Vast tussen 2 werkgevers

Fubarfox
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Vast tussen 2 werkgevers

#1 , 04 mar 2019 11:41

Hallo,

Ik ben al een 8tal jaren tewergesteld bij een bedrijf(pc120).

Nu heb ik onlangs een jobaanbieding gekregen voor een droom functie (IT), probleem is dat ze mij willen aanvaarden onder een IBO contract.
Dus moet ik vragen aan mijn werkgever als ze mij willen ontslaan (wat volgens mij niet gaat lukken).

Wat kan ik doen om toch dit IBO contract te kunnen aanvaarden?

Bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 mar 2019 11:55

Waarom denk je dat er voorwaarden zijn als iedereen zo maar IBO gaat zijn ??

Als je dit zomaar zou gaan moeten er geen voorwaarden meer zijn, nutteloos werk om deze op te stellen.

Wie komt in aanmerking voor een IBO?

Je kan een IBO volgen als je aan deze drie voorwaarden voldoet:

Je bent ingeschreven als werkzoekende bij VDAB.
Je hebt je vorige job niet opgezegd om met een IBO te starten.
Je hebt nog niet eerder voor het bedrijf gewerkt waar je een IBO gaat doen. Let wel:
Je mag wel een korte periode in het bedrijf gewerkt hebben als uitzendkracht. Namelijk: 20 werkdagen in een 5-dagenstelsel of 24 werkdagen in een 6-dagenstelsel.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Fubarfox
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 mar 2019 12:09

Ja dat weet ik, mijn excuses. Maar ik zoek gewoon een uitweg om dit toch te kunnen aanvaarden. Ik heb al meerdere malen het deksel op mijn neus gehad ivm mijn eigen ambities. Ik wil zeker ook geen misbruik maken van het systeem.

Stel nu dat ik zelf ontslag neem, hoelang moet ik dan wachten vooraleer ik mag starten onder een IBO contract? Of moet ik dan in tussentijd een interim contract ergens aangaan?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 mar 2019 12:11

als je zelf ontslag geeft verlies je u rechten op werkloosheid voor +/- 6 maanden .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

puttemanp
Berichten: 615

#5 , 04 mar 2019 13:13

Ik wil zeker ook geen misbruik maken van het systeem.
Zo ziet het er anders wel naar uit!

P.

Fubarfox
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 mar 2019 13:36

Ik wil zeker ook geen misbruik maken van het systeem.
Zo ziet het er anders wel naar uit!

P.
Sorry als dit zo overkomt, dit is zeker mijn bedoeling niet, daarom dat ik deze vraag ook stel om te weten als er eventuele uitzonderingen zijn die volgens de regels lopen.

Toch bedankt.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 04 mar 2019 14:24

Op voorwaarden zijn geen uitzonderingen.
Anders heeft het geen enkele zin om voorwaarden op te maken

De grootste voorwaarde is WERKLOOS zijn !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#8 , 04 mar 2019 15:37

Dus moet ik vragen aan mijn werkgever als ze mij willen ontslaan.
In gelijk welke situatie is "aan mijn werkgever vragen om mij te ontslaan" fraude. Ofwel wil jij zelf weg, en geef je je ontslag, ofwel wil je werkgever je weg en geeft hij jou je ontslag, ofwel wensen jullie beiden een einde te maken aan de arbeidsovereenkomst en is het een ontbinding in onderling overleg. Meer opties zijn er niet (technische werkloosheid, medische redenen, etc... niet in overweging genomen).
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

Fubarfox
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#9 , 05 mar 2019 00:40

