Ontslag publiek meegedeeld zonder zelf op de hoogte te zijn

PatrikV74
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Ontslag publiek meegedeeld zonder zelf op de hoogte te zijn

#1 , 23 nov 2018 10:31

Beste leden,

Ik heb vernomen dat er een aantal mensen binnen ons bedrijf worden/zijn ontslagen. Ik ben momenteel op verlof met mijn gezin, tijdens deze periode is op intranet gecommuniceerd dat zowel ik als andere collega's ontslagen werden. Mijn naam stond erbij zonder dat ik er zelf van op de hoogte was.

Dit is één zaak, maar bovendien verneem ik dat de redenen van mijn ontslag (geen dwingende redenen) worden gecommuniceerd aan collega's en externe partijen in dezelfde sector zonder dat ik hier zelf al iets van heb vernomen. DIt lijkt mij een schending van de privacy alsook schade van de reputatie. De motivatie van mijn ontslag gaat nu ondertussen al een paar dagen door, zonder dat ik dit nu kan verdedigen aangezien ik zelf nog niet officieel op de hoogte ben van mijn ontslag. Ik ben nog een paar dagen met verlof en aangezien ik in het buitenland zit, is dit een vrij lastige situatie.
Wat kan ik hierin ondernemen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 nov 2018 11:00

Als de reden van ontslag bijvoorbeeld een herstructurering is, of outsourcing van een afdeling die vroeger intern was, dan is het meedelen van die reden niet echt een probleem. Dus op uw vraag of het meedelen van die reden al dan niet door de beugel kan, kan niemand zeggen zonder de exacte reden te weten.

De communicatie van het bedrijf is uiteraard hoogst ongelukkig / onprofessioneel, maar of dit ook juridisch aan te vechten valt, betwijfel ik.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

PatrikV74
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 nov 2018 12:10

Dag Tom,
Dankjewel voor je antwoord. Blijkbaar is de officiële reden inderdaad een herstructurering. Er is een selectie gemaakt van collega's over verschillende diensten heen. Maar hetgeen mij dwars zit, is dat dit blijkbaar niet wordt aangehaald tov externe partijen, maar dat er persoonlijke redenen worden gemotiveerd. Redenen die nooit met mij eerder werden besproken, ik krijg hierover ook berichten van externe partijen waarin ze mij melden dat ze niet akkoord zijn met wat hen verteld wordt.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 nov 2018 13:58

... maar dat er persoonlijke redenen worden gemotiveerd. Redenen die nooit met mij eerder werden besproken, ik krijg hierover ook berichten van externe partijen waarin ze mij melden dat ze niet akkoord zijn met wat hen verteld wordt.
Da's inderdaad wel een probleem. Als die externe partijen willen getuigen over de verklaringen van uw vorige werkgever, kan je daar een zaak van maken. Ben je aangesloten bij een vakbond? Neem dan contact met hen op om dit te bespreken en te kijken welke verdere stappen je kan ondernemen. Als je geen beroep kan doen op een vakbond, moet je zelf kijken of je een zaak wil opstarten wegens laster en eerroof, maar 'k vrees dat dit je dan meer gaat kosten dan dat het mogelijk opbrengt...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 nov 2018 14:52

Het is natuurlijk ongelukkig daar je nu in het buitenland bent, maar dit is niet de schuld van de werkgever, was je daar had je het onmiddellijk geweten laat dit ook eens duidelijk zijn !
En ik geloof niet dit dit een zaak van privacy is, een ondernemer mag dit vrij communiceren dat er een herstructurering is en dat die en die hun ontslag gaan krijgen !

Wat is daar in een onderneming geheim aan ??,
In een onderneming met een OR weten die leden ook eerst wie er gaat ontslagen worden, nog voor de werknemers zelf .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 nov 2018 15:18

Denlowie, lees wat de TS schrijft: de officiële reden is herstructurering, maar tezelfdertijd vertelt de werkgever aan derde partijen dat de "echte" reden persoonlijke redenen zijn (dus met andere woorden: dat de TS ontslagen is omdat hij niet goed functioneert). Als dit niet strookt met de werkelijkheid, is er weldegelijk een probleem!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

