C4 aanvragen bij einde contract van bepaalde duur

runs
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

C4 aanvragen bij einde contract van bepaalde duur

#1 , 20 nov 2018 14:38

Ik zit nu reeds een aantal jaren bij een bedrijf maar steeds met contracten van bepaalde duur, binnenkort loopt mijn huidig tijdelijk contract ten einde en zou ik graag een carrière-switch maken.

Kan ik mijn werkgever vragen om mij een C4 te geven eens dit huidige contract is afgelopen? (i.p.v. een vast contract te krijgen of nogmaals een tijdelijk)

Op die manier kan ik mij vervolgens als werkloos in schrijven bij de VDAB om dan zo snel mogelijk met een opleiding van start te gaan.

Ik ben namelijk volledig uitgekeken op mijn huidige job en zou mij graag omscholen zonder dat ik mij meteen grote financiële zorgen hoef te maken door intussen een werkloosheidsuitkering te ontvangen.

Kan dit enig probleem vormen voor mijn stempelgeld en is dit een realistisch traject?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
puttemanp
Berichten: 613

#2 , 20 nov 2018 16:32

Je kan altijd 'weigeren' een nieuw contract van bepaalde duur of een contract van onbepaalde duur te tekenen, maar...

Op jouw C4 zal in dit geval vermeld worden als reden van de werkloosheid:

- Einde contract bepaalde duur, weigering nieuw contract

Hierdoor ben je vrijwillig werkloos en heb je geen recht op uitkeringen.

De werkgever zou het 2de zinnetje weg kunnen laten, maar weet wel dat hij dan incorrecte informatie doorgeeft aan de RVA.
Ons sociaal systeem is niet voorzien om iemand de mogelijkheid te geven zonder zorgen na te denken over een carriereswitch. Het bestaat om de behoevenden te helpen.

P.

eylis
Berichten: 8840

#3 , 20 nov 2018 17:53

Al is het erg onheus en onwettig van de werkgever een werknemer jaren na elkaar (eventueel met een artificiele onderbreking van één dag...) steeds contracten van bepaalde duur te geven voor dezelfde job. Poster moet pertinent eisen dat na dit contract van beperkte duur eindelijk een contract van onbepaalde duur gegeven wordt. Als hij dat niet krijgt (wat zeer waarschijnlijk het geval is) moet de werkgever deze C4 toelichten als volgt: Einde contract beperkte duur, werknemer weigert na jaren opeenvolgend contracten van beperkte duur, nog een contract van beperkte duur. Werkgever zal dat niet zo formuleren want dan krijgt hijzelf een sanctie van de arbeidsinspectie. De werkgever zal braaf melden op de C4 dat het contract van beperkte duur beeindigd is :-)

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 nov 2018 18:13

want dan krijgt hijzelf een sanctie van de arbeidsinspectie.
welke sanctie mag dat dan wel zijn?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

eylis
Berichten: 8840

#5 , 22 nov 2018 18:54

Een werkgever moet aan een werknemer na 3 opeenvolgende contracten van bepaalde duur een contract van onbepaalde duur aanbieden. Werkgevers die dat niet doen ontnemen zo aan een werknemer de rechten die hij door de jaren zou opgebouwd hebben. Sommige werkgevers proberen het op de volgende manier: ze geven opeenvolgende contracten met telkens 1 werkloosheidsdag tussen. Wettelijk mag het echt niet, dus ik veronderstel dat het de arbeidsrechtbank is die de sancties vonnist. Er zijn enkele uitzonderlijke voorwaarden onder dewelke een werkgever het wél mag, maar dat legt een werkgever dan ook uit aan zijn werknemer als hij/zij in dat geval verkeert.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”