(Onrechtmatig) ontslag tijdens ziekte

DeFauwR
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

(Onrechtmatig) ontslag tijdens ziekte

#1 , 14 jan 2019 19:44

Beste forumleden,

Hierbij vooreerst een overzicht van de gebeurtenissen van de voorbije maanden:

- Na een sollicitatieprocedure ondertekende ik midden oktober 2018 een schriftelijk bediendencontract van onbepaalde duur (Full time) met aanvang 03/12/2018. In de tussentijd kreeg ik een werkloosheidsuitkering.

- Eind november werd ik ziek en hiervan stelde ik mijn nieuwe werkgever op de hoogte op vrijdag 30/11/2018. In een vlaag van empathie stelde ik voor het contract voorlopig wederzijds te ontbinden, doch hier werd nooit schriftelijk of mondeling op ingegaan. Verdere correspondentie toont ook duidelijk aan dat er nog een contract lopende is.

- Gedurende de volgende weken hadden wij meermaals telefonisch en schriftelijk contact waaruit ook kan blijken dat er nog een wil en mogelijkheid is om relatief snel het werk aan te vatten. Er werd mij niets meegedeeld over de interne moeilijkheden/keuzes of bekeken alternatieven. Men vraagt mij wel uitdrukkelijk naar details van mijn ziekte (met in hoofdzaak de vraag "Wat heb je?").

- Vandaag krijg ik een e-mail met de melding dat ze mij nog steeds graag zouden doen starten op februari maar dat ze het contract zouden willen veranderen naar een contract van bepaalde duur voor 1 maand. Daarna volgt evaluatie en kan ik eventueel een contract van onbepaalde duur krijgen.

- Gezien de situatie stem ik hiermee in en vraag ik wanneer ik kan komen ondertekenen. Ik geef uitdrukkelijk aan dat ik er klaar voor ben en mij voldoende genezen meen te voelen om tegen begin februari te starten.

- Enkele minuten later krijg ik de per e-mail de boodschap dat het om een foutje in de communicatie ging en dat men eigenlijk al anderen heeft aangenomen. Om deze reden heeft men geen nood meer aan mij en zal men voorlopig geen andere aanwervingen meer doen.


Nu de vragen:

- Ik kreeg nog niets betaald, zoals bijvoorbeeld gewaarborgd inkomen in december. Ik neem aan dat mijn statuut als werkloze in november, toen ik ziek werd, misschien van belang is. Ik las echter dat er sinds de afschaffing van de proeftijd meteen recht is op gewaarborgd inkomen vanaf de eerste maand. Klopt dit in mijn situatie gezien ik reeds ziek werd VOOR de aanvang van het contract?

- Er werd mij louter per e-mail meegedeeld dat men "mij niet meer nodig heeft voorlopig". Ik heb echter nog geen schriftelijke ontslagbrief ontvangen. Is de intentie of "de eerste melding van ontslag" (in dit geval per e-mail) voldoende om over ontslag te kunnen spreken? In dit geval moet men mij toch ook een opzegvergoeding of opzegtermijn geven? Men doet hier alsof er geen contract is.

- Men geeft in de laatste e-mail duidelijk aan dat ik niet mag starten omdat ze andere krachten hebben aangeworven waardoor ze mij niet nodig hebben. Desondanks heb ik al sinds oktober een contract. Bovendien werd er expliciet naar mijn ziekte gevraagd en haalt men geen andere reden voor mijn ontslag aan. Is dit rechtmatig te noemen?


Alvast bedankt.

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Avbogae
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 jan 2019 06:11

Bij ziekte tijdens de eerste maand tewerkstelling heb je geen recht op gewaarborgd loon.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 jan 2019 06:19

. Om deze reden heeft men geen nood meer aan mij en zal men voorlopig geen andere aanwervingen meer doen.


Nu de vragen:
Bovendien werd er expliciet naar mijn ziekte gevraagd en haalt men geen andere reden voor mijn ontslag aan. Is dit rechtmatig te noemen?


U heeft nog geen één dag of één uur daar gewerkt ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

puttemanp
Berichten: 613

#4 , 15 jan 2019 06:40

Bij ziekte tijdens de eerste maand tewerkstelling heb je geen recht op gewaarborgd loon.
FOUT!
Het gaat over een bediendencontract. Daarbij komt dat sinds het eenheidsstatuut in 2014 bij bedienden de carensdag is weggevallen.
Dus: recht op gewaarborgd loon vanaf dag 1 van de ziekte.

P.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 jan 2019 06:49

Maar is dit wel normaal, nooit gewerkt in de firma!

Gelukkig voor de firma is er maar twee weken verbrekingsvergoeding.

Bij arbeiders kan dit niet !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”