parkeerverbod voor poort wegeltje met erdienstbaarheid

Tamie
Topic Starter
Berichten: 6

parkeerverbod voor poort wegeltje met erdienstbaarheid

#1 , 13 jan 2011 13:06

Volgende situatie doet zich voor.

Rechtover mijn huis is een poort die toegang geeft tot een wegeltje waarop erfdienstbaarheid rust. Deze poort leidt niet naar een garage maar naar achterliggende tuinen van 2 woningen. De breedte van de wegel is te smal om met een wagen door te rijden.

De bewoner van één van de woningen heeft op eigen houtje beslist om een parkeerverbod voor die poort in te voeren. Ze heeft haar nummerplaat op de poort gehangen zodat iedereen denkt dat het om een garage gaat. Zelf parkeert ze haar wagen nooit voor die poort.

Mag er voor die poort geparkeerd worden ook al is er geen sprake van een garage?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8836

#2 , 13 jan 2011 14:55

dat kan ze doen, maar dat heeft geen enkele juridische armslag....de wegel moet zeker toegankelijk blijven voor fietsers, kruiwagens en alles wat even breed is als de voetwegel.
dus strikt genomen moet je de toegang tot dat paadje vrij laten (en dus geen auto voor plaatsen)
Maar zij mag haar nummerplaat daar niet hangen want het is niet HAAR garage.

Nu, laat ze gewoon maar doen. Dat haar nummerplaat daar hangt, heeft totaal geen juridische armslag;
als met je auto niet volledig het wegje verspert, kan ze niets doen.

Tamie
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 13 jan 2011 18:13

er gebeurt niks voor en acter die poort. zoals ik al zei, het is geen garage enkel de toegang tot een wegel. dus indien ik daar zou parkeren dan hinder ik niemand. ik vermoed dat ze het enkel en alleen doet zodat haar dochter zeker is van een parkeerplaats.

toch al bedankt voor je snelle reactie :-)

Reclame

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#4 , 13 jan 2011 18:58

Artikel 25. Parkeerverbod

25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren :

3° voor de inrij van eigendommen, behalve de voertuigen waarvan het inschrijvingsteken leesbaar op die inrij is aangebracht;
onder de inrij kan je verstaan; elke opening (open of gesloten) langswaar een voertuig kan binnenrijden (eigen definitie, staat niet in de wegcode)

er staat niet in of het voertuig (waarvan het inschrijvingsteken leesbaar op die inrij is aangebracht) daar daadwerkelijk ook moet inkunnen

dus als de nummerplaat er op hangt, dan mag jij niet (deels of helemaal) voor dat poortje parkeren, zelfs niet een klein beetje

je mag wel aan beide zijden parkeren tot vlak naast het poortje (behoudens andere verboden),
dan kan de wagen van de nummerplaat er niet meer staan maar dat heeft geen belang
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Oude Belg
Berichten: 3192

#5 , 13 jan 2011 19:08

onder de inrij kan je verstaan; elke opening (open of gesloten) langswaar een voertuig kan binnenrijden (eigen definitie, staat niet in de wegcode)

De bij art. 25.1.3° van het WVR bedoelde inrij voor eigendommen is elke naar uiterlijke kenmerken als inrij voorkomende en waarneembare inrit voor drie- of meerwielige voertuigen.
(Cassatie, 16-11-1993)
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 13 jan 2011 19:52

Van wie is de poort ( eigendom) ... als men de ruimte moet openlaten ... en iedereen mag die poort openmaken dus wat is dan het belang.
Ik denk niet iedereen die gebruik kan malen maar wel ALLEEN de eigenaars:gebruikers van de tuinen of heb ik dat mis.

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#7 , 13 jan 2011 20:28

De bij art. 25.1.3° van het WVR bedoelde inrij voor eigendommen is elke naar uiterlijke kenmerken als inrij voorkomende en waarneembare inrit voor drie- of meerwielige voertuigen.
(Cassatie, 16-11-1993)
dus een deurgat van 1 mtr breed is voldoende
kijk maar hier voor een driewieler
als er dan al een nummerplaat op hangt mag je er niet staan
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Oude Belg
Berichten: 3192

#8 , 13 jan 2011 21:00

De bij art. 25.1.3° van het WVR bedoelde inrij voor eigendommen is elke naar uiterlijke kenmerken als inrij voorkomende en waarneembare inrit voor drie- of meerwielige voertuigen.
(Cassatie, 16-11-1993)
dus een deurgat van 1 mtr breed is voldoende
kijk maar hier voor een driewieler
als er dan al een nummerplaat op hangt mag je er niet staan
Wat een driewieler is is inderdaad vrij onduidelijk. Voorzover ik weet wordt de Piaggio op je afbeelding niet beschouwd ale een driewieler, maar als een motor met dubbellucht vooraan. Anders zou hij verboden zijn op de snelwegen.....
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#9 , 13 jan 2011 21:24

