Schulden, geen idee wat te doen!

v_kon
Topic Starter
Berichten: 5

Schulden, geen idee wat te doen!

#1 , 09 nov 2010 10:00

Hallo,

mijn vriend en ik zijn al enkele jaren een koppel en hebben 1 dochter. Toen ik hem leerde kennen had hij een schuldenlast die relatief 'makkelijk' af te betalen zou zijn. We doen dit ook van sinds het begin en hebben van de betreffende deurwaarders nog nooit een aanmaning of berichtgeving ontvangen (tenzij dan die waarop staat hoeveel de schuld nog betreft). Sinds een half jaar geleden krijgt hij opeens iedere week wel een brief van een deurwaarder in de brievenbus. De schulden waarvan ik wist waren penale boeten (van tot 2001 terug) van ong. 14.000eur. Nu komen er nog onbetaalde facturen van toen hij een nog samenwoonde met zijn ex van Electrabel voor 1.200eur, geld tav het OCMW van 3.600eur, verzekeringsgelden 1.700eur, de watermaatschappij voor 500eur, personenbelastingen die niet betaald waren (dit heb ik al volledig afbetaald ondertussen), een lening van 6.000eur en nog iets waarvan ik nooit in mijn leven gehoord heb van 1.300 eur...

Ondertussen is die relatief makkelijk af te betalen schuldenberg van 14.000eur penale boeten dus heel wat hoger geworden! Het is dan ook niet meer dan logisch dat we de laatste tijd meer ruzie maken om het feit dat hij dit allemaal voor mij heeft achtergehouden. Al ben ik, zowel als zijn advocaat meer dan overtuigd dat hij wel zijn leven wil beteren. Zo oordeelde de rechter van zijn laatste proces ook: hij ging in beroep tegen een gevangenisstraf en de rechter oordeelde dat 'dergelijke straffen een beslag op zijn veelbelovende toekomst zouden zijn.'. Zo veelbelovend is die nu dus niet meer... Er zijn dus schulden van zijn kant, ik ben geheel schuldenvrij. Mijn betalingen, huur, enz... worden/werden altijd stipt betaald, mijn autolening ook.

Ik zit ondertussen met een enorme schrik dat hier vandaag of morgen een deurwaarder aan mijn deur zal staan om mijn inboedel te noteren en later in beslag te nemen, ook al staat alles op mijn naam omdat hij bij mij introk en daarvoor helemaal niks had. Hij stelt voor om een naar een advocaat te gaan of iets dergelijks om een collectieve schuldenregeling aan te vragen maar betekent dat dan ook dat mijn loon geheel 'in beslag' zal worden genomen wanneer we dit doen? Dit is iets wat ik helemaal niet wil omdat ik ook geen enkel aandeel in deze schulden heb.
Wat is jullie advies naar deze situatie toe?
Laatst gewijzigd door v_kon op 09 nov 2010 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
moederke27
Berichten: 61
Locatie: vl-brabant

#2 , 09 nov 2010 10:46

hallo v_kon

ik ben sinds 4 jaar in schuldbemiddeling,
ik kan perfect samen wonen met mijn vriend zonder ze zijn loon mee rekenen.
enkel als je trouwt moeten ze hier rekening mee houden, zo heeft mijn bemiddelaar me gezegd.
je kunt altijd eens inlichtingen vragen hieromtrent zodat je 100% zeker bent natuurlijk.

vriendelijke groeten.

v_kon
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 09 nov 2010 12:38

Ik zou inderdaad om info kunnen gaan, waarschijnlijk dan bij mijn advocaat maar vermits die dan al 150 EUR vraagt, vind ik dit een verloren kost zonder dat ik echt doelgericht en al goed geïnformeerd mijn gesprek kan voeren. Ik houd dat geld dan al liever opzij voor af te betalen. :-)

Reclame

Justiceseeker
Berichten: 354

#4 , 09 nov 2010 12:48

"Ik zit ondertussen met een enorme schrik dat hier vandaag of morgen een deurwaarder aan mijn deur zal staan om mijn inboedel te noteren en later in beslag te nemen, ook al staat alles op mijn naam omdat hij bij mij introk en daarvoor helemaal niks had. Hij stelt voor om een naar een advocaat te gaan of iets dergelijks om een collectieve schuldenregeling aan te vragen maar betekent dat dan ook dat mijn loon geheel 'in beslag' zal worden genomen wanneer we dit doen? Dit is iets wat ik helemaal niet wil omdat ik ook geen enkel aandeel in deze schulden heb.
Wat is jullie advies naar deze situatie toe?".

