na bijna 1 jaar interim nog geen vast contract

vanmeiv
Topic Starter
Berichten: 28

na bijna 1 jaar interim nog geen vast contract

#1 , 25 apr 2008 14:06

Klein vraagske, ik weet niet hoe wettelijk in elkaar zit.
Ik werk nu bijna een jaar bij dezelfde werkgever, met een wekelijks interimcontract als bediende. Ze hadden me beloofd dat ik op 1 januari 2008 mijn vast contract ging krijgen. Niet dus, mijn plaats ging worden ingenomen door iemand met meer ervaring (wat ik normaal vind), en ik ging van dienst veranderen, om daar in die nieuwe functie, eerst een tijdje interim te werken, en dan vast. Nu, dat meisje dat mij ging vervangen, heeft geen werkvergunning gekregen, met als resultaat dat die vacature weer openstaat, en ik niet naar die andere dienst kan vertrekken.

Hoelang mag een werkgever een interim in dienst nemen, zonder vast contract aan te bieden?
Ik begin het nu wel een beetje beu te worden, aangezien ik hier toch bijna een jaar zit.
Wat als ik ineens stop ? (ik heb wel de touwtjes in handen, want dan zitten ze hier met een serieus probleem, maar dat kan ik mijn collega niet aandoen :? ) Ik heb weekcontracten, kan ik dan stempelen daarna? Want mijn inkomen is hier wel goed, en als ik geen recht heb om stempelen, zit ik hier eigenlijk gevangen in een situatie die maar blijft duren ...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD
Berichten: 3580

#2 , 25 apr 2008 23:09

Tot zolang de werkgever wil dacht ik. Je moet ook niet vergeten dat jij de werkgever een pak meer kost dan iemand met dezelfde fiunktie maar dan niet op interim basis.

Lang geleden is het interim werk ontstaan met de bedoeling zuiver tijdelijk te zijn. De werkgever koos ook al eens voor iemand met een interim kontrakt omdat hij van al de rompslomp van een ontslag wilde verlost zijn en hij hoefde aldus zelfs niet eens een reden voor ontslag te geven.

Als je vast werk wil vind ik persoonlijk dat je niet moet beginnen zoeken naar een interim werk met de optie vast. Ik vind, tenzij je echt snel werk wil en aan de slag en je je tijd niet kan steken in het zoeken naar een passende job, dat je je tijd verspilt met interimwerk. Vergeet niet dat je aan het werk bent en aldus moeilijker kan solliciteren.

In jouw geval zou ik de werkgever voor de keuze stellen: neem mij vast aan of zoek iemand anders. Hou er ook rekening mee dat het interim bureel er alle voordeel bij heeft om jou als interim te houden.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 27 apr 2008 10:18

“Art.1.§ 1. Tijdelijke arbeid in de zin van deze wet is de activiteit die op grond van een arbeidsovereenkomst wordt uitgeoefend en tot doel heeft in de vervanging van een vaste werknemer te voorzien of te beantwoorden aan een tijdelijke vermeerdering van werk of te zorgen voor de uitvoering van een uitzonderlijk werk...Art.3.Wanneer de partijen, met inachtneming van de bepalingen van dit hoofdstuk, opeenvolgende arbeidsovereenkomsten sluiten voor de uitvoering van tijdelijke arbeid in de zin van deze wet, worden zij niet verondersteld een overeenkomst voor onbepaalde tijd te hebben aangegaan.”(24 JULI 1987. - Wet betreffende de tijdelijke arbeid, de uitzendarbeid en het ter beschikking stellen van werknemers ten behoeve van gebruikers).

Onderzoek vooraf welke categorie van tijdelijke arbeid u verricht in de zin van art.1 hierboven.

“Art.44.Om uitkeringen te kunnen genieten moet de werkloze wegens omstandigheden onafhankelijk van zijn wil zonder arbeid en zonder loon zijn.”(25 NOVEMBER 1991. - Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering).

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”