vragen ivm ontslag door werknemer

ineco
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

vragen ivm ontslag door werknemer

#1 , 19 feb 2019 11:34

Dag,

Mijn vraag bestaat uit 2 delen.

1. Wat is de betekenis van een zware fout door werkgever? Ik las dat die mogelijkheid dus ook bestaat maar welke acties/ voorbeelden zijn bijvoorbeeld hier gegrond? Je hoort daar niet zo vaak iets over maar ik ben er wel benieuwd naar.


2. stel is dien mijn ontslag in op een zaterdag of een zondag (met ondertekening voor akkoord). Gaat die opzeg dan al de maandag erna in? Ik kan daar niet echt een eenduidig antwoord op vinden.

Bedankt.
Ine

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 feb 2019 13:05

Dag,

Mijn vraag bestaat uit 2 delen.

1. Wat is de betekenis van een zware fout door werkgever? Ik las dat die mogelijkheid dus ook bestaat maar welke acties/ voorbeelden zijn bijvoorbeeld hier gegrond? Je hoort daar niet zo vaak iets over maar ik ben er wel benieuwd naar.


2. stel is dien mijn ontslag in op een zaterdag of een zondag (met ondertekening voor akkoord). Gaat die opzeg dan al de maandag erna in? Ik kan daar niet echt een eenduidig antwoord op vinden.
1/ zware fout van een werkgever ? nooit van gehoord en staat niet in de wet op de arbeidsovereenkomsten .

2/Dit kan enkel met de deurwaarder dus deurwaardersexploot en dit begint dan onmiddellijk.
Anders moet je een aangetekende opzeg geven die ten laatste de woensdag is gepost en dan begint de opzeg de maandag nadien .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

ineco
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 feb 2019 13:24

Hoi

Dank voor je antwoord.

1. Ik had er ook nog nooit van gehoord, in alle eerlijkheid. Hier zag ik een artikel waar ik het dus voor het eerst tegenkwam en ik vroeg het me gewoon af: http://ontslagadvies.be/werknemer/ik-ne ... stige-fout. Er staat o.a: "Niet enkel de werkgever maar ook jij kan de overeenkomst beëindigen omwille van een dringende reden (in het eerder uitzonderlijke geval dat de werkgever jou geweld aandoet, geld van je steelt,…). Als de werkgever het werkelijk al te bont maakt dan mag je ontslag om dringende reden geven en onmiddellijk vertrekken. "

verder ook= https://www.jobat.be/nl/artikels/kan-ik ... werkgever/

2. ik dacht dat er 3 manieren waren

- deurwaarder, zoals je zegt
- aangetekend, ingaand dag + 3 werkdagen
- door afgifte van een geschrift dat je laat tekenen voor ontvangst. Ze zeggen daar 'ingaande de maandag volgende op'. Ik moet dan nog eens verder zoek wat die 'op' wil zeggen. Op een weekdag? werkdag?

Het zijn beide maar muggenziftertjes hoor, ik ben gewoon geïntrigeerd om het antwoord te zoeken :-)

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 feb 2019 13:34

Door een geschrift kan, maar men raad iedereen aan om dit toch aangetekend te doen.

Vergeet datum van begin en duurtijd in weken op te zetten.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

ineco
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 feb 2019 13:41

Door een geschrift kan, maar men raad iedereen aan om dit toch aangetekend te doen.

Ja, terecht ook, alleen dan ben je 100% zeker. Maar stel dat....

Vergeet datum van begin en duurtijd in weken op te zetten.
Deze opmerking begrijp ik niet?

Groeten,
Ine

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 feb 2019 13:46

Alles wat van belang is verstuur ik sowieso aangetekend, men kan geen antidatering doen want met een goede scanner kan men alles( enkel geen geld scannen )
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

ineco
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 feb 2019 13:55

Op die manier :-) Gelijk heb je!

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#8 , 20 feb 2019 09:30





1/ zware fout van een werkgever ? nooit van gehoord en staat niet in de wet op de arbeidsovereenkomsten .

Art. 35. Elke partij kan de overeenkomst zonder opzegging of vóór het verstrijken van de termijn beëindigen om een dringende reden

wel geen recht op een werkloosheidsuitkering vanwege art 44 kb 25/11/1991
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#9 , 20 feb 2019 12:55

Als de werkgever het werkelijk al te bont maakt dan mag je ontslag om dringende reden geven en onmiddellijk vertrekken. "


- door afgifte van een geschrift dat je laat tekenen voor ontvangst. Ze zeggen daar 'ingaande de maandag volgende op'. Ik moet dan nog eens verder zoek wat die 'op' wil zeggen. Op een weekdag? werkdag?

als je denkt zomaar een dringende reden te kunnen inroepen en vertrekken, kan je wel eens van een kale reis terugkeren,
aangezien dit zeer streng gereglementeerd is. en met zeer korte verjaringstermijnen van 3 dagen. procedurefout is betalen en geen werkloosheidsuitkering.

bij een kennisgave ontslag dringende reden is er geen "maandag volgende op"
dit is enkel bij een gewoon ontslag, wanneer uw werkgever die kennisgave tekent voor ontvangst is er geen aangetekend schrijven meer nodig. "de maandag volgende op" is de eerst nuttige datum waarop de opzeggingstermijn kan ingaan.
1) tekent vrijdag uw werkgever uw kennisgave, dan is de eerst nuttige maandag, de eerste maandag volgend op de datum van kennisgave
2) stuur je die zelfde vrijdag een kennisgave per aangetekende , dan is de eerst nuttige maandag, de tweede maandag volgend op de datum van verzending
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”