Dus moet ik vragen aan mijn werkgever als ze mij willen ontslaan.
In gelijk welke situatie is "aan mijn werkgever vragen om mij te ontslaan" fraude. Ofwel wil jij zelf weg, en geef je je ontslag, ofwel wil je werkgever je weg en geeft hij jou je ontslag, ofwel wensen jullie beiden een einde te maken aan de arbeidsovereenkomst en is het een ontbinding in onderling overleg. Meer opties zijn er niet (technische werkloosheid, medische redenen, etc... niet in overweging genomen).
Wat zijn de andere opties dan? want er is wel sprake van technische werkloosheid op het werk.
Ook ben ik sinds eind september op ziekte, heb 5 weken geleden terug proberen te werken maar na 3 weken moest ik weer stoppen, 23 maart heb ik een operatie.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 05 mar 2019 05:21

U moet volledig werkloos zijn !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#11 , 05 mar 2019 08:54

Wat zijn de andere opties dan? want er is wel sprake van technische werkloosheid op het werk.
Dit kan, en dan bent u tijdelijk werkloos (waarbij u recht hebt op een uitkering), maar eens er terug werk is, moet u terug aan de slag. Technisch werkloos zijn betekent dus niet dat u ontslagen bent. Je kan ontslagen worden om economische redenenen, maar ook dan moet het initiatief uitgaan van de werkgever. Als jij VRAAGT aan uw werkgever om u te ontslaan, ben je aan het sjoemelen.
Ook ben ik sinds eind september op ziekte, heb 5 weken geleden terug proberen te werken maar na 3 weken moest ik weer stoppen, 23 maart heb ik een operatie.
Als je medisch gezien niet meer in staat zou zijn uw functie uit te oefenen, is ontslag om medische redenen mogelijk. Maar ik heb een beetje de indruk dat je nu alle "opties" aan het aftasten bent, want in uw eerste bericht sprak je helemaal niet van technische werkloosheid of ziekte...?
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

Ann45
Berichten: 194
Juridisch actief: Nee

#12 , 05 mar 2019 09:46

Met een Ibo contract heb je ook geen volledig loon , enkel een vergoeding bovenop werkloosheidsuitkering en optie voor vast werk maar is lang niet zeker dat je vast contract gaat krijgen

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 05 mar 2019 10:28

Waarom een IBO volgen ?, ga naar een avond school !!

Dan ga je tenminste nog een diploma krijgen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Fubarfox
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#14 , 05 mar 2019 16:05

Wat zijn de andere opties dan? want er is wel sprake van technische werkloosheid op het werk.
Dit kan, en dan bent u tijdelijk werkloos (waarbij u recht hebt op een uitkering), maar eens er terug werk is, moet u terug aan de slag. Technisch werkloos zijn betekent dus niet dat u ontslagen bent. Je kan ontslagen worden om economische redenenen, maar ook dan moet het initiatief uitgaan van de werkgever. Als jij VRAAGT aan uw werkgever om u te ontslaan, ben je aan het sjoemelen.
Ook ben ik sinds eind september op ziekte, heb 5 weken geleden terug proberen te werken maar na 3 weken moest ik weer stoppen, 23 maart heb ik een operatie.
Als je medisch gezien niet meer in staat zou zijn uw functie uit te oefenen, is ontslag om medische redenen mogelijk. Maar ik heb een beetje de indruk dat je nu alle "opties" aan het aftasten bent, want in uw eerste bericht sprak je helemaal niet van technische werkloosheid of ziekte...?
Ik wou dit inderdaad in mijn eerste post niet vermelden omdat ik weet hoe dit overkomt, maar ziekte kan ik echt niets aan doen het is door mijn werk maar heb het wel niet als beroepsziekte aangegeven want mijn WG deed er wat moeilijk over(tennis elleboog in productieomgeving). de technische werkloosheid is al sinds ik daar begonnen ben in 2011(ik krijg maandelijks een c3.2 formulier).

Fubarfox
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#15 , 05 mar 2019 16:07

Waarom een IBO volgen ?, ga naar een avond school !!

Dan ga je tenminste nog een diploma krijgen .
Graag maar ik werk in ploegen systeem dus dat lukt niet echt. Ben wel via examencommissie mijn A2 aan het halen(bijna van af) daarna zou ik afstandsonderwijs toegepaste informatica volgen.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”