U heeft terecht angst in deze. Als uw vriend zijn officieel adres bij U heeft (wat klaarblijkelijk het geval is gezien de post ter zijn attentie) , dan zal de deurwaarder in principe geen onderscheid maken tussen de bezittingen. U loopt dus een gevaar voor alles wat niet op factuur mooi beschreven staat als zijnde van Uzelf. Maar de rechter maakt dikwijls zelfs dan geen onderscheid meer. Het is dus van belang dat U zwart op wit kan aantonen dat de bezittingen van vóór de samenwoonst effectief van U zijn. Maar dat is geen garantie.
Collectief wil dus zeggen dat beiden een schuld laten beheren. Bent U daarmee akkoord? Zoniet is het best dat uw vriend een ander officieel adres heeft en helemaal niet meer op dit adres voorkomt. Mocht dat zo worden, dan ook het politiecommissariaat van uw wijk hiervan officieel - per brief of AZ verwittigen!

Justiceseeker

Vandebos
Berichten: 16087

#5 , 09 nov 2010 12:56

Euuhhh... slaat het collectief in dit type van schuldbeheer niet op het feit dat de schuldbeheerder de schulden collectief gaat beheren, niet op het feit dat beiden een schuld laten beheren?

Het is toch ook daarvoor dat in de wetgeving aan de schuldbeheerder uitgebreide rechtsmiddelen worden gegeven om de schuldeisers tot overleg te dwingen? Anders ken ik vele schuldbeheerders die hun dossiers onwettig beheren...

v_kon
Topic Starter
Berichten: 5

#6 , 09 nov 2010 20:35

@Justiceseeker: Neen, ik wil dat er enkel van zijn gelden afbetaald wordt en dat ik mijn loon kan behouden. Ik wist niet goed dat collectieve voor beide lonen was. Wat is dan het alternatief, buiten de verplaatsing van zijn adres? Ik zou begot niet weten waar we dan zijn adres moeten zetten, waar we het ook doen, iedereen loopt gevaar om een beslag te krijgen op zijn inboedel wanneer hij het daar plaatst. En ik wil ook gewoon van die schuldenlast vanaf zodat we geheel opnieuw kunnen beginnen.

@Vandebos: Excuseer, ik wist niet dat collectief voor beide lonen was. Dezelfde vraag voor U dan ook alsjeblief: wat is dan het alternatief, buiten de verplaatsing van zijn adres?

Alvast bedankt beiden!

Rebel-with-a-cause
Berichten: 1216

#7 , 10 nov 2010 10:51

Ik denk niet dat JOUW loon zal gebruikt worden om ZIJN schulden af te betalen.
Hij kan in CSR gaan zonder dat jij daarvoor zal aangesproken worden.

moederke27
Berichten: 61
Locatie: vl-brabant

#8 , 10 nov 2010 11:52

v_kon

ben jij officieel samenwonend of gehuwd? of enkel feitelijk samenwonend?

als dit feitelijk samenwonend is dan kunnen ze bij u niets doen...
enkel in geval van huwen of wettelijk samenwonend te zijn.

groeten.

v_kon
Topic Starter
Berichten: 5

#9 , 10 nov 2010 17:32

Moederke27: ik ben feitelijk samenwonend.

Ik vond volgend stukje op het internet:
Schulden van één van de samenwonenden kunnen niet verhaald worden op een andere samenwonende. Toch kunnen schuldeisers alle goederen die zich in de woning bevinden, in beslag nemen. De samenwonende die geen schulden heeft, moet bewijzen dat de goederen eigendom van hem of haar zijn (door facturen of een geregistreerde inventaris van goederen). Wanneer de samenwonenden gezamenlijk schulden hebben aangegaan, worden ze elk apart voor hun aandeel in de schuld aangesproken.
Ik neem aan dat dit bij de notaris word gedaan & dat het een soort van inboedelverdeling is?

j.demoor
Berichten: 10360

#10 , 11 nov 2010 08:57

“Art.1675-2.ELKE natuurlijke persoon , die geen koopman is in de zin van artikel 1 van het Wetboek van Koophandel kan, indien hij niet in staat is om, op duurzame wijze, zijn opeisbare of nog te vervallen schulden te betalen en voor zover hij niet kennelijk zijn onvermogen heeft bewerkstelligd, bij de rechter een verzoek tot het verkrijgen van een collectieve schuldenregeling indienen.”(Ger.W.=Gerechtelijk Wetboek)

‘mijn vriend en ik zijn al enkele jaren een koppel’ belet uw vriend niet zelfstandig een collectieve schuldenregeling te vragen.

