Zelf ontslag nemen tijdens arbeidsongeschiktheid

Llaura
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Zelf ontslag nemen tijdens arbeidsongeschiktheid

#1 , 17 dec 2018 17:17

Ik ben momenteel in ziekteverlof (arbeidsongeschikt verklaard door adviserend geneesheer van ziekenfonds) en heb ondertussen besloten om niet terug te keren naar mijn huidige werkgever, want dan word ik opnieuw ziek (veel te hoge werkdruk etc.). Ik ben sinds een aantal jaren ook zelfstandige in bijberoep en ben van plan om dit uit te bouwen tot een zelfstandige activiteit in hoofdberoep.
Concreet gezien wil ik dus zelf ontslag nemen bij mijn huidige werkgever en stap voor stap mijn zelfstandige activiteit verder uitbouwen.
Maar ik zit met twee vragen: Hoe zit het met mijn opzegtermijn (= 6 weken), als mijn werkgever dit eist? Loopt deze termijn gewoon door tijdens mijn ziekteverlof en heb ik dan geen enkele dag effectief terug gewerkt qua opzeg? Als ik een opzegtermijn uitvoer, ben ik mijn recht op ziekteuitkering kwijt, zeker? Want opzeg doen = werken = niet meer ziek zijn?
Ik weet eerlijk gezegd ook niet of ik er medisch gezien klaar voor ben om een opzeg te presteren, maar op psychologisch vlak wil ik graag het hoofdstuk bij mijn huidige werkgever afsluiten (en hier niet meer over stressen).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 dec 2018 18:45

Llaura, men weten wat men wil. Ben je te ziek. Men kan niet van twee walletjes eten. Ofwel werkbekwaam of onbekwaam. Kiezen zult ge moeten.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 dec 2018 20:20

Kiezen zult ge moeten.
waarom? men kan toch perfect de opzeggingstermijn laten lopen tijdens een periode van ziekte als de werknemer ontslag neemt
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”