van werkgever veranderen maar op dezelfde plaats blijven werken toegestaan ??

Mk84
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

van werkgever veranderen maar op dezelfde plaats blijven werken toegestaan ??

#1 , 21 nov 2018 07:50

Ik stel deze vraag omdat er een discussie is ontstaan over wat kan, mag en niet kan of mag. Ik leg even men verhaal int kort uit:

Ik heb gedurende 5 jaar voor 1 bepaalde werkgever (A) gewerkt en werd uitgezonden naar naar bedrijven als onderaannemer. Vorig jaar had ik besloten na een mooi aanbod gekregen te hebben om van werkgever te veranderen (werkgever B) , het werk bleef hetzelfde alsook de plaatsen waar ik moest gaan werken. Nu bij nader inzien was er veel bla bla van al dat moois dat me beloofd was maar dat ff terzijde.
Nog geen half jaar later na vele woordenwisselingen met de baas te hebben gehad hebben ze me gewoonweg ontslagen wat mij eigenlijk koud liet.
Nu wou ik terug naar men oude werkgever (A) gaan maar was er plots een discussie over dat ik na dat ontslag nog wel op diezelfde plaatsen mocht gaan werken dus vragen ze nu toestemming aan de Klant of dat al dan niet een probleem is.
(Toen ik de overstap maakte naar werkgever B kon ik ook gelijk overal terug werken , het enige verschil dat er was dat was de firmawagen en een ander model overal ...)
Dit is toch irrelevant , ik heb bij de klanten nooit problemen gehad, ik deed mijn werk zoals het hoorde en iedereen was tevreden over mij.
Sinds mijn ontslag en nu bij werkgever B tot op vandaag zit er ongeveer een half jaar tussen.
Nu wat ik wel te weten ben gekomen is dat er in de tijd na men ontslag veel geroddeld is geweest door mijn vorige werkgever (B) en dus ben bang dat ze mij in het slechte daglicht geplaatst hebben , nu ten eerste, wat er tussen mij en men vorige werkgever is gebeurt dat behoort toch tot privacy of ben ik mis (had niks te maken met werk eigenlijk maar met de vergoedingen die beloofd waren en dergelijke ? Dus de klanten waar ik tewerkgesteld was zowel voor werkgever A als werkgever B zouden daar toch niet mogen op verder gaan van wat ze horen zeggen hebben ? Nu aangezien er in mijn branche maar enkele werkgevers zijn in België heb ik niet veel keus als ik dezelfde job wil blijven uitoefenen. Wat kan of moet ik hier aan doen ? Werkgever B , die praat overal slecht over mij wat als gevolg betekend dat ik mijn job niet meer zal kunnen uitvoeren ? Dit is toch absurd?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 nov 2018 09:04

Tja, wat wil je hier dat we zeggen? Je bent in onvrede weggegaan (of beter weggestuurd) bij uw werkgever. Dan is het normaal dat een nieuwe werkgever (ook al is het uw vorige werkgever) hier toch een aantal vragen bij stelt, alsook dat daar iets van blijft hangen bij de klanten.

Als je kan bewijzen dat uw oude werkgever flagrante onwaarheden over jou verspreid met het doel je te schaden, zou je hier een procedure kunnen voor opstarten, maar dan moet je wel al sterk in uw schoenen staan.

Je hebt gegokt en verloren, om het grof te zeggen: je dacht je te kunnen verbeteren bij werkgever B, maar dit was niet het geval. Je gaat er nu van uit dat je dan maar terug bij uw vorige werkgever moet kunnen gaan werken zoals daarvoor, tegen alle oude voorwaarden. Daarin ben je echter fout. Als je terug naar uw oude werkgever gaat, mag uw werkgever totaal andere voorwaarden voorstellen dan vroeger. Werkgever A kan u bijvoorbeeld tegen een lager loon aannemen, moest hij dit willen. Of geen bedrijfswage meer aanbieden, etc... Dus werkgever A kan ook perfect beslissen dat je niet meer voor klanten gaat werken waar je voor gewerkt hebt onder werkgever B. Zelfs al is daar juridisch gezien geen probleem, het is de keuze van de werkgever. Mogelijk is er één of andere overeenkomst met werkgever B waar jij geen weet van hebt, waardoor A u niet meer voor die klanten laat werken.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Mk84
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 nov 2018 09:34

