Ontslag dringende reden- uitkeringen

whocar57
Topic Starter
Berichten: 8

Ontslag dringende reden- uitkeringen

#1 , 24 feb 2011 21:01

Heb vandaag mijn ontslagbrief "om dringende redenen" gekregen, volledig binnen de wettelijke termijn. Ik ben bijna 28 jaar bij deze firma, en wordt dit jaar 59. Afgezien van of het ontslag al dan niet gegrond is (moet de motivatie binnen de drie dagen krijgen), zou ik graag weten wanneer ik recht ga hebben op enige uitkering.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 24 feb 2011 21:56

dat is hetzelfde alsof je vraagt: ik heb een paar moorden gepleegd en ik zou graag weten hoeveel jaar ik ga krijgen.

maw: alles hangt af van de feiten die aan het ontslag voorgaan. De RVA hoeft geen rekening te houden met wat een rechtbank al dan niet oordeelt over de gegrondheid van de dringende reden.

whocar57
Topic Starter
Berichten: 8

#3 , 24 feb 2011 22:50

Dus, helemaal niks?
Hoewel ik het ontslag ga proberen te betwisten zit ik intussentijd zonder inkomen?

Reclame

EvilFreD
Berichten: 677

#4 , 24 feb 2011 22:58

Dit is een adviesforum, geen goochelaarshoed.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 25 feb 2011 08:07

Dus, helemaal niks?
waar haal je dat uit m'n post? Ik zeg enkel dat de RVA geen rekening hoeft te houden met het feit dat je in beroep gaat en zelfs niet met de uitspraak van de rechtbank, gezien zij andere zaken beoordelen.

RVA beoordeelt of je fout hebt aan je ontslag.
Rechtbank beoordeelt of de werkgever je ontslag volgens de wettelijke voorschriften heeft gedaan: dus binnen termijn én een zware fout van jouw kant die het samenwerken tussen werknemer en werkgever onmogelijk maakt (even verkort gezegd).

Wil je weten of je veel kans maakt bij de RVA, zal je hier toch eens de feiten moeten plaatsen.

whocar57
Topic Starter
Berichten: 8

#6 , 25 feb 2011 14:47

Ben een installatie aan het doen bij Inbev in Leuven. Door mijn firma slecht voorbereid, mij geen info gegeven over de planning, stukken vergeten te leveren etc. Dan blijkt de planning heel strak te zitten, de papierwinkel onnoemelijk groot en de regeltjes (maar die zijn er nu eenmaal) heel strikt. Maandag kwam daar nog een wijziging waardoor ik NOG langer moest werken. Van stress heb ik mij afgezonderd, een Stella gedronken (mag daar) en een sigaret gerookt (mag daar niet, enkel in kleine kotjes buiten. Ben daar betrapt door een veiligheidsmanager. Die had mij voordien ook al gezien met normale leesbril ipv veiligheidsbril. Had daar bij Stella voordien geen probleem mee. Ook geen oordopjes in, maar in hun reglement staat dat dit moet boven de 85dB. Mijn nerveuse reactie was dat ze dan maar het geluidsniveau moeten afficheren overal. Verkeerde reactie.
Hierdoor mag ik daar nu niet meer binnen (na 27 jaar zonder problemen daar). Ja, ik heb verkeerd gehandeld, maar was in stress na 4 weken Pakistan van 11-17 per dag, 6 dagen in de week. En dan hier die installatie ook tijdens het weekend

whocar57
Topic Starter
Berichten: 8

#7 , 25 feb 2011 14:51

Samenwerking onmogelijk is ook moeilijk te zeggen. Ik doe service in gans europa, soms in afrika, azie. Daar mag ik nog wel overal binnen. Zo zijn er wel klanten die een collega boven mij verkiezen, maar het omgekeerde ook.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 25 feb 2011 14:57

als je die werkdruk kan bewijzen, maak je misschien een kans voor de rechtbank & RVA. Neem daarvoor best contact op met een vakbond (of een advocaat indien je er veel geld aan wil hangen, maar dan toch eerst nog eens vakbond proberen om te bemiddelen)

Pas op, dan mag je hier wel NIKS vergeten te zeggen hebben dat in je nadeel kan pleiten!

whocar57
Topic Starter
Berichten: 8

#9 , 25 feb 2011 16:54

Helaas ben ik niet bij een vakbond aangesloten. Toen de Belgische vestiging nog bestond was ik Service Manager. Deze vestiging werd gesloten, en sindsdien werk ik voor de "europese" vestiging in Duitsland, maar wel onder de Belgische wetgeving (via een sociaal secretariaat). De werkdruk kan ik bewijzen met rapporten en onkostennotas. Voor wat in mijn nadeel kan pleiten, zal ik maar wachten op hun aangetekend schrijven. Daar zijn misschien zelfs zaken die ik kan weerleggen. Ik heb nu per email een voorstel gedaan om mij te ontslaan met de minimale opzeg van 3 maand, tijdens dewelke ik bereid ben te werken bij klanten waar ik welkom ben, maar daar werd nog niet op geantwoord. Nochthans in hun voordeel want ze hebben een NIJPEND tekort aan techniekers.

