interimcontracten

hobbes
Topic Starter
Berichten: 7

interimcontracten

#1 , 02 mei 2008 12:47

Hoi,
Ik werk sedert begin april 2007, als verkoopster in een babywinkel. Ik ben gestart met interimcontracten (per week)..... en na meer dan een jaar, werk ik nog steeds met weekcontracten. In november vorig jaar, werd me een vast contract beloofd. Het was toen zeer druk die periode, en wegens ' geen tijd' werd vast contract opgeschoven. In februari terug beloofd dat ze een vast contract gingen opmaken.... nog steeds niks van gekomen.
Vorige zaterdag zei de bazin tegen me, dat ik deze week niet moest komen werken, en pas aanstaande maandag terug moet komen. Dus zo zit ik zomaar een week zonder loon!! Wat ze niet wist (want dat was volgens mij de hoofdreden dat ik niet moest komen...), is dat ze me wel die 2 betaalde feestdagen verschuldigd is. (heb geïnformeerd bij interimkantoor hiervoor).
Ik vraag me af of het wettelijk kan, om iemand zo lang via interimcontract tewerk te stellen???
Maandag ga ik mijn vast contract vragen, en indien ze weigert, zeg ik dat ik ga kijken voor ander werk. Als ze beslist me geen verdere contracten te geven, kan ik dan stempelen (na interim) ?

grts

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
paling
Berichten: 280

#2 , 02 mei 2008 17:57

:arrow:
Laatst gewijzigd door paling op 26 sep 2009 04:40, 1 keer totaal gewijzigd.

hobbes
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 03 mei 2008 12:17

Hoi,
bedankt voor het antwoord.
Bij interimkantoor zeiden ze dat die week als 'gewettigd' afwezig opgetekend wordt, en dat ik mijn rechten zo behoud.
grts

Reclame

JohnD
Berichten: 3580

#4 , 04 mei 2008 06:23

meld je uitzendkantoor dus best dat je deze week enkele dagen verlof genomen hebt . indien je niet ergens anders hebt gewerkt en zich niet hebt laten inschrijven als werkzoekende

het verlof nemen met terugwerkende kracht is niet helemaal correct maar is bij mijn weten de enige foefeltruc om dit recht te zetten . zelfs indien je nu nog 6 maanden werkt is dit gat in uw carrierre nog altijd een hindernis
Hier is het een voordeel om bij een vakbond aangesloten te zijn. Zij krijgen van de RVA enkele dagen (2 of 3 max.dacht ik) de tijd om de papieren in orde te brengen met terugwerkende kracht. M.a.w. de RVA hoeft niet dezelfde dag op de hoogte gesteld te worden. Het invullen van die documenten door de vakbond met terugwerkende kracht van enkele dagen is volledig wettelijk geregeld.
De redenering die gevolgd word is dat iemand die bij een vakbond aangesloten is in feite alles door hen laat regelen. En vermits het niet altijd mogelijk is om je dezelfde dag bij je vakbond aan te bieden indien je ontslagen word (veel vakbondskantoren zijn bvb enkel 's morgens open), geeft de RVA hier toelating om die dokumenten later in te vullen. Er komt dan ook nog de verzendingstijd bij. Dat is dus al gauw minimum 2 dagen.

Jean Menten
Berichten: 34

#5 , 04 mei 2008 08:54

begin quote:
...is dat ze me wel die 2 betaalde feestdagen verschuldigd is. (heb geïnformeerd bij interimkantoor hiervoor).
....
Ik vraag me af of het wettelijk kan, om iemand zo lang via interimcontract tewerk te stellen???
Maandag ga ik mijn vast contract vragen, en indien ze weigert, zeg ik dat ik ga kijken voor ander werk. Als ze beslist me geen verdere contracten te geven, kan ik dan stempelen (na interim) ?
end quote

1. Het interimkantoor is je werkgever en die betaalt dan ook je feestdagen.
2. Indien men langer dan 6 maanden om dezelfde reden uitzendkracht is bij de dezelfde werkgever, moeten de vakbonden hun akkoord geven voor zo lange tewerkstelling als uitzendkracht. Het antwoord hierop vind je op je uitzendcontract.
3. Het uitzendkantoor kan je eventueel nog een hak zetten door een negatieve c4. Je wenst immers een tewerkstelling niet verder te zetten en bent vrijwillig werkloos.

mvg,

Jean Menten
mvg,

Jean Menten

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 04 mei 2008 09:39

“Art.1.§ 1. Tijdelijke arbeid in de zin van deze wet is de activiteit die op grond van een arbeidsovereenkomst wordt uitgeoefend en tot doel heeft in de vervanging van een vaste werknemer te voorzien of te beantwoorden aan een tijdelijke vermeerdering van werk of te zorgen voor de uitvoering van een uitzonderlijk werk...Art.3.Wanneer de partijen, met inachtneming van de bepalingen van dit hoofdstuk, opeenvolgende arbeidsovereenkomsten sluiten voor de uitvoering van tijdelijke arbeid in de zin van deze wet, worden zij niet verondersteld een overeenkomst voor onbepaalde tijd te hebben aangegaan.”(24 JULI 1987. - Wet betreffende de tijdelijke arbeid, de uitzendarbeid en het ter beschikking stellen van werknemers ten behoeve van gebruikers).

Onderzoek vooraf of aan de voorwaarden van art.1,§1(=vervanging,tijdelijke vermeerdering,uitzonderlijk werk) hierboven voldaan is.

Is dit niet het geval wend u dan tot Toezicht op de Sociale Wetten : http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6552

“Art.44.Om uitkeringen te kunnen genieten moet de werkloze wegens omstandigheden onafhankelijk van zijn wil zonder arbeid en zonder loon zijn.”(25 NOVEMBER 1991. - Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering).

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/.Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

paling
Berichten: 280

#7 , 04 mei 2008 22:11

:arrow:
Laatst gewijzigd door paling op 26 sep 2009 04:41, 1 keer totaal gewijzigd.

hobbes
Topic Starter
Berichten: 7

#8 , 05 mei 2008 08:37

Hallo,
Zo zeiden ze het bij het interimkantoor. Ik heb niet beslist om die week thuis te zijn. Dus ben ik niet 'onwettig' afwezig. Hoe ze dat 'regelen' weet ik ook niet hoor.
Ik ga vandaag es de situatie voorleggen bij de vakbond, en horen hoe zei erover denken.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”