Ontslag na melding pesterijen

TISJA
Topic Starter
Berichten: 2

Ontslag na melding pesterijen

#1 , 09 mei 2008 15:22

Kort samengevat : in oktober 2006 aan mijn overste gemeld met bewijsmateriaal dat mijn parttime collega mij schriftelijk zwart maakte, mijn werk belemmerde door veel taken te laten liggen en mij persoonlijk beschuldigde met de meest vulgaire scheldwoorden. Mijn collega schreef dit alles op briefjes waarvan ik bewijs heb.

Ik heb een parttime contract van onbepaalde duur en mijn loon in januari 2008 werd aanzienlijk verhoogd omwille van de goede prestaties.

In maart, na herhaaldelijk verzoek aan mijn baas om aan deze pesterijen/intimidatie iets te doen waar geen gevolg aan werd gegeven, ben ik overspannen geworden en mij ziek gemeld.

Uiteindelijk heb ik in maart de baas van mijn overste ingelicht ( hoofdkantoor is in NL )en alle bewijsmateriaal naar hem gemaild. Die heeft onmiddellijk een bespreking begin maart georganiseerd.
Ik heb een gesprek gehad en kreeg een overeenkomst dat ik moest tekenen waarop stond dat alles op een misvatting beruste. Deze overeenkomst heb ik niet getekend omdat die op leugens beruste.

Na 2 maanden ziekte ( men heeft nagelaten een document te bezorgen waarmee ik mij met de mutuaiteit in orde kon brengen en heeft april ook niet uitbetaald ) ben ik op 28 april terug gaan werken. Op 29 april kreeg ik een brief waarbij de werkgever een einde aan de arbeidsovereenkomst maakte zonder opgaaf reden.

Kleine optelsom : op 28 april moest ik de overeenkomst tekenen wat ik weigerde en waarbij mijn baas mij bedreigende dat hij dit niet pikte.

Eerst stelde men 3 maanden verbrekingsvergoeding voor. Na mijn aangetekend schrijven dat ik hier niet mee eens was, stelde men 4 maanden voor. Nu stelt men 5 maanden voor.

Overal waar ik iets lees over intimidatie en pesterijen ( waarbij door mijn bas gedurende 6 manden niets werd ondernomen ) staat dat als je een klacht hebt ingediend je de eerste 12 maanden beschermd bent tegen ontslag/verbreking contract. Indien men toch wil ontslaan dan zou men 6 maanden loon moeten betalen.

Sociaal gezien werden er tot dit jaar nooit verlofdagen of ziektedagen doorgegeven aan het sociaal secretariaat en staat er ook niets vermeld op de loonstroken. Voor 2007 werden er geen enkele verlofdag van mij doorgegeven en dus ook geen vermelding. Volgens het sociaal secretariaat is dit al ruim 20 jaar zo.

Weet iemand of ik er goed aan doe om toch maar die 5 maand extra loon te accepteren of moet ik voor die 6 maanden gaan of 12 maanden bescherming ontslag ?

Ter info : ik werkte in België en had een Belgisch contract. De baas van mijn baas werkt in Nederland. Ik heb geen officiele klacht ingediend bij overheidsinstanties.
Ook worden er valse inkomende facturen door mijn baas ingediend ( via kennissen van hem ). Kortom het is een warboel.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 11 mei 2008 14:01

“Art.32ter.Voor de toepassing van deze wet wordt verstaan onder :2° PESTERIJEN op het werk : meerdere gelijkaardige of uiteenlopende onrechtmatige gedragingen, buiten of binnen de onderneming of instelling, die plaats hebben gedurende een bepaalde tijd, die tot doel of gevolg hebben dat de persoonlijkheid, de waardigheid of de fysieke of psychische integriteit van een werknemer of een andere persoon waarop dit hoofdstuk van toepassing is bij de uitvoering van zijn werk wordt aangetast, dat zijn betrekking in gevaar wordt gebracht of dat een bedreigende, vijandige, beledigende, vernederende of kwetsende omgeving wordt gecreëerd en die zich inzonderheid uiten in woorden, bedreigingen, handelingen, gebaren of eenzijdige geschriften. Deze gedragingen kunnen inzonderheid verband houden met godsdienst of overtuiging, handicap, leeftijd, seksuele geaardheid, geslacht, ras of etnische afstamming...Art.32nonies...§ 2.De in het eerste lid bedoelde werknemer kan zich eveneens richten tot de met het toezicht belaste ambtenaar bedoeld in artikel 80, die, overeenkomstig de wet van 16 november 1972 betreffende de arbeidsinspectie, onderzoekt of de werkgever de bepalingen van dit hoofdstuk alsook zijn uitvoeringsbesluiten naleeft.”(4 AUGUSTUS 1996. - Wet betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk).