Rechtover mijn huis is een poort die toegang geeft tot een wegeltje waarop erfdienstbaarheid rust. Deze poort leidt niet naar een garage maar naar achterliggende tuinen van 2 woningen. De breedte van de wegel is te smal om met een wagen door te rijden.
hoe breed is die poort eigenlijk?
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Franciscus
Berichten: 38583

#10 , 13 jan 2011 23:02

maar een pad/wegel is geen garage???

eylis
Berichten: 8836

#11 , 14 jan 2011 15:56

precies beste vrienden...
de wegel geeft toegang tot tuinen, niet tot een garage.
Deze wegel ligt dus vermoedelijk NIET op de voortuin van de (parkeerlustige)dame.
De WEGEL ligt op de publieke berm (voor de huizen) en is bedoeld om de tuinen te kunnen bereiken, te voet, te kruiwagen of te paard als je wil.
Voor een garage mag je je niet parkeren, want dan verhinder je dat de eigenaar met zijn wagen in de garage kan.
Maar hier is geen garage: wie wil kan zich daar parkeren. Je moet wel ruimte genoeg laten dat iemand met een kruiwagen langs kan.
Want daar dient het poortje voor.
Ik denk echt dat mevrouw haar nummerplaat op de poort niets terzake doet. Want ze is niet de bezitter van de weg (laat staan garage) er achter.
Ze heeft het genot van de erfdienstbaarheid om over dat wegeltje te lopen.

Tamie
Topic Starter
Berichten: 6

#12 , 17 jan 2011 13:12

Rechtover mijn huis is een poort die toegang geeft tot een wegeltje waarop erfdienstbaarheid rust. Deze poort leidt niet naar een garage maar naar achterliggende tuinen van 2 woningen. De breedte van de wegel is te smal om met een wagen door te rijden.
hoe breed is die poort eigenlijk?
ik denk ts 1.5m en 2m. zeker niet breder. het is in ieder geval zelfs te smal om met een kleine wagen door te rijden.

Tamie
Topic Starter
Berichten: 6

#13 , 17 jan 2011 13:15

precies beste vrienden...
de wegel geeft toegang tot tuinen, niet tot een garage.
Deze wegel ligt dus vermoedelijk NIET op de voortuin van de (parkeerlustige)dame.
De WEGEL ligt op de publieke berm (voor de huizen) en is bedoeld om de tuinen te kunnen bereiken, te voet, te kruiwagen of te paard als je wil.
Voor een garage mag je je niet parkeren, want dan verhinder je dat de eigenaar met zijn wagen in de garage kan.
Maar hier is geen garage: wie wil kan zich daar parkeren. Je moet wel ruimte genoeg laten dat iemand met een kruiwagen langs kan.
Want daar dient het poortje voor.
Ik denk echt dat mevrouw haar nummerplaat op de poort niets terzake doet. Want ze is niet de bezitter van de weg (laat staan garage) er achter.
Ze heeft het genot van de erfdienstbaarheid om over dat wegeltje te lopen.
het enige wat ze door die poort rijdt, is de rolcontainer. Verder is daar geen enkele actitiviteit.
Als iemand zich voor die poort parkeert, kan er nog gepasseerd worden met een kruiwagen indien nodig.

Alvast bedankt voor de reacties.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#14 , 17 jan 2011 14:54

Ik dacht dat een rolcontainer geen officiele nummerplaat heeft.

bartvdv
Berichten: 1911

#15 , 17 jan 2011 15:20

Eigenlijk hoeft ze niet de eigenaar te zijn van de wegel en ze hoeft ook niet over een wagen te beschikken. Een oprit is een oprit; van zodra de mogelijkheid er is, moet je de ruimte laten. We weten ook niet wat er in de erfdienstbaarheid staat.

Ik zou wel een keer een foto willen zien van de doorgang en het voetpad (verlaagd voor voertuigen of niet). Je kan altijd proberen daar jouw auto te parkeren. En de reactie van de bewoner/politie afwachten. Hooguit kost het je een bekeuring van 50 euro; een waarschuwing of een discussie met de arm der wet. Ben benieuwd. (Enkele straten verder heeft een bewoner een niet-parkeren bordje en een nummerplaat op zijn uitstalraam gehangen. Het uitstalraam bestaat eigenlijk uit drie delen die scharnierend kunnen weggehaald worden. Het voetpad heeft een boord van ongeveer 20 cm en je moet drie treetjes naar boven om binnen te raken; en hij moet de rekken verplaatsen. Mijn ideale parkeerplaats als ik naar de bakker moet.). In een geval als het bovenstaande ben ik vooral 'stout'.

Terug naar “Landbouw recht”