Ontslag genomen en 1 dag per week verlof?

Patrick12
Topic Starter
Berichten: 4

Ontslag genomen en 1 dag per week verlof?

#1 , 06 mei 2008 21:55

Ik heb vorige maand ontslag genomen en mijn opzegperiode is 6 weken. Deze zijn begonnen vanaf deze week.

Ik heb vernomen dat indien m’n ontslag geeft, dit je recht geeft op twee halve dagen verlof in de week tijdens de opzegperiode. Klopt dit? Ik heb me laten vertellen dat dit vooral bedoeld is om tijdens de opzegperiode te kunnen gaan solliciteren. Ik heb reeds nieuw werk gevonden en mijn huidige werkgever is hiervan op de hoogte. Heb ik dan nog steeds recht op deze twee halve dagen of niet? Kan u mij hierover meer vertellen?


Ik ben bediende en werk fulltime.

alvast bedankt,

P.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Beachcomber
Berichten: 572

#2 , 07 mei 2008 15:25

Neen, uw werkgever kan u dit verlof weigeren.

Het Hof van Cassatie deed de uitspraak dat je sollicitatieverlof wel degelijk dient om een andere job te zoeken, dus dat je recht vervalt als je al een andere baan hebt gevonden. Een werkgever kan zich beroepen op deze uitspraak

Jean Menten
Berichten: 34

#3 , 15 mei 2008 08:08

En wat als je een nog betere baan wil zoeken?

Dit recht kan men je niet ontnemen.
Het probleem om onder een getekend contract uit te komen is jouw probleem en niet dat van de ontslaggevende werkgever.
mvg,

Jean Menten

Reclame

JohnD
Berichten: 3580

#4 , 21 mei 2008 01:03

Ik heb vorige maand ontslag genomen en mijn opzegperiode is 6 weken. Deze zijn begonnen vanaf deze week.

Ik heb vernomen dat indien m’n ontslag geeft, dit je recht geeft op twee halve dagen verlof in de week tijdens de opzegperiode.
Nou ja de wet zegt twee halve dagen per week, in akkoord met de werkgever kan dit gewijzigd worden in 1 dag per week.

Dit dient om je in de gelegenheid te stellen naar ander werk te zoeken.

Indien je dit aan de grote klok gehangen hebt mag je werkgever je uiteraard weigeren die 2 halve dagen vrijaf te geven. De bewijslast is echter aan hem. Verder moet je contract reeds getekend zijn bij je nieuwe werkgever.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”