Ontslag in aantocht ...

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

Ontslag in aantocht ...

#1 , 19 feb 2019 16:55

De situatie is als volgt.
Sinds juni 2018 aan de slag als bediende met contract onbepaalde duur.

In januari 2019 in bore out gevallen.
Ondertussen net iets meer dan 1 maand thuis.
Aanstaande vrijdag moest ik normaliter terug gaan werken.
Had aangegeven dat te gaan doen, maar heb ook gezegd dat het tijdelijk zou zijn aangezien ik op zoek ga naar ander werk, ik ging wel nog blijven tot zij een vervangster hadden gevonden. (Dat was hun vraag, had al eerder aangegeven dat ik de job niet meer zag zitten, en ze hadden me gezegd dat als ik zou weg gaan, ik ze de kans moest geven iemand anders te zoeken.)

Hun reactie was : we hadden niet verwacht dat je al terug ging komen en we hebben al een vervangster gevonden die zeer binnenkort start.

Ze willen mij nu dus ontslaan. Wat ik zeker niet erg vind want de verstandhouding is zeker niet slecht. We zijn gewoon geen match.

Ze gaan op 20/2 een aangetekende zending opsturen. Die zou ik dan 21/2 of 22/2 ontvangen.
Ik moet 21/2 ook ter plaatse gaan want ze willen mij vrijstellen van prestaties maar dat zou een document zijn dat ik ook moet tekenen.
Ik lees dat een aangetekende zending uitwerking heeft de derde dag na verzending. Dat is volgende week dinsdag 26/2 .
De opzegtermijn (6 weken) zou dan de week erop beginnen lopen, vanaf maandag 4 maart.

Kan ik vrijgesteld worden van prestaties zelfs als de opzegtermijn nog niet loopt?
Normaliter moet ik vrijdag terug gaan werken. Loop ik geen risico als ik dan niet ga werken?
Ik lees dat vrijstelling van prestaties wil zeggen dat ik niet op een ander kan beginnen. Tenzij ik een tegenopzeg doe. Klopt dat?
ik ben in het verleden 2 keer ontslagen maar in beide periodes ben ik kort na ontslag elders beginnen werken. Was wel allebei een verbreking.

Zijn er dingen waarop ik moet letten? Iemand met verstand van zaken die mij advies kan geven?

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3795

#2 , 19 feb 2019 22:22

Vrijstelling van prestaties is iets dat enkel in onderling akkoord kan, de werkgever kan dit niet opdringen.
In uw geval zou ik dit alvast wel doen, als ik dit zo lees.

Uw opzeg begint inderdaad op 4 maart, met uitzondering van:
- De duurdere variant van aangetekend versturen, met ontvangstbevestiging
- Uw ontslag ook geven op het bedrijf tegen handtekening, en de aangetekende variant enkel ter bevestiging
- Met een deurwaarder, maar dit zal wellicht niet het geval zijn (= duur)

In 1 van die 3 gevallen begint uw opzeg op 25/02.

Vrijstelling kan enkel tijdens de opzeg. Niet eerder.
Als u niet gaat werken, kan men u op onwettig afwezig plaatsen, met mogelijk een ontslag wegens dringende reden.

Het is mogelijk dat de vrijstelling een clausule bevat die stelt dat je geen andere job mag uitoefenen.
Het kan zijn dat deze dan zegt dat je een tegenopzeg dient te doen, kan ook zijn dat deze enkel een meldingsplicht bevat, kan ook zijn dat er geen zo'n clausule instaat.

Weet ook dat de periode van opzeg, en bijgevolg van de vrijstelling, verlengd wordt als u terug ziek zou vallen.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 feb 2019 09:36


In uw geval zou ik dit alvast wel doen,

wat een gevaarlijk advies

@topicstarter
neem kopie mee naar huis en laat dit eerst door je vakbond lezen voordat je dit tekent,
voor je het weet heb je een dading met afstand van je rechten getekend, en verlies je al uw rechten ook het recht op een werkloosheidsuitkering
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”