opzegvergoeding

Rayden
Topic Starter
Berichten: 1

opzegvergoeding

#1 , 10 apr 2008 11:56

Hallo,

op 25/02 heeft mijn werkgever me verteld dat hij me moet ontslagen. Dit zou ingaan op 29/02. Die dag kwam dan ook de aangetekende brief.
Ik moest na 29/02 niet meer komen werken, en men zou mij een opzegvergoeding uitbetalen van 3 maanden loon (bediende - onbepaalde duur)

Ondertussen zijn we 6 weken verder, maar heb ik nog steeds niets ontvangen. Ik heb al eens contact opgenomen met mijn ex-werkgever, hij zou het doorgeven aan de boekhouding, maar "houd zich zelf niet bezig met dergelijke formaliteiten". De boekhoudster krijg ik niet te pakken.

Is er een wettelijke termijn waarin zij mij moeten uitbetalen? En welke stappen kan ik nu best ondernemen om toch mijn uitbetaling te ontvangen?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 11 apr 2008 12:14

“Art.39.§ 1. Is de overeenkomst voor onbepaalde tijd gesloten, dan is de partij die de overeenkomst beëindigt zonder dringende reden of zonder inachtneming van de opzeggingstermijn vastgesteld in de artikelen 59, 82, 83, 84 en 115, gehouden de andere partij een vergoeding te betalen die gelijk is aan het lopend loon dat overeenstemt hetzij met de duur van de opzeggingstermijn, hetzij met het resterende gedeelte van die termijn...De opzeggingsvergoeding behelst niet alleen het lopende loon, maar ook de voordelen verworven krachtens de overeenkomst.”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

“Art.9.Het loon moet op gezette tijden, ten minste tweemaal in de maand, met een tussenpoos van ten hoogste zestien dagen, worden uitbetaald, behalve wat betreft:1° het loon van de bedienden, dat ten minste om de maand moet worden uitbetaald...”(12 APRIL 1965. - Wet betreffende de bescherming van het loon der werknemers).

Laatstgenoemde bepaling is ook van toepassing op de opzeggingsvergoeding.

Komt uw werkgever deze verbintenissen niet na,spijts aanmaning,wend u dan tot Toezicht op de Sociale Wetten : http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6552

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”