Billijke vergoeding en incassobureau

Diedhert
Topic Starter
Berichten: 66

Billijke vergoeding en incassobureau

#1 , 19 jan 2011 21:12

Beste,

Kunnen jullie mij advies geven omtrent dit voorval?

In december 2010 komt een oud-leerling naar onze school met een brief van "I" met een eis voor onmiddellijke betaling van €266.
€216 van de klant, en €50 kosten die Imaakt.
De leerling weet van toeten nog blazen waarover dit gaat.

In de brief staat dat er diverse aanmaningen zijn verstuurd, en er nooit op werd gereageerd. Ik neem contact op met de oudleerling (die drie jaar geleden afstudeerde - is belangrijk) die de brief bezorgde, en deze beweert bij hoog en bij laag dat dit de eerste brief is die hij ontvangt over een betaling. Ik heb geen reden om hier aan te twijfelen.

Ik neem contact op met I, en zij reageren niet. Ik vraag in mijn emails naar bewijzen van die zogezegde aanmaningen, maar ook naar uitleg omtrent dat bedrag (waarvoor moest betaald worden). Na 3 of 4 emails krijg ik uiteindelijk reactie. Het gaat om een bedrag dat verschuldigd zou zijn aan 'Billijke vergoedingen", van een fuif georganiseerd in mei 2010 door laatstejaarsstudenten, maar nooit werd betaald.
Ik krijg ook pdf-jes van die brieven.

Wat blijkt:
- alle brieven werden verstuurd naar de oudleerling van drie jaar terug, naar een verkeerd adres dus want deze oudleerling had er niets mee te maken (daar heb ik dus bewijs van);
- de leerlingen die in mei 2010 de fuif hadden georganiseerd, hebben alle documenten voor Billijke vergoedingen ingevuld en hun contactgegevens aan billijke vergoedingen nagelaten.

Samengevat:
- billijke vergoeding stuurt haar facturen naar een verkeerd adres;
- daarom betalen de laatstejaars de niet-ontvangen factuur niet (betaal jij facturen die je niet krijgt en waarvan je geen weet hebt ?!)
- hoewel de fout bij billijke vergoedingen ligt, wordt de extra kosten aangerekend aan de laatstejaars (van vorig jaar).

Ik heb I daarvan op de hoogte gebracht en gezegd dat zij hun klant (billijke vergoeding) op de hoogte hiervan moet brengen.
Als de juiste persoon de factuur ontvangt, kan ze eventueel betaald worden. (Ik heb de gegevens van de juiste persoon niet meegegeven, ik wil de wet op de privacy niet schenden, en bovenal heeft die persoon zijn gegevens wel degelijk nagelaten aan billijke vergoeding (is bewijs van !)).
Ik heb ook medegedeeld dat het niet-betalen niet de schuld is van de laatstejaars - zij hebben nooit een factuur ontvangen. Een extra kost van €50 dient I dan ook maar te verhalen op Billijke vergoeding.

Resultaat: I richt vorig week haar schrijven rechtstreeks naar onze school. Maar de fuif werd niet ingericht door onze school, wel door enkele laatstejaars (dus ze sturen de factuur door naar een andere verkeerde persoon/instantie). De inhoud van de brief is verder krak hetzelfde als de inhoud van de brief die de oudleerling naar school bracht (onmiddellijk te betalen 216€+50€). In de brief staat dat verder ook dat indien niet betaald wordt of geen reactie ontvangen binnen de 8 dagen, verdere stappen zullen worden ondernomen.

Ik heb daarom een email gestuurd met dezelfde inhoud (de juiste personen hebben nog steeds geen factuur ontvangen, het niet-betalen van de factuur komt omdat Billijke vergoeding haar facturen naar de verkeerde personen stuurt en de I -kosten moeten daarom ook niet doorgerekend worden naar de klanten van Billijke vergoeding - als zij haar werk behoorlijk verricht en facturen naar de juiste mensen stuurt, dan zullen facturen betaald worden). Ik heb in de email geschreven dat ik wens dat ik wil optreden als tussenpersoon en dat ik wil dat ZIJ mij contacteren omtrent deze zaak. Dat doen ze dus niet.

Wat doe ik/wat doet onze school best verder in deze zaak ?

Persoonlijk heb ik iets van ... vorig jaar heeft de juiste persoon alle documenten netjes ingevuld en zijn gegevens achtergelaten bij Billijke vergoeding ... als Billijke vergoedingen zijn administratie niet doet zoals het hoort, dan moet een ander daar niet voor opdraaien ...

[Geen namen bedrijven:Vandebos]

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 19 jan 2011 22:07

U bent geen betrokken partij - vriendelijk verzoeken u geen spam meer te sturen.
Dit kan beschouwd worden gezien de school er niets mee te maken heeft als 'lastig vallen' .
U bent niet verplicht wat dan ook te geven. Billijke vergoeding zou volgens u al beschikken over de juiste gegevens. Het is NIET uw opdracht om zoals u correct hebt gezegd deze info te bezorgen.

Kijk hier op de site ook eens onder de zoekterm incassobureaus.

Link naar hoe reageren op incassobureaus.
Wat ze mogen en vooral niet mogen.
http://www.dignitas.be/nl/het_innen_van ... ringen.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Diedhert
Topic Starter
Berichten: 66

#3 , 20 jan 2011 13:28

Het klopt inderdaad dat ik geen betrokken partij ben, maar ik wil toch ook graag mijn (oud)leerlingen wat beschermen. Zij zijn een veel zwakkere 'prooi' voor incasso-bureau's en dergelijke. Daarom zou ik alles graag wat 'in het oog houden'.

Mvg,
D.D'Hert

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 20 jan 2011 14:25

Zie link in onderschrift. Neem contact op met billijke vergoeding en verzoek hen aangetekend vriendelijk de facturatie op het correcte adres te verrichten.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”