Huurschade

mava105
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Huurschade

#1 , 27 okt 2010 15:58

Aan alle huurders die hier klagen dat verhuurders geldwolven zijn wil ik vragen even dit berichtje te lezen.
http://www.hbvl.be/limburg/overpelt/huu ... galan.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
De huurders hebben zo tenentander meegenomen en zijn met de noorderzon vertrokken. Wat namen ze mee: De volledige badkamer; de volledige keuken en veranda, de vloertegels en de ramen en deuren.
:evil: Dan zit je daar maar als eigenaar met 2 maanden huurwaarborg.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
delciost

#2 , 27 okt 2010 21:37

zeer jammer dat dergelijke zaken gebeuren, maar heel veel huurders doen dit niet. Dit bericht is eerder uitzonderlijk en dus niet representatief voor elke huurder.

Jammer dat men op basis van deze gevallen allen over dezelfde kam wordt geschoren.

JohnD

#3 , 27 okt 2010 22:57

Aan alle huurders die hier klagen dat verhuurders geldwolven zijn wil ik vragen even dit berichtje te lezen.
http://www.hbvl.be/limburg/overpelt/huu ... galan.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
De huurders hebben zo tenentander meegenomen en zijn met de noorderzon vertrokken. Wat namen ze mee: De volledige badkamer; de volledige keuken en veranda, de vloertegels en de ramen en deuren.
:evil: Dan zit je daar maar als eigenaar met 2 maanden huurwaarborg.
Wat wil je daar nu mee bereiken ? Ik geloof dat wel, maar dat zijn toch voor de x-de maal, uitzonderingen !! Hoe wil je dan, dit geval, nu bvb concreet vermijden ? Door elke huurder 10 maanden borg te laten betalen ? In dit geval kom je daar dan zelfs niet mee toe.

Trouwens in zo'n geval als dit is een normale huurwet niet van toepassing. Dit is is diefstal puur en simpel en valt volgens mij zelfs buiten de huurwet door zijn omvang alleen al. Dit gaat het petje te boven van een simpele vrederechter die 't een en ander even in der minne wil regelen, of even wil bemiddelen tussen partijen.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Reclame

koen999

#4 , 10 nov 2010 18:32

ik verhuur reeds enige tijd en heb iets gevonden op die lage huurwaarborg van twee maand; ik sluit alleen nog contracten af van een jaar en vraag 12 maand huur vooraf bovenop de twee maand huurwaarborg.

Vanzelfsprekend heb ik veel minder kandidaten maar alleen nog goeie burgers
Ik was het beu naar het vredegerecht moeten lopen om wanbetalers te laten uitzetten- doorgaans op eigen kosten dan nog gezien bij insolvabiliteit van de huurder je de uithuiszetting zelf voorschiet en je naar de schadevergoedingen eveneens kunt fluiten.

JohnD

#5 , 10 nov 2010 22:57

ik verhuur reeds enige tijd en heb iets gevonden op die lage huurwaarborg van twee maand; ik sluit alleen nog contracten af van een jaar en vraag 12 maand huur vooraf bovenop de twee maand huurwaarborg.

Vanzelfsprekend heb ik veel minder kandidaten maar alleen nog goeie burgers
Ik was het beu naar het vredegerecht moeten lopen om wanbetalers te laten uitzetten- doorgaans op eigen kosten dan nog gezien bij insolvabiliteit van de huurder je de uithuiszetting zelf voorschiet en je naar de schadevergoedingen eveneens kunt fluiten.
Zelfs als je dat wit op zwart en dus contractueel zou bepalen en beide partijen het dus aanvaarden, kan ik je wit op zwart garanderen dat je dat zeer duur kan komen te staan. Moest je het in het zwart doen, eventueel nog meer.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Vandebos

#6 , 10 nov 2010 23:48

Art. 1728. De huurder is tot twee hoofdverplichtingen gehouden :
1° Het gehuurde te gebruiken als een goed huisvader, en volgens de bestemming welke bij het huurcontract daaraan gegeven is, of volgens die welke, bij gebreke van overeenkomst daaromtrent, naar gelang van de omstandigheden vermoed wordt;
2° De huurprijs op de bepaalde termijn te voldoen.

Art. 1758. De huur van een gemeubileerd appartement wordt geacht te zijn aangegaan bij het jaar, wanneer zij is aangegaan tegen zoveel per jaar;
Bij de maand, wanneer zij is aangegaan tegen zoveel per maand;
Bij de dag, wanneer zij is aangegaan tegen zoveel per dag.
(Lid 4 opgeheven) <W 20-02-1991, art. 13>
Klopt niet, noch in de huurwetgeving voor hoofdbewoning, noch in het gemene huurrecht wordt bepaald om de hoeveel tijd er betaald dient te worden zolang het niet gaat om een gemeubileerd pand. Het enige dat de wetgeving stipuleert is dat de termijn waarop betaald dient te worden moet vastgelegd zijn in het contract.

Betaling per begonnen jaar is dus perfect mogelijk. Persoonlijk zou ik het afraden om de heel eenvoudige reden dat het de verhuurder een extra element uit handen neemt om een contract bij vonnis te kunnen verbreken; afbrekers zijn meestal ook wanbetalers. Dit wordt wel enigszins gecounterd door het hoge bedrag dat van een huurder wordt gevorderd bij de start van ieder jaar.

jefke007

#7 , 11 nov 2010 10:21

Ik heb in een boek over de huurwetgeving gelezen dat bij het verhuren aan bv. een ambassadeur , er wordt aangeraden om ineens 9 jaar huur op voorhand te laten betalen. Omdat die gasten toch immuniteit genieten, zou dat de enige mogelijkheid zijn om een zich een beetje te kunnen wapenen tegen die immuniteit.

Of men zo iemand dan na 9 jaar uit de woning krijgt - ingeval van wanbetaling - vraag ik mij wel af.

Ik denk ook dat men slechts een uitzonderlijk klein percentage huurders gaan vinden die bereid zijn om één jaar huur op voorhand te betalen.

Vandebos

#8 , 11 nov 2010 11:50

Ambassadeur, diplomatiek personeel, buitenlandse EU ambtenaren, buitenlandse militairen in België in NAVO-verband etc etc.

Je mikt effectief op een kleine groep.

koen999

#9 , 12 nov 2010 15:22

Ik denk ook dat men slechts een uitzonderlijk klein percentage huurders gaan vinden die bereid zijn om één jaar huur op voorhand te betalen.

dat valt best mee, ik vertel pas bij bezichtiging dat kandidaten die in een keer willen betalen voorrang krijgen en heb geen problemen meer. ik hoef ook niet meer naar loonfiches of ander bewijzen van solvabiliteit te vragen

Terug naar “Huren”