EvilFreD
Berichten: 677

#10 , 25 feb 2011 17:33

Ik vraag me eerlijk gezegd af of één en ander wel voldoende reden kan zijn om over te gaan tot ontslag met dringende reden.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

whocar57
Topic Starter
Berichten: 8

#11 , 25 feb 2011 18:34

Misschien wel, EvilFreD. Bijna 2 jaar geleden heb ik op zaterdag 4 tenen ernstig gekneusd, maar daar ik op zondag naar Turkye moest vliegen heb ik in de spoed gevraagd geen verbanden aan te leggen (er was geen breuk) maar de nodige pijnstillers te geven. Ik ben dan zo stom geweest 's avonds een paar Rakis te drinken. Maandag was ik een beetje verdwaasd en mankte uiteraard. Klant heeft toen gereclameerd over mijn fysische toestand met alcoholgeur. Ik heb daar een officiele verwittiging voor gekregen met de vermelding dat als er nog 1 klacht kwam waar alcohol bij betrokken was, ontslag op staande voet zou volgen. Ik WEET dat ik een alcohol probleem heb, en ben daarvoor sindsdien aangesloten bij AA. Maar door de stress ben ik hier "geschoven" en heb een tweetal Stellas gedronken, waarvan 1 gezien werd. Dit, en mijn heftige reactie op weeral een verandering (zeg: vertraging) in HUN planning, waarover al zoveel papier was gegaan, en waardoor ik weeral 4 uur langer moest werken, heeft het gedaan. Als ik nerveus ben en geprikkeld denken velen die mijn alcoholprobleem kennen dat ik terug dronken ben

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#12 , 25 feb 2011 19:23

nu begint het verhaal natuurlijk een andere wending te krijgen. Daarom dat ik het volledige verhaal vroeg.

whocar57
Topic Starter
Berichten: 8

#13 , 25 feb 2011 19:37

Ja, maar een slechte reputatie krijgen is makkelijker dan ze kwijt raken. De ganse week heb ik daar gene Stella aangeraakt. Maar maandag kwam vanalles bijeen. Probleem is dat integenstelling tot vroeger (toen was bier drinken in een brouwerij een teken van waardering) dit nu praktisch nergens nog is toegelaten. Enkel in Leuven, en dan is de verleiding groot.

franscop
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#14 , 18 sep 2017 11:04

Ben 48jaar en als vrouw ontslagen om dwingende redenen. Men heeft SAP informatiesysteem ingevoerd en ik heb als inkoop verantwoordelijke een ernstige fout gemaakt in het informatie verwerkingssysteem.
De reden was dat ik tijdens de invoering een 'burn-out' of depressie heb gehad ( waarschijnlijk t.g.v. de stress i.v.m. SAP invoering ), en ben enkele weken thuis geweest met ziekte verlof.
Ik heb nu enkele vragen :

1. Kan dit ontslag aangevochten worden en hoe ?
2. Ik aanvaardde een uitbetaling van 3 maanden, alhoewel ik na 17 jaar dienst recht had op veel meer opzeg vergoeding. Kan ik dat herroepen en aanvechten ?
3. Indien ik inderdaad gedurende 9 maanden geen werkloosheid uitkering kan bekomen , na welke periode gewerkt te hebben kom ik terug in aanmerking voor werklozen steun ?
4. Wordt interim arbeid in aanmerking genomen voor deze periode ?

Welke organisaties kunnen me best informeren over mijn rechten en plichten ?

Met dank bij voorbaat voor elke nuttige tip.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#15 , 18 sep 2017 22:34

Ben 48jaar en als vrouw ontslagen om dwingende redenen. Men heeft SAP informatiesysteem ingevoerd en ik heb als inkoop verantwoordelijke een ernstige fout gemaakt in het informatie verwerkingssysteem.
De reden was dat ik tijdens de invoering een 'burn-out' of depressie heb gehad ( waarschijnlijk t.g.v. de stress i.v.m. SAP invoering ), en ben enkele weken thuis geweest met ziekte verlof.
Ik heb nu enkele vragen :

1. Kan dit ontslag aangevochten worden en hoe ?
2. Ik aanvaardde een uitbetaling van 3 maanden, alhoewel ik na 17 jaar dienst recht had op veel meer opzeg vergoeding. Kan ik dat herroepen en aanvechten ?
3. Indien ik inderdaad gedurende 9 maanden geen werkloosheid uitkering kan bekomen , na welke periode gewerkt te hebben kom ik terug in aanmerking voor werklozen steun ?
4. Wordt interim arbeid in aanmerking genomen voor deze periode ?

Welke organisaties kunnen me best informeren over mijn rechten en plichten ?

Met dank bij voorbaat voor elke nuttige tip.
kan u een nieuwe topic starten met uw vraag, en met een juiste titel want u bent niet ontslagen met een dringende reden
best aan toevoegen hoe u die vergoeding van 3 maanden hebt aanvaardt
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”