Landbouwgrond-discussie

Elsie1
Topic Starter
Berichten: 8

Landbouwgrond-discussie

#1 , 11 nov 2010 14:11

Hallo,

Ik heb een vraagje.
Wij zijn geen landbouwer, hebben 3 paarden en een stuk weiland in volle eigendom. 2 stukken die we pachten en wij dachten nog 1 stuk maar blijkt nu dat hiervoor geen overeenkomst is. Het is een stuk van de gemeente.
Dit stuk werd altijd gehooid (als wij dit vroegen) door een boer. 2 jaar terug vroeg die boer of hij zijn koeien niet op dit stuk mocht zetten. Wij waren akkoord, maar voor 1 of 2 jaar omdat tegen die tijd onze paarden bij ons zouden staan.
Die paarden gaan nu komen en wij vroegen enkele weken geleden om tegen het eind van de herfst het stuk grond weer vrij te maken.
Antwoord: NEEN, dit stuk grond is braakliggend en nu is het van ons. Wij zijn bij gemeente langsgeweest en wij hebben het aangegeven als door ons in gebruik bij het ministerie.

Daar sta je dan... je hebt die mensen geholpen met duidelijke afspraken en nu hebben zij vanalles geregeld achter onze rug om. Ik sta er echt van versteld. Wij hebben dat stuk echt nodig. Wij hebben dat altijd onderhouden maar zij beweren nu dat het van hun is. Kan dit zomaar? Zij hebben ons nooit iets betaald. Ze hebben ook de eigenaar van het stuk grond nooit iets betaald.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 11 nov 2010 15:27

Blijkbaar is het een weiland van de gemeente. Hebben de gemeente en die landbouwer een overeenkomst (huur, pacht, ...)afgesloten? Vermoedelijk wel, de landbouwer kan zich niet zomaar een weiland toeeigenen.
Aangezien u geen eigenaar bent van de grond en geen pachter (landbouwer) hebt u geen enkel recht.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Elsie1
Topic Starter
Berichten: 8

#3 , 11 nov 2010 15:47

Blijkbaar is het een weiland van de gemeente. Hebben de gemeente en die landbouwer een overeenkomst (huur, pacht, ...)afgesloten? Vermoedelijk wel, de landbouwer kan zich niet zomaar een weiland toeeigenen.
Aangezien u geen eigenaar bent van de grond en geen pachter (landbouwer) hebt u geen enkel recht.
Nee dat besef ik. Maar blijkbaar hebben zij ook geen pachtovereenkomst.
Dus wat ik best kan doen is contact opnemen met de eigenaar? Proberen te kopen of te pachten?

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 11 nov 2010 15:52

Vraag de eigenaar eerst op welke juridische basis de landbouwer de grond in gebruik heeft.
Indien die er niet is hangt het enkel van de eigenaar af of hij aan u wil verkopen of verhuren.
De eigenaar is de gemeente?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Elsie1
Topic Starter
Berichten: 8

#5 , 11 nov 2010 15:57

Vraag de eigenaar eerst op welke juridische basis de landbouwer de grond in gebruik heeft.
Indien die er niet is hangt het enkel van de eigenaar af of hij aan u wil verkopen of verhuren.
De eigenaar is de gemeente?
De kerkfabriek blijkbaar.

Elsie1
Topic Starter
Berichten: 8

#6 , 11 nov 2010 16:27

Oh ja, ze zeiden ook dat het al aangegeven was aan het ministerie van brussel. Maar moet je hiervoor geen officiele pachtovereenkomst hebben?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#7 , 11 nov 2010 16:39

Oh ja, ze zeiden ook dat het al aangegeven was aan het ministerie van brussel. Maar moet je hiervoor geen officiele pachtovereenkomst hebben?
Ministerie van Brussel????????? Mon oeil! Wie zijn "ze"?
Contacteer de eigenaar. Zeg dat je in dat weiland geïnteresseerd bent en aanhoor zijn uitleg.....anders geraakt u geen stap verder.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Elsie1
Topic Starter
Berichten: 8

#8 , 11 nov 2010 17:28

Oh ja, ze zeiden ook dat het al aangegeven was aan het ministerie van brussel. Maar moet je hiervoor geen officiele pachtovereenkomst hebben?
Ministerie van Brussel????????? Mon oeil! Wie zijn "ze"?
Contacteer de eigenaar. Zeg dat je in dat weiland geïnteresseerd bent en aanhoor zijn uitleg.....anders geraakt u geen stap verder.
"Ze" zijn een landbouwersfamilietje. 8_) :wink:

Elsie1
Topic Starter
Berichten: 8

#9 , 15 nov 2010 15:54

Zo een update van de situatie:

Ik heb de eigenaar gebeld, die kwam langs, veel begrip voor de situatie maar jammer genoeg was het de kerkfabriek van het dorp verder die eigenaar was.

Nu heb ik deze persoon gebeld, hopelijk heeft hij evenveel begrip. Hij ging opzoeken of het officieel gepacht is.

De eerste persoon zei me dat als de kerkfabriek iets verpacht dit altijd openbaar moet gebeuren, als dit niet zo is, dan is het onwettig en kan je dit aanklagen. Klopt dat?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#10 , 15 nov 2010 16:24

De eigenaar is geen eigenaar? Wat is zijn rol dan?
Verpachten gebeurt niet noodzakelijk openbaar.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Elsie1
Topic Starter
Berichten: 8

#11 , 18 nov 2010 11:31

Ik heb met een voorzitter van de kerkfabriek gesproken en hij zei met dat zij enkel openbaar kunnen verpachten. Dat gebeurd niet altijd noodzakelijk maar stel dat het niet gebeurd dan kunnen wij dat aanvechten. Zo zei hij toch.

Ik heb vanmorgen terug met de voorzitter gebeld (een andere, degene waar we moeten zijn) en hij is heel wat minder enthousiast om mij te horen. Wij kunnen niet in enkele dagen weten hoe alles in elkaar zit, kreeg ik als antwoord.
Volgens mij weten ze het wel goed genoeg tegen nu. En proberen ze akkoord te sluiten met de boer die er nu op zit.

Terug naar “Landbouw recht”