ontslag

Daffie
Topic Starter
Berichten: 137
Juridisch actief: Nee

ontslag

#1 , 30 nov 2018 14:34

Beste,

Ik neem ontslag om als zelfstandige te werken vanaf 1 april.

Nu wil ik nog veel van mn verlof opnemen in dat eerste kwartaal ipv te laten uitbetalen.
Kan mijn werkgever dit eisen? Zij stellen voor om maar 1/4 op te nemen.
Bij uitbetaling wordt dit toch veel belast.

Kan ik eisen om mn verlof op te nemen?

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 nov 2018 14:37

Kan ik eisen om mn verlof op te nemen?
Ik ga er van uit dat je wettelijk verlof bedoelt (geen recup of arbeidsduurverminderingsdagen)? Verlof moet in principe in samenspraak met de wergever opgenomen worden. Dit betekent dus dat jullie beiden moeten akkoord gaan in verband met verlofplanning. Uw werkgever kan niet zomaar eisen dat je maar 1/4e opneemt, jij kan niet zomaar eisen dat je alles mag opnemen. Je moet hierover tot een overeenkomst komen. Als dit niet lukt, zal je naar de arbeidsrechtbank moeten stappen, waarbij de rechter zal beslissen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 nov 2018 14:51

Bij uitbetaling word dit belast net het zelfde als inkomen, met dit verschil dat je het volgend jaar nog eens 16% extra gaat ontvangen op deze uitbetaalde uren van vakantie geld !



Belastingen
Meer loon betekent niet perse meer belastingen betalen. Voor overloon is immers een fiscaal voordeel verbonden: op de eerste 130 overuren betaal je een pak minder bedrijfsvoorheffing – en je werkgever trouwens ook. bron manpouwer
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”