“Art.1675-4.§ 2. Het verzoekschrift bevat de volgende vermeldingen :...7° een gedetailleerde staat en raming van de baten en de lasten van het vermogen van de verzoeker, van het gemeenschappelijk vermogen indien hij gehuwd is onder een stelsel van gemeenschap van goederen en van het vermogen van de echtgenoot of de met de verzoeker samenwonende(n)...”(Ger.W.)

’24.De vermogenstoestand van de partner zal een onmiskenbare invloed hebben op het feit of iemand heeft af te rekenen met een problematische schuldenlast...Anders dan de echtgenoot blijft de samenwonende(n)(al dan niet partner) verbintenisrechtelijk buiten schot. Er is bijgevolg geen verhaal mogelijk door de schuldeisers op het vermogen van de samenwonende(n)...”(DIRIX,E.,TAELMAN,P.,Collectieve schuldenregeling in de praktijk,Antwerpen Intersentia 1998).

“Art.1675/7...§2.Alle middelen van tenuitvoerlegging die strekken tot betaling van een geldsom worden geschorst (door de beschikking van toelaatbaarheid)...”(Ger.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Vandebos
Berichten: 16087

#11 , 11 nov 2010 12:04

V_kon, excuses als de uitleg niet duidelijk was, uw vriend kan een collectieve aangaan voor zijn schulden zonder dat aan uw loon wordt geraakt.

De bezittingen in het pand blijven echter een heikel punt. Vaak worden dergelijke inventarislijsten opgemaakt door een notaris zeer argwanend bekeken juist omdat deze procedure zeer vaak misbruikt wordt.

Het beste om u tegen dergelijke problemen te wapenen is dat uw vriend zo snel mogelijk een collectieve aanvraagt en dat u van al uw bezittingen in de woning de facturen begint te verzamelen en te kopiëren. Op die wijze heeft u bij het bezoek van een deurwaarder reeds het nodige materiaal bij de hand en kan u bij gebrek aan zijn medewerking snel de revindicatie procedure opstarten.

v_kon
Topic Starter
Berichten: 5

#12 , 15 nov 2010 20:58

@J.demoor: Bedankt voor de artikels maar écht veel wijzer word ik er niet van. Begrijp me niet verkeerd, maar zo'n teksten zijn voor een leek als mij nogal moeilijk om te interpreteren qua juistheid.

@Vandebos: Alvast bedankt! We hebben vandaag een afspraak gemaakt bij zijn advocaat al twijfelen we bij welke instantie we het beste aankloppen (OCMW, advocaat, ed.) . We zullen zien wat het gesprek ons verder brengt. :)

fonzie
Berichten: 20

#13 , 02 dec 2010 19:01

Zolang je er kan mee leven dat hij volledig op jouw kosten leeft...
Hij betaald geen huur, verwarming, internet, elektriciteit, eten...(omdat zijn schulden afbetaald worden)?
Alles voor de liefde!
Niet dat ik je wil ontmoedigen, maar je zou niet de eerste zijn die alles doet voor de liefde en eens de schulden afgelost kan hij op een ander schulden gaan maken...

Franciscus
Berichten: 38594

#14 , 03 dec 2010 13:05

Kosten voor wonen dienen door hem ook betaald te worden.
AS naar de politie zal niet veel uithalen gezien dat niet de wijze is om een adreswijziging door te geven.Bij een schuldbemiddeling zijn alle schulden gekend en kan er ook geen deurwaarder meer langskomen dus geen reden om ergens anders te gaan wonen.
PS politie zal niet meewerken aan het opgeven van valse adressen of postbus regelingen.
PSPS Deurwaarder kan nog altijd op zijn 'werkelijk' adres langskomen en politie kan ook de ambtelijke inschrijving toepassen.

Franciscus
Berichten: 38594

#15 , 03 dec 2010 13:06

O ja en zorg dat je steeds goed gescheiden rekeningen hebt.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”