gebruik grond

lieve
Topic Starter
Berichten: 61
Locatie: Oost-Vlaanderen

gebruik grond

#1 , 08 dec 2010 16:19

Hallo,

Wij bewerken nu reeds een 10-tal jaar een stukje landbouwgrond dat in onverdeeldheid is. Ik ben zelf een van de erfgenamen.
Deze grond is nog van mijn overgrootouders en er zijn voor het ogenblik zo'n 90-tal erfgenamen waarvan van enkele het adres niet gekend is.
Daar deze grond niet ver ligt van mijn ouderlijk huis is deze grond jarenlang gebruikt door mijn vader, in het begin omdat de buren kwamen klagen omdat de grond vol onkruid stond en de andere erfgenamen ver weg wonen.
Gezien mijn ouders de grondlasten betaalden elk jaar heeft er niemand hierover iets gezegd.
Enkele jaren geleden werd mijn vader ernstig ziek en hebben wij de grond in zijn plaats bewerkt en dit na zijn dood blijven doen.
Nu is mijn vraag : kan ik op het kadaster vragen om de grondlasten naar mij te sturen en dat ik ze dan betaal voor het gebruik van de grond.
Kan 1 erfgenaam mij van de grond afzetten ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 08 dec 2010 17:08

In theorie kan ja. In praktijk zal hij hiervoor naar de vrederechter dienen te stappen.

Daar U kan altijd voorstellen een klassieke pachtovereenkomst te sluiten met alle eigenaars. De wettelijke pachttarieven op jaarbasis bedragen een klein veelvoud van het niet geïndexeerd KI. (variërend van regio tot regio) Deze worden vierjaarlijks bij kb vastgelegd. Je kan dan eventueel voorstellen zelf de grondlasten te dragen en deze van de pacht af te houden om de verdeling van de kosten over de negentig erfgenamen te vergemakkelijken... Hoe de pacht verdeeld dient te worden over de 90 erfgenamen is een ander verhaal...

In essentie kan u via de rechtbank van eerste aanleg ook eisen uit onverdeeldheid te treden en het stukje land openbaar te laten verkopen. Niemand kan u dan verhinderen mee te bieden tijdens de openbare verkoop. Informeer u over de gangbare prijs in de regio en als u ziet dat er iemand is die consistent meer bied.. tja even het spel meespelen en dan stoppen...

lieve
Topic Starter
Berichten: 61
Locatie: Oost-Vlaanderen

#3 , 08 dec 2010 19:59

dank voor het antwoord maar ik denk dat het niet zo simpel ligt.
Er zijn zeker een 20-tal erfgenamen waarvan het adres niet geweten is.
Er zullen er ook een heel aantal zijn die zelfs niet meer weten dat die grond er ligt.
Volgens de notaris zou de openbare verkoop en alle opzoekingen die er dienen te gebeuren meer kosten dan het lapje (10 are) grond waard is.

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 08 dec 2010 20:11

Indien de erfgenamen in ons land wonen, en hun namen en geboortedata zijn bekend, kan de notaris in een paar minuten hun adres kennen. Het is enkel indien ze in het buitenland wonen dat het moeilijker wordt het juiste adres te weten.
Door nog langer te wachten zal het probleem alllen maar groter worden. Ten tijde van het overleiden van uw overgrootvader waren er misschien maar 2 erfgenamen, vandaag zijn het er al een negentigtal, en binnen een paar jaar missschien al meer dan 150. Dus hoe langer men wacht hoe moelijker het zal worden alle erfgenamen op te sporen. Maar op een dag zal er toch eens verdeeld moeten worden.,

lieve
Topic Starter
Berichten: 61
Locatie: Oost-Vlaanderen

#5 , 10 dec 2010 12:20

Hallo,

Mij is het niet om te doen dat deze grond zou moeten verkocht worden.
Er zijn zeker een 10-tal erfgenamen uitgeweken naar Frankrijk, Duitsland en zelfs Amerika.
Deze grond ligt daar nu al zo een 60-tal jaar en werd al die tijd door mijn ouders bewerkt en de grondlasten werden door hen betaald. Niemand anders heeft ooit naar die grond omgekeken of er om gevraagd. Denk zelfs dat er maar een 3-tal mensen nog afweten van deze grond en die zijn akkoord met deze oplossing.
Mijn vraag is nu kan ik dit op deze manier voortdoen en indien ???? er toch eens iemand boven water komt kan deze mij hier zomaar afzetten en wat zijn dan onze rechten gezien wij toch al die jaren van een stort een goeie vruchtbare grond gemaakt hebben.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 10 dec 2010 12:26

Ii denk dat je helemaal geen rechten hebt op die grond, buiten diegene dan die je zou verwerven door de erfenis.

Vandebos
Berichten: 16087

#7 , 10 dec 2010 12:29

Rechten door langdurig gebruik? Als je kan bewijzen dat je deze grond zonder protest en zonder overeenkomst met de eigenaars gedurende ik dacht dertig (kan ook 25 zijn) jaar hebt gebruikt kan je het eigendomsrecht opeisen.

Franciscus
Berichten: 38583

#8 , 14 dec 2010 19:39

IK was ook in die richting aan het denken. Trouwens hij zou de grondlasten die al 60 jaar betaald worden ook in rekening kunnen brengen :P

Terug naar “Landbouw recht”