Vast tussen 2 werkgevers

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

Re: Vast tussen 2 werkgevers

#16 , 05 mar 2019 16:07

Luister eens goed economische werkloosheid telt niet voor IBO

Ziekte even min.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#17 , 05 mar 2019 16:14

Als je werkgever je ontslaat kan het.

Vraag dit eens vriendelijk aan je werkgever, omdat je veel gaat ziek zijn bij hem, en dat hij je geen vooropzeg hoeft te betalen, dit kan jullie onder elkaar regelen, normaal mag dit niet.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#18 , 05 mar 2019 16:17

Als je werkgever je ontslaat kan het.

Vraag dit eens vriendelijk aan je werkgever, omdat je veel gaat ziek zijn bij hem, en dat hij je geen vooropzeg hoeft te betalen, dit kan jullie onder elkaar regelen, normaal mag dit niet.
In zo'n geval wordt er in onderling overleg een einde gesteld aan de arbeidsovereenkomst. "Vragen aan de werkgever om je te ontslaan" is per definitie sjoemelen en misbruik maken van de sociale zekerheid.
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#19 , 05 mar 2019 16:22


In zo'n geval wordt er in onderling overleg een einde gesteld aan de arbeidsovereenkomst. "Vragen aan de werkgever om je te ontslaan" is per definitie sjoemelen en misbruik maken van de sociale zekerheid.
Dit is het juist, maar word zeer veel gedaan en dit weet je ook.

Maar voor een werkgever werken met werknemers die niet gemotiveerd zijn is ook erg, en kost ook geld aan de werkgever.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#20 , 05 mar 2019 16:27

Dit is het juist, maar word zeer veel gedaan en dit weet je ook.
Da's waar, maar dat betekent niet dat we dit soort van sociale fraude hier als "min of meer normaal" mogen afschilderen.
Maar voor een werkgever werken met werknemers die niet gemotiveerd zijn is ook erg, en kost ook geld aan de werkgever.
Dat is ook waar, maar dan moet één van beide partijen of beide partijen samen hun verantwoordelijkheid nemen. Als de werkgever niet meer tevreden is over de werknemer moet hij hem ontslaan, als de werknemer niet meer tevreden is over zijn werk, moet hij ontslag nemen, en als beide partijen vinden dat er beter een einde aan de arbeidsovereenkomst gemaakt wordt, kan dit in onderling overleg.

Maar als een werknemer zijn werk niet meer ziet zitten, maar geen ontslag wil nemen omdat hij dan voor bepaalde tijd geen werkloosheidsuitkering kan krijgen, dan is het niet de oplossing om aan zijn baas te vragen hem te ontslaan. Werkloosheidsuitkeringen dienen voor mensen die TEGEN HUN WIL werkloos worden. Als je niet meer tevreden bent in je huidige job, is er maar één oplossing: een andere job vinden en eens je die gevonden hebt, ontslag nemen op uw oude job.
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#21 , 05 mar 2019 16:39

. Werkloosheidsuitkeringen dienen voor mensen die TEGEN HUN WIL werkloos worden. Als je niet meer tevreden bent in je huidige job, is er maar één oplossing: een andere job vinden en eens je die gevonden hebt, ontslag nemen op uw oude job.
Dit word soms gedaan omdat de ontslagvergoedingen te groot is.

Ontsla maar iemand die je 6 maanden moet uit betalen als kleine zelfstandige zoals een bakker of loodgieter .

En denk niet omdat men met 2 of 3 personen werkt dat men geld op een hoop heeft zitten om zware ontslagvergoedingen te betalen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#22 , 06 mar 2019 09:06

Als je de opzegtermijn respecteert, hoef je helemaal geen ontsagverghoeding uit te betalen.

Het is kwalijk als een werknemer zijn werkgever vraagt om ontslag te geven, maar ik denk dat het nog erger is als een werkgever zijn (onwetende) werknemer vraagt om zijn ontslag te geven! Een werknemer zou wel eens niet kunnen beseffen welke gevolgen dit heeft (= geen ontslagvergoeding, geen recht op werkloosheidsuitkering, etc...). Maar bon, dat is een andere discussie.
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

Fubarfox
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#23 , 07 mar 2019 11:03

Ok, toch bedankt, mijn werkgever wilt toch niet, opzeg van 23 weken,...

Ik vroeg me wel af als ik zelf mijn ontslag neem en dan direct 1 maand als interim bij de nieuwe werkgever werk, kan ik na het verlopen van dit contract toch aanvaard worden onder IBO? Ik had gehoord van iemand dat dit wel zou lukken. Weet ook niet als dit legaal of illegaal zou zijn.

Ook vroeg ik mij af, tijdens technische werkloosheid mag ik toch zelf ontslag nemen en dan direct weg gaan zeker?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#24 , 07 mar 2019 12:39

Neen je moet terug eerst 6 maanden werken eer je een volledige werkloze kan worden, vroeger was dit +/- 3 weken maar dit is veranderd door te veel mensen die er van profiteerden om van werk te veranderen .

Ik geloof niet dat je de wetgeving goed begrijpt !

IBO is niks voor u, en je zal geen achterpoortjes vinden in de wetgeving van de RVA.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#25 , 07 mar 2019 13:24

Fubarfox luistert eens deftig naar de reacties van denLowie. Hij geeft correcte info en het is niet zijn of onze bedoeling op dit forum om achterpoortjes de openen of te ontdekken, is niet gelijk aan juridisch forum.

Fubarfox
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#26 , 07 mar 2019 21:21

Ok bedankt voor alle info, ik weet dat ik de wetgeving niet goed begrijp, daarom dat ik mij juist richtte naar dit forum.
Heb inderdaad ook wat zitten tasten in mijn vragen voor achterpoortjes waarvoor mijn excuses, vind het gewoon jammer.
Ik ben al jaren aan het proberen om ander werk te vinden in de IT en altijd op de laatste seconde niet gelukt wegens gebrek aan diploma in de juiste richting of ervaring.

Ik weet dat ik een goede werkkracht zou zijn voor het werk dat ik zoek, en nu is het weer iets dat tegen zit.
Ik wou ook knelpunt opleiding doen, maar daarvoor is het het zelfde verhaal.

Ik zal er mij maar bij neer leggen en mijn werk verder gaan doen met bijkomende fysieke en mentale klachten die er mee gepaard gaan.

Ik weet dat dit zeer dramatisch overkomt, maar was gewoon zeer blij dat ik eindelijk een kans kreeg.

Danku voor de reacties.

Topic mag gesloten worden.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”