“Art.80.Onverminderd de bevoegdheden van de officieren van gerechtelijke politie, houden de door de Koning aangewezen ambtenaren* toezicht op de naleving van deze wet en de uitvoeringsbesluiten ervan.Deze ambtenaren oefenen dit toezicht uit overeenkomstig de bepalingen van de wet van 16 november 1972 betreffende de arbeidsinspectie.”(4 AUGUSTUS 1996. - Wet betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk).

* Ga daartoe naar : http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6550

“Art.32decies.§ 1. Al wie een belang kan aantonen kan voor het bevoegde rechtscollege een vordering instellen om de naleving van de bepalingen van dit hoofdstuk af te dwingen en kan inzonderheid de toekenning van schadevergoeding vorderen...Art.32undecies.Wanneer een persoon die een belang kan aantonen voor het bevoegde rechtscollege feiten aanvoert die het bestaan van geweld, pesterijen of ongewenst seksueel gedrag op het werk kunnen doen vermoeden, valt de bewijslast dat er zich geen geweld, pesterijen of ongewenst seksueel gedrag op het werk hebben voorgedaan ten laste van de verweerder...Art.32tredecies.§ 1. De werkgever mag, behalve om redenen die vreemd zijn aan de klacht, de rechtsvordering of de getuigenverklaring, de arbeidsverhouding van de volgende werknemers niet beëindigen, en hij mag evenmin de arbeidsvoorwaarden van die werknemers op ongerechtvaardigde wijze eenzijdig wijzigen :...§ 2. De bewijslast van de in § 1 bedoelde redenen en rechtvaardiging berust bij de werkgever, wanneer de werknemer wordt ontslagen of de arbeidsvoorwaarden eenzijdig worden gewijzigd binnen twaalf maanden volgend op het indienen van de klacht of het afleggen van de getuigenverklaring...§ 4. De werkgever moet in de volgende gevallen een vergoeding betalen aan de werknemer :...Deze vergoeding is, naar keuze van de werknemer, gelijk aan hetzij een forfaitair bedrag dat overeenstemt met het brutoloon voor zes maanden, hetzij aan de werkelijk door de werknemer geleden schade...”.”(4 AUGUSTUS 1996. - Wet betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk).

Indien u aangesloten bent bij een vakbond laat u dan door uw vakbond bijstaan.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/.Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

TISJA
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 12 mei 2008 04:16

Bedankt voor je reactie !

Uiteindelijk ben ik dan het beste om 6 maanden loon te eisen ?
Een procedure in verband met 12 maanden bescherming tegen ontslag duurt waarschijnlijk erg lang en eerlijk gezegd heb ik weinig zin om nog in dienst te zijn bij deze firma. Tijdens dat jaar kunnen ze mij waarschijnlijk ook nog verplichten om aanwezig te zijn op het werk terwijl ik nu een brief heb waarin staat dat ik geen arbeid meer voor hen moet verrichten.

Wat de vakbond betreft : vroeger was ik jaren lid maar bij mijn verhuis net over de grens in Nederland ruim 1 jaar geleden, ben ik niet meer bij een vakbond aangesloten ( stom stom weet ik wel ).
Als ik nu naar de vakbond stap dan mag ik de juridsche diensten zelf betalen want je moet 6 maanden lid zijn vooraleer dit gratis is.

Dus dan maar 6 maanden loon + alle voordelen eisen ?
We zijn ondertussen al van 3 naar 4 naar 5 maanden loon gegaan en dat koste mij bar weinig moeite. Men was telkens de dag erop akkoord na mijn argumentatie dus weten ze ook wel dat ik gelijk heb.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”