ten laste die onder hetzelfde dak wonen, de gezelschapsdieren, de voorwerpen en produkten die noodzakelijk zijn voor de lichaamsverzorging en voor het onderhoud van de vertrekken, het gereedschap dat nodig is voor het onderhoud van de tuin, een en ander met uitsluiting van de luxemeubelen en luxeartikelen;
2° op de boeken en overige voorwerpen, nodig voor de voortzetting van studies of voor de beroepsopleiding van de beslagene of van de kinderen te zijnen laste die onder hetzelfde dak wonen;
3° op de goederen die de beslagene volstrekt nodig heeft voor zijn beroep, tot een waarde van (2.500 EUR) op het tijdstip van het beslag en naar keuze van de beslagene, behalve voor de betaling van de prijs van die goederen; <KB 2000-07-20/58, art. 2, 037; Inwerkingtreding : 01-01-2002>
4° op de voorwerpen die dienen voor de uitoefening van de eredienst;
5° op de levensmiddelen en brandstof die de beslagene en zijn gezin voor een maand nodig hebben;
6° een koe, of twaalf schapen of geiten, naar keuze van de beslagene, alsmede een varken en vierentwintig dieren van de hoenderhof, met het stro, voeder en graan, nodig voor het strooisel en de voeding van dat vee gedurende één maand.
§ 2. De in § 1 bedoelde voorwerpen blijven voor beslag vatbaar indien zij zich op een andere plaats bevinden dan daar waar de beslagene gewoonlijk woont of werkt.
§ 3. De moeilijkheden inzake de toepassing van dit artikel worden beslecht door de beslagrechter op grond van het proces-verbaal van beslaglegging, waarin de opmerkingen van de beslagene, op straffe van verval aan de gerechtsdeurwaarder mee te delen, hetzij op het tijdstip van het beslag, hetzij binnen vijf dagen na de betekening van de eerste akte van beslag, worden aangetekend.

Een revindicatievordering is geen toepassing van dit artikel. Zij moet dan ook ingesteld worden bij dagvaarding en door degene die beweert eigenaar te zijn van de in beslag genomen goederen. Zij kan niet ingesteld worden door de beslagene.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”