Bankrekening openen bij schuldbemiddeling

Peejski
Topic Starter
Berichten: 3

Bankrekening openen bij schuldbemiddeling

#1 , 07 dec 2010 21:33

Mijn vriend zit momenteel in een officieuze schuldbemiddeling.
Hij behoudt dus zelf zijn loon, per maand stort hij 400euro naar zijn advocaat die verder de schulden beheert.

Hij zou graag een bankrekening openen, maar de kans bestaat dat deze geblokkeerd wordt. (Dit is in het verleden al gebeurd bij zijn ex)

Is het mogelijk om een rekening te openen op mijn naam die hij kan gebruiken , zonder het risico te lopen dat eventuele deurwaarders bij mij terechtkomen?

Of zijn hier andere mogelijke oplossingen voor?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xaviervd
Berichten: 9

#2 , 27 dec 2010 16:22

Je kan zonder probleem een rekening openen, en hem daarop een volmacht geven. maar zo'n rekening zal waarschijnlijk niet kunnen gebruikt worden om zijn loon te laten ontvangen.
Zorg er dan wel voor dat de rekening niet negatief kan gaan.
Er is wel een nadeel aan verbonden voor je vriend: jij kan ten allen tijde vertrekken met de centen die erop staan. En als jij overlijdt, dan gaan die centen volledig in de erfenis, met alle gevolgen vandien (erfenisrechten, ...)

Je kan ook een rekening in onverdeeldheid openen, maar dat zou het misschien nog omslachtiger maken.

kimpietjeuh1
Berichten: 17

#3 , 12 jan 2011 18:44

Ik heb in de week het zelfde meegemaakt, ik heb geen schuldbemiddeling, mijn vriend wel, ik wilde hem volmacht geven op mijn rekening en dat ging niet, er kwam een melding op dat hij een schuldbemiddelaar heeft...

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 12 jan 2011 18:48

Wat is het collectieve schuldregeling uitgesproken door arbeidsrechtbank of schuldbemiddeling via ocmw
officieuze?? wat wil dat zeggen???
zie hier ook de voorkomende topics op dit soort vragen.

kimpietjeuh1
Berichten: 17

#5 , 12 jan 2011 18:55

heb je verschillende soorten?
Mijn vriend heeft het via een advocaat..

ingnorama
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 apr 2018 13:34

kan iemand die in schuldbemmideling zit bij arbeidstsrechtbank e (belfius bank) niet naar een andere bank gaan (fortis) en andere rekening op zijn naam openen ?
heet dit dan op de 'zwarte lijst' staan bij de bank zoals wel es in de volksmond word gezegd?
groetjes

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 apr 2018 14:50

Daar zal de schuldbemiddelaar moeten over beslissen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#8 , 10 apr 2018 21:50

Beste

In het kader van 'customer acceptance' zal elke bank niet alleen de rekeninghouder maar ook elke gevolmachtigde screenen. Deze oneigenlijke omweg gebruiken om aan de konsekwentie van schuldbemiddeling te ontsnappen zal niet lukken
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Franciscus
Berichten: 38592

#9 , 14 apr 2018 20:32

Iemand die in CSR is (vonnis) ...die zaken worden gepubliceerd in als ik me niet vergis staatsblad waar alle banken op geabonneerd zijn.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 14 apr 2018 20:55

Iemand die in CSR is (vonnis) ...die zaken worden gepubliceerd in als ik me niet vergis staatsblad waar alle banken op geabonneerd zijn

.
In het gewoon staatsblad word dit niet gepubliceerd, enkel de faillissementen en de WCO van de zelfstandigen.

Ook op de arbeidsrechtbank gaat dit achter gesloten deuren, dit is niet openbaar!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Berichten: 38592

#11 , 14 apr 2018 22:05

NBB weet het toch - ik dacht dat dat kwam omdat er een publicatie was van CRS.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 15 apr 2018 08:08

NBB weet het toch - ik dacht dat dat kwam omdat er een publicatie was van CRS.
De NBB weet dit door het consumenten krediet, iemand in de CRS heeft er wel altijd er één lopen, en het is enkel een bank die wettelijk verplicht is om na 3 maanden niet betaald te hebben dit aan de NBB te melden, en het is ook enkel die bank die je er kan vanaf doen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”