Zero Hours Contract

Toemke
Topic Starter
Berichten: 95
Juridisch actief: Nee

Zero Hours Contract

#1 , 07 jan 2019 08:21

Goedemorgen,

is een Zero Hours Contract wettelijk in België en mag je daar als gepensioneerd ambtenaar onder werken? Maw, ben je met alles wettelijk in orde inzake verzekeringen, sociale bijdragen, afhoudingen...? De werkgever heeft zijn hoofdzetel in het Verenigd Koninkrijk en het contract is in het Engels.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12839

#2 , 07 jan 2019 09:03

Niet legaal in België, dagcontracten is het minimum.

Toemke
Topic Starter
Berichten: 95
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 jan 2019 09:06

Bedankt voor je snelle reactie LeenW. Goed dat ik het zo snel weet want ik heb een afspraak met die mensen vandaag. Vingers af dus, ik dacht het al want ik vind er zeer weinig van terug op het net.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 jan 2019 09:09

In Belgie is nu minstens 3 uur , er kan van de 3-uren-regel afgeweken worden bij CAO. Dit is onder meer het geval bij het PC 302 Horeca (2u per dag), PC 331 kinderdagverblijven en initiatieven voor buitenschoolse opvang.
Dus dit geld ook voor de flexi-jobs
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Toemke
Topic Starter
Berichten: 95
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 jan 2019 09:50

Ok, wat zou de reden kunnen zijn dat een bedrijf dan toch probeert met Zero Hours contracten te werken? Voor de volledigheid, het is in de transport sector, ritten naar de buurlanden met bestelwagens. Moet je daar dan als werknemer ook niet aan bepaalde vereisten voldoen zoals bijvoorbeeld vakbekwaamheid, medische keuring..?

LeenW
Berichten: 12839

#6 , 07 jan 2019 10:00

In de UK is het blijkbaar wel ingeburgerd. Ofwel zit je dan met een tegenpartij die vrij onwetend is, ofwel doelbewust illegale contracten probeert te laten tekenen. Ik raad hoe dan ook waakzaamheid aan tijdens uw afspraak.

Toemke
Topic Starter
Berichten: 95
Juridisch actief: Nee

#7 , 07 jan 2019 10:17

Ik ga er dan maar van uit dat het doelbewust maar ik begrijp niet goed wat het voordeel voor hen is. Als een werknemer gestopt en gecontroleerd wordt of erger, een ongeluk krijgt, hebben zij toch ook grote problemen? Ik ga in alle geval met een serieus voorbehoud, bedankt.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”