Tom , de nieuwe werkgever doet niet moeilijk , zij willen me direct terug aannemen, maar tprobleem is dat de klant waarvoor ik ga werken dezelfde klant was als bij vorige werkgever. Maw ik werk al 7 jaar voor dezelfde klant die tevreden is van men prestaties .. en nu vraagt men werkgever zich af of ik nog bij die klant mag gaan werken .. maar zoals ik eerder refereerde , op vlak van werk en prestaties is er nooit bij de klant iets mis gegaan .. dus waarom zou ik er niet terug mogen voor werken dan ? Ja dat er vriendjespolitiek is geweest tussen men vorige baas en die van de ‘bureau’ vd klant en ze hebben me daar zitten slecht te maken tot en met .. want ja als ik terug bij die klant ga werken wil dat zeggen dat ik men vorige baas ook terug ga zien en dat kan die niet pikken ..


Btw bedankt voor de reactie !!

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 nov 2018 11:28

Tom , de nieuwe werkgever doet niet moeilijk , zij willen me direct terug aannemen, maar tprobleem is dat de klant waarvoor ik ga werken dezelfde klant was als bij vorige werkgever.
Bij vele bedrijven zou dit al een probleem zijn, maar bon, daar maakt uw werkgever blijkbaar op zich geen probleem van (puur het inpikken van een klant van de concurrentie dan, want bedrijf B is concurrentie van bedrijf A. In de consultancy sector staat er in de meeste contracten dat dit not done is, maar in uw geval blijkbaar niet.)
Maw ik werk al 7 jaar voor dezelfde klant die tevreden is van men prestaties .. en nu vraagt men werkgever zich af of ik nog bij die klant mag gaan werken
Da's zijn goed recht om zich daar vragen bij te stellen.
.. maar zoals ik eerder refereerde , op vlak van werk en prestaties is er nooit bij de klant iets mis gegaan .. dus waarom zou ik er niet terug mogen voor werken dan ?
Dat speelt toch geen rol? Dit is een klant van uw werkgever, niet een klant van uzelf. Uw werkgever bepaalt nog altijd wie hij als klant neemt en waar hij u naartoe stuurt. Daar heb jij zelf weinig in te beslissen (je kan hooguit weigeren om voor een bepaalde klant te werken, maar je kan totaal niet eisen om wel voor een bepaalde klant te werken).
Ja dat er vriendjespolitiek is geweest tussen men vorige baas en die van de ‘bureau’ vd klant en ze hebben me daar zitten slecht te maken tot en met .. want ja als ik terug bij die klant ga werken wil dat zeggen dat ik men vorige baas ook terug ga zien en dat kan die niet pikken ..
Uw vorige baas heeft hier ook totaal geen rol in. Het is aan de klant en uw huidige baas om te bepalen of ze het zien zitten dat jij terug voor die klant gaat werken. Als of uw huidige werkgever, of de klant dit geen goed idee vind, om welke reden dan ook, heb jij je daar bij neer te leggen. Als ze dit echter wel zien zitten en je gaat terug bij die klant werken, dan heeft uw vorige werkgever daar geen zaken mee. Of hij dit nu prettig vindt of niet, het maakt zijn zaak niet.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Mk84
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 nov 2018 14:02

Tom ik weet dat het een beetje ingewikkeld zit maar het is in orde gekomen en mag morgen contract gaan tekenen. En wat je zei over contract inpikken is niet zo, het betreft een klant (bedrijf) die meerdere onderaannemers tegelijkertijd heeft rondlopen snap je ..
toch bedankt voor je reactie ..

Peace

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”