Ontslagreden ongehrond

Wv9
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Ontslagreden ongehrond

#1 , 23 feb 2019 16:07

Na 4 jaar en 8 maand werd ik begin deze maand ontslagen door mijn werkgever. Na meer dan een week wachten heb ik eindelijk mijn ontslagformulieren gekregen met daarop ook de reden van ontslag.
"Medewerker voldoet niet meer aan de eisen".
Mazr over welke eisen gaat het dan?.
Ik heb de voorbije 4 jaar geen enkel evaluatiegesprek gehad, er is ook geen enkele meldîng of nota in mijn personeelsdossier.
Wat wel gebeurd is is dat ik enkele dagen voor mijn ontslag een klacht had ingediend bij de interne vertrouwenspersoon en hierop volgde ook een gesprek (in aanwezigheid van de vertrouwenspersoon) tussen mij en mijn manager (tegen wie mijn klacht was gerucht).mijn manager is zelg gestart begin november 2018 en was dus amper 3 maand in dienst.
De dag na dit gesprek werd mijn contract verbroken en was ik dus ontslagen.

Vermits mijn klacht nog niet bij de externe preventiedienst was geregistreerd (en aanvaard) was er nog geen ontslagbescherming.
Bijkomend had ik mijn manager bij aanvang al gemeld dat ik niet langer aan de gangbare on call voorwaarden wenste deel te nemen aan de on call regeling (enkel 270 eur bruto wachtvergoeding per week zonder verdere vergoeding of compensatie voor gepresteerde uren tijdens on call). On call staat volgens mij zelfs niet vermeld in arbeidsreglement.

De verbrekingsvergoeding van 15 weken werd ondertussen wel betaald maar mijn vraag is of de reden wel geldig is en het ontslag bikgevolg ook wel gegrond is.
Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#2 , 23 feb 2019 16:35

De motivatieplicht van de werkgever is een formele plicht: er moet een motivering zijn. In geen geval is er een inhoudelijke controle van die motivering. Indien het nodige geld opgehoest wordt, kan men de overeenkomst met eender wie verbreken.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 feb 2019 21:40

Het is geen ontslag, maar een verbreking van het arbeidscontract .
Als je u geld heeft gekregen is er niks meer om over te discuteren !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

berenod
Berichten: 942

#4 , 24 feb 2019 09:34

Inderdaad, in tegenstelling tot andere landen heeft een werkgever in België nog altijd het recht van eender wie te ontslagen.
Hij moet dit motiveren, maar eigenlijk is elke motivatie goed, past niet in het bedrijf, re-organisatie, maakt niet uit.
De enige voorwaarde is natuurlijk wel de correcte procedure doorlopen en voldoen aan de opzeggingswetgeving, wat bij u gebeurd is.
U zou uw ontslag kunnen aanvechten bij de arbeidsrechtbank, maar de kans op positieve uitkom is klein, en wat zou het u opbrengen? Terug werken voor een werkgever die u eigenlijk niet wil?

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 feb 2019 11:19

Het is geen ontslag, maar een verbreking van het arbeidscontract .
Als je u geld heeft gekregen is er niks meer om over te discuteren !
art 63 is ook van toepassing voor een verbreking
→ Onverminderd artikel 39, § 1, zal de werkgever die een voor een onbepaalde tijd aangeworven werkman op willekeurige wijze afdankt, aan deze werkman een vergoeding moeten betalen die overeenstemt met het loon van zes maanden

@topicstarter;
vraag je vakbond, om de werkgever het bewijs te laten leveren voor de ingeroepen redenen van ontslag.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 feb 2019 15:30

Art. 63.Onder willekeurige afdanking wordt, voor de toepassing van dit artikel, verstaan, het ontslag van een werkman die is aangeworven voor een onbepaalde tijd, om redenen die geen verband houden met de geschiktheid of het gedrag van de werkman of die niet berusten op de noodwendigheden inzake de werking van de onderneming, de instelling of de dienst.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”