Presteren van ontslagperiode

paris2002
Topic Starter
Berichten: 3

Presteren van ontslagperiode

#1 , 05 mei 2008 22:32

Mijn hulp wordt ingeroepen voor een advies. Ik heb op Internet gezocht maar niets gevonden dat mijn vragen kan beantwoorden. Wie kan me verder helpen?

Iemand heeft zijn ontslag gekregen, duur zes maanden, beginnende op 1 januari 2008. Betrokkene is 5 dagen ziek geweest en heeft 10 dagen verlof genomen. De opzegperiode die normaal eindigt op 30 juni 2008 wordt verlengd met deze dagen ziekte en verlof.

Mijn vraag nu:

=> Dienen de resterende dagen na 30 juni 2008 ook effectief gepresteerd te worden door betrokkene?

=> Zo ja, zijn deze prestaties gedekt door de huidige arbeidsovereenkomst (bediende) of dient er een 'bijvoegsel' te worden gevoegd aan de overeenkomst?

=> Quid met de verloning voor deze te presteren(?) periode na 30 juni 2008, wetende dat betrokkene voor de gepresteerde maanden correct een maandsalaris ontvangen heeft?

Graag meer informatie hierover.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 07 mei 2008 12:20

“Art.38...§ 2...Bij opzegging door de werkgever gegeven vóór of tijdens de schorsing, houdt de opzeggingstermijn op te lopen tijdens die schorsing...”(Arbeidsovereenkomstenwet 3 juli 1978).

Tenzij de werkgever de werknemer daarvan vrijstelt dient de werknemer tijdens de ganse opzegtermijn te werken,onder de bestaande arbeidsovereenkomst en verloning.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/.Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

paris2002
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 15 jun 2008 18:42

[quote="j.demoor"]“Art.38...§ 2...Bij opzegging door de werkgever gegeven vóór of tijdens de schorsing, houdt de opzeggingstermijn op te lopen tijdens die schorsing...”(Arbeidsovereenkomstenwet 3 juli 1978).

Tenzij de werkgever de werknemer daarvan vrijstelt dient de werknemer tijdens de ganse opzegtermijn te werken,onder de bestaande arbeidsovereenkomst en verloning.

Graag een verduidelijking.

Dient er een onderling akkoord te zijn tussen de werkgever en de werknemer om de ganse opzegtermijn niet 'uit te doen', of is de éénzijdige beslissing van de werkgever enkel voldoende?

Indien een onderling akkoord van beide partijen, dient dit dan niet officieel aan de hand van een geschreven document te geschieden om o.m. de eventuele rechten op werkloosheidsvergoedingen te kunnen openen?

Reclame

dieter2
Berichten: 8

#4 , 16 jun 2008 10:12

Indien de opzegtermijn niet gepresteerd dient te worden door een beslissing van de werkgever houdt dit wel in dat die de werknemer gedurende de ganse periode moet doorbetalen (= verbrekingsvergoeding).
Gedurende die periode, gedekt door de verbrekingsvergoeding, kan de werknemer niet gaan stempelen, doch hij kan wel een andere job uitoefenen.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”