Chantage op werk

Hopelozebediende
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

Chantage op werk

#1 , 02 mar 2019 20:45

:shock: Stel : Hierbij een vraag van een vriendin van mij :

Haar baas (zeer hoge openbare functie!!) wil dat zij akkoord gaat met ontslag zware fout te aanvaarden zonder verder loon. (Hij wil van haar vanaf maar wil haar niet verder loon betalen ook geen ontslag vergoeding van 1jaar) Indien ze niet akkoord is onthult hij de liefdesrelatie die ze ooit met hem had aan haar man. De korte liefdesrelatie is gestopt door haar al jaren geleden maar hij aanvaard dit niet. (Er bestaan liefdesmails van)
Haar man mag dit aub niet weten. Anders huwelijk definitief voorbij.
Vriendin weet zelf van baas dat hij vele andere relaties had naast haar.
Wat nu?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 02 mar 2019 21:04

Dat wordt kiezen tussen de pest of de cholera.
Beide partijen zijn sowieso in fout, maar op andere wijze.
Als uw vriendin eerlijkheid wenst af te dwingen van haar baas dan zal zijzelf ook eerlijk moeten zijn tegenover de bedrogen echtgenoot.
There is no free lunch.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 mar 2019 10:13

... en wie zegt dat, indien zij akkoord gaat met de chantage van haar baas en ontslag neemt, hij naderhand toch haar echtgenoot niet zal inlichten?

Reclame

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 mar 2019 10:29

Ik denk dat de vriendin weinig keuze heeft. Bekennen aan haar echtgenoot. In alle mogelijke scenario's komt hij het toch te weten.
Situatie ook aankaarten bij de vakbond ( liefst met bewijzen ). Zeker geen ontslag nemen of ontslag ondertekenen. Ontslag nemen en tekenen is zonder onkomen + schuldbekentenis.
Het gras is nooit groener aan de overkant ( zeker gezien de schrale hete zomers ).

Hopelozebediende
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 mar 2019 10:41

Kan men ontslagen worden in een bedrijf met 1 baas en 1 secretaresse :
Ontslag om dwingende reden en zonder enige vergoeding omdat baas niet meer wil samenwerken ook al is relatie tussen hun al drie jaar gestopt ? Hij van mening dat verdere samenwerking niet meer kan door deontologische reden....

eylis
Berichten: 8840

#6 , 03 mar 2019 10:51

En is de baas zelf een gehuwd man? Weet zijn echtgenote dat hij verschillende relaties achter de rug heeft met werknemers? Reflexie: de baas aanvaardt niet dat de werknemer de korte liefdesaffaire stopzette en dreigt haar nu te ontslaan wegens "zware fout" (en welke zware fout dan wel?) Dat ruikt naar misbruik van gezagspositie en seksuele intimidatie op de werkvloer. Ik zou de financiele kost durven maken op een volgend gesprek een advocaat mee te nemen die de werkgever rustig aanspoort een fatsoenlijke contractverbreking op te maken met de werknemer en hem er op wijst wat de gevolgen kunnen zijn van privé en werk te mengen in zijn positie als werkgeve in een openbare functie. Sta er op dat de c4 ondertekend wordt op het einde van het gesprek.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 03 mar 2019 10:56

Zonder vergoeding ?

Dit word arbeidsrechtbank en de rechter zal dit beoordelen naar gelang de zaak is.
Hij van mening dat verdere samenwerking niet meer kan door deontologische reden
Deze reden zal misschien niet voldoende zijn om een ontslag zonder vergoeding.

Eén van de voorwaarden zijn !!

Het feit mag niet langer dan 3 werkdagen bekend zijn

Dus dit word zoals ik zeg arbeidsrechtbank zonder meer .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 03 mar 2019 11:01

Langs de andere kant je moet als bediende daar maar werken onder deze omstandigheden.
Best zelf zo snel mogelijk een andere job zoeken .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Hopelozebediende
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#9 , 03 mar 2019 11:37

Blijkbaar kan dit wel en ze omschrijven het op internet als “indien samenwerken door privé gelegenheden absoluut niet meer mogelijk is dan kan dit aanleiding zijn tot ontslag om dwingende reden”. Zodat er geen kan bestaat op reputatieschade voor baas.

Hopelozebediende
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#10 , 03 mar 2019 11:54

Ja beiden zijn getrouwd en willen dit zo behouden. Relatie met baas al jaren afgelopen.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 03 mar 2019 12:27

Gewoon een tegen dreiging uiten en hem zeggen dat jij dan niet zal aarzelen het ook aan zijn vrouw te zeggen.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 03 mar 2019 12:30

En ik die dacht dat je deze vraag stelde in naam van een vriendin.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#13 , 03 mar 2019 14:52


Wat nu?
gesprek aangaan en stiekem opnemen zo heb je toch al wat tegengewicht

chanteren en (hoge)openbare functie gaan vaak niet samen.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Hopelozebediende
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#14 , 03 mar 2019 15:07

Ik verlies sowieso. Mijn werk mijn ontslagvergoeding en mijn huwelijk.

eylis
Berichten: 8840

#15 , 03 mar 2019 15:11

Daarom neem je op het eerstvolgende gesprek een advocaat mee om het woord te voeren. Seksueel getinte intimidatie door een leidinggevende heeft een naam tegenwoordig en een leidinggevende in de openbare sector wil vermijden daaraan gelinkt te worden op welke manier dan ook. Dus neen, je ontslagvergoeding verlies je dan niet.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”