PatrikV74
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 nov 2018 18:32

Dankjewel. De mededelig op zich is inderdaad jammerlijk en daar wil ik ook niet zo zeer een punt van maken. Het zit mij niet goed dat zaken die gecommuniceerd worden a)anders zijn dan de algemeen/officieel geldende communicatie en b)deze zogezegde persoonlijke 'redenen' nooit eerder met mij besproken werden en niet gelden als geldige reden tot ontslag. Vakbond kan/wil hier nog geen uitspraken doen vooraleer de ontslagbrief en dergelijke in orde is. Het is inderdaad dan af te wegen qua kosten/baten, maar kwestie dat ik weet of enige actie hierin gegrond zou zijn.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 23 nov 2018 19:10

Denlowie, lees wat de TS schrijft: de officiële reden is herstructurering, maar tezelfdertijd vertelt de werkgever aan derde partijen dat de "echte" reden persoonlijke redenen zijn (dus met andere woorden: dat de TS ontslagen is omdat hij niet goed functioneert). Als dit niet strookt met de werkelijkheid, is er weldegelijk een probleem
Tom klap klap van colegas !

wie zegt dat dit juist is, wanneer TS aanwezig is zal hij het zelf kunnen vragen aan de werkgever en niet via derden die hoogst waarschijnlijk maar gissen !

Ik loop al zeer lang op straat hoor !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 26 nov 2018 09:32

Tom klap klap van colegas !
Wat wil dat nu weer zeggen? :roll: :roll: :roll:
wie zegt dat dit juist is, wanneer TS aanwezig is zal hij het zelf kunnen vragen aan de werkgever en niet via derden die hoogst waarschijnlijk maar gissen !
denlowie, een beetje serieus blijven, hé. We gaan er hier nog altijd van uit dat een TS de waarheid spreekt, tot het tegendeel redelijkerwijs kan gedacht worden. Geen idee waarom jij zou tweifelen aan het feit dat de TS de waarheid zegt. Verder zal de werkgever natuurlijk nooit aan de TS vertellen wat hij achter de rug van de TS aan derden vertelt. De enige die hier aan het gissen is, ben jij op dit moment.
Ik loop al zeer lang op straat hoor !
Ja, dat weten we ondertussen wel. Feit is dat de arbeidsmarkt en de tijden ondertussen veranderd zijn, denlowie. Jij wil terug naar de tijd van Daens, da's wel duidelijk uit uw posts. Maar voor de rest draag je weinig nuttigs bij in dit soort draadjes. Keer op keer laat jij uitschijnen dat de baas de baas is, en de werknemer netjes moet luisteren en niet te veel in de pap te brokken heeft. Dit was enkele decennia, toen jij nog "baas" was, zo, maar ondertussen zijn de tijden gelukkig veranderd, denlowie. Tijd om mee te evolueren, denlowie. Mensen die hier een vraag stellen, hebben dat probleem NU, niet 30 of 40 jaar geleden toen jij nog werkgever was. :evil:
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 26 nov 2018 10:49


Keer op keer laat jij uitschijnen dat de baas de baas is, en de werknemer netjes moet luisteren en niet te veel in de pap te brokken heeft.
In Grote bedrijven heb je gelijk, en dit omdat de personeelsdirecteur ook een werknemer is!

Net het zelfde als op de rechtbank, de voorzitter en de leken rechters op de arbeidsrechtbank zijn 99% ook werknemers !!!

In kleinere werkplaatsen is de baas nog steeds de baas, ik heb dagelijks ervaringen met de horeca, daar is de uitbater den baas en niet de werknemers zoals in grote bedrijven de centen moeten uit zijn zak komen, en dan past men meer op.

Wat TS hier schrijft dit kan 100% juist zijn dit heb ik hier nooit ontkend !

Maar zet wel in het buitenland en een collega belt of smst, dus dit is één en al rodel als het van een derde hand moet komen !

En voor mij is het wel om het even hoor, maar ik lees en hoor zeer veel van kleine baasjes wat men mee maakt met de werknemers, OK dit zal een klein percentage zijn maar die zijn er !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 26 nov 2018 12:01

Inderdaad, er zijn nog van dat soort "bazen", maar die sterven uit, net omdat het personeel dat zij "wegjagen" moeilijker en moeilijker te vervangen wordt. Je zal geen goede werkkrachten meer aantrekken als je je gedraagt als een baas uit de 20e eeuw.

Dus laat ons AUB niet focusen om dat kleine persentage ouderwetse bazen en doen alsof zijn representatief zijn voor de doorsnee werkgever in Vlaanderen, AUB, want dat zijn ze zeer zeker niet! Maar in de meeste van uw antwoorden doe jij alsof dit wel het geval is. Dus stop daar AUB mee!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”