Uitbetaling verbrekingsvergoeding

Gwenvdb
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Uitbetaling verbrekingsvergoeding

#1 , 27 feb 2019 08:39

Op 22/2 mijn ontslag gekregen wegens herstructurering met onmiddellijke beëindiging. Had een wagen en Gsm van de firma. In akkoord mag ik die zaken nog blijven gebruiken voor de lengte die normaal mijn opzeg zou bedragen (3 weken) Nu wil die werkgever wel pas de verbrekingsvergoeding betalen wanneer ik die zaken terug heb binnengeleverd. En dan wordt dit ten vroegste midden maart mee uitbetaald of zelf pas met het loon van maart
Kan hij dit zomaar achterhouden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 feb 2019 09:47

Wat heeft hij anders nog als borg, je mag nog met de wagen rijden zolang de opzeg loopt.

Ik denk dat u als werknemer toch ook een beetje water in de wijn mag doen, op veel plaatsen is het de wagen en de GSM onmiddellijk af te geven bij ontslag.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Sirkii
Berichten: 5417

#3 , 27 feb 2019 11:36

Een verbrekingsvergoeding kan uitbetaald worden op de kadans van de salarisuitbetalingen: eind februari je salaris/verbreking van februari en midden maart het salaris/verbreking van maart evenals de uitbetaling van enkel en dubbel vakantiegeld 2019 en idemdito voor 2,5 maand 2020. Hou er wel rekening mee dat je volgende werkgever (of de rva) die vakantiedagen NIET nog eens zal uitbetalen. Hou die som geld dus bij.

Als die wagen/gsm deel uitmaakte van je salarispakket dan is het mogen houden ervan tot het einde van de opzegperiode géén gunst maar een recht !!!

Voorts mag dewerkgever géén inhoudingen op salaris doen om rekeningen met betrekking tot de wagen te betalen. Hij moet u verzoeken tot betaling (en jij moet natuurlijk betalen als de gevraagde vergoedingen conform de car policy zijn). Baas mag géén eenzijdig loonbeslag doen; ga ev naar de vakbond als hij dat toch doet.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 feb 2019 12:13

Hoe komt men aan 3 weken vooropzeg !

< 3 maanden dienst is 2 weken
< 6 maanden dienst is 4 weken !

Ik veronderstel dat dit een verbreking is en geen gewoon ontslag

Want je schrijft zelf
Nu wil die werkgever wel pas de verbrekingsvergoeding betalen wanneer ik die zaken terug heb binnen geleverd.
Beëindigt de werkgever de samenwerking van dag op dag – met betaling van de verbrekingsvergoeding of om dringende reden – dan moet je je bedrijfswagen onmiddellijk inleveren.

Bij verbreking wordt het voordeel in dat geval opgenomen in de berekeningsbasis van de verbrekingsvergoeding.

Dus je heeft zeker een gunst van de werkgever gekregen bij verbreking.

Normaal moet hij je onmiddellijk volledig uitbetalen bij verbreking, door het feit dat hij deze wagen laat gebruiken, dit is toch even geven en nemen zou ik zeggen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Sirkii
Berichten: 5417

#5 , 27 feb 2019 19:44

Terminologie wordt nogal eens door elkaar gehaspeld. Opzeggingsvergoeding en verbrekingsvergoeding zijn synoniemen.

Cruciaal is of je tijdens je opzegperiode vrijgesteld bent van prestaties (en je daarmee akkoord ging) of de overeenkomst onmiddelijk beëindigd werd. Werkgevers sturen veelal aan op een opzegperiode vrijgesteld van prestaties omdat ze dan niet de hele periode moeten betalen indien je vroeger ander werk vindt. Werknemers hebben natuurlijk een voorkeur voor onmiddelijke verbreking/opzegging met uitbetaling van loon & voordelen (oa wagengebruik) omdat ze dan 2 keer langs de kassa passeren als ze vroeger ander werk vinden.

Je zal dus moeten nakijken of je al dan niet in het regime “vrijstelling van prestaties” ingestapt bent waarbij je loon doorbetaald wordt tot de einddatum en je je voordelen tot de einddatum behoudt of niet.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 mar 2019 10:27

Hoe komt men aan 3 weken vooropzeg !



door wetswijziging op 1 mei 2018
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#7 , 01 mar 2019 10:32

Als die wagen/gsm deel uitmaakte van je salarispakket dan is het mogen houden ervan tot het einde van de opzegperiode géén gunst maar een recht !!!
er is geen opzegperiode, de arbeidsovereenkomst is beeindigd, hoe kan je dan nog de uitvoering van de arbeidsovereenkomst gaan afdwingen?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 01 mar 2019 10:44

Aha dus enkel de vooropzeg in de eerste zes maanden zijn aangepast sinds 1/05/2018
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”