Ontslag nemen tijdens borstvoedingsverlof + opzegtermijn

Kylie
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Ontslag nemen tijdens borstvoedingsverlof + opzegtermijn

#1 , 12 feb 2019 16:16

Hallo iedereen, even een vraagje :-)

Ik ben in dienst als verpleegkundige (80%) en beval binnenkort van mijn eerste kindje.
Nu vraag ik me af aangezien ik zicht heb op een job in een andere instelling, hoe het precies wettelijk in zijn werk gaat.

Ik heb recht op borstvoedingsverlof en ga dit ook opnemen, mijn vraag is echter kan ik ontslag nemen tijdens mijn borstvoedingsverlof?
En hoe zit het dan met mijn opzegtermijn (6 weken)? Kan ik deze uitdoen tijdens mijn borstvoedingsverlof? Zodanig dat ik na mijn borstvoedingsverlof direct bij een nieuwe werkgever kan starten?

Alvast heel erg bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Berichten: 1866
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 feb 2019 16:21

Ben je zeker dat je recht hebt op borstvoedingsverlof? Meestal is dat een gunst van de werkgever. Kolfpauzes zijn een wettelijk recht, dat kan een werkgever niet weigeren (als je ze minstens 2 maand voor terugkeer naar de werkplek aangetekend laat weten dat je deze pauzes zal gebruiken zodat men alle nodige voorzieningen kan nemen).
Het komt de laatste tijd ook geregeld voor dat de arbeidsheer wordt ingeschakeld om te komen controleren of je effectief lacteert...

Kylie
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 feb 2019 16:35

Ben je zeker dat je recht hebt op borstvoedingsverlof? Meestal is dat een gunst van de werkgever. Kolfpauzes zijn een wettelijk recht, dat kan een werkgever niet weigeren (als je ze minstens 2 maand voor terugkeer naar de werkplek aangetekend laat weten dat je deze pauzes zal gebruiken zodat men alle nodige voorzieningen kan nemen).
Het komt de laatste tijd ook geregeld voor dat de arbeidsheer wordt ingeschakeld om te komen controleren of je effectief lacteert...
Hey LennieK, ja ik ben een verpleegkundige en het staat ook in mij CAO :-)

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”