Debet op zichtrekening

Resul007
Topic Starter
Berichten: 39

Debet op zichtrekening

#1 , 12 jan 2011 09:28

Allen,

Ik krijg vandaag een schrijven van de bank dat ik 1210€ in het rood sta op mijn rekening. Nochthans bij de aanvraag duidelijk gevraagd om niet onder de rekening te kunnen, maar blijkbaar sinds 15/08/2010 hebben ze dit automatisch toegestaan. Mag dit zo maar zelfs als ik op de zwarte lijst sta? Ten tweede heeft iemand die ik goed ken mijn rekening leeg gehaald waardoor ik nu met schulden zit die ik niet gewenst heb. Graag jullie reactie. Kan ik iets hardmaken naar de bank toe om iemand krediet toe te staan die in principe door de wet moet beschermd worden door de zwarte lijst?

Bedankt voor jullie reacties.

Resul

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 jan 2011 11:50

Ten tweede heeft iemand die ik goed ken mijn rekening leeg gehaald waardoor ik nu met schulden zit die ik niet gewenst heb.
Heeft die persoon een volmacht op de rekening? Zoja, wie heeft die hem/haar gegeven?

Resul007
Topic Starter
Berichten: 39

#3 , 13 jan 2011 10:41

Hallo,

Nee geen volmacht, heeft ooit mijn kaart eens gebruikt waardoor hij de code kende.

Maar mijn grootste probleem is dat de bank ineens een krediet toelaat van 1250€ terwijl ik op de zwarte lijste sta, kan dat zo maar?

Alvast bedankt.

Mvg,

Resul

Reclame

Justinianus
Berichten: 26

#4 , 13 jan 2011 11:13

Ik vrees dat als je je kaart en code hebt uitgeleend, en er nooit een probleem van gemaakt hebt je naar de bank toe geen verhaal hebt. Tenzij ze aan het loket geld meegaven aan iemand zonder volmacht, dat mag natuurlijk niet.

Strafrechterlijk kan je de persoon wel vervolgen voor diefstal en het geld (+eventuele intresten etc.) terugvorderen. Je zal dan wel moeten zorgen dat deze persoon niet kan aantonen dat je dit bv. al maanden elke week toeliet... hij zou kunnen aanvoeren dat het m.a.w. altijd al in consensus was, en dus nu ook. (Niet dat dat hem rechten geeft om te stelen, maar het schetst een verhouding die wijst op een ongeschreven overeenkomst...)

Wat het wel/niet onder nul gaan van je rekening betreft, ik vrees dat als je dit niet schriftelijk hebt aangevraagd, er vermoedelijk ergens in de kleine lettertjes van het contract tussen u en je bank wel iets staat waardoor het voor hen legaal is dit te doen.... Maar misschien heeft iemand anders hier daarover een meer sluitend antwoord.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”