Dertiende maand

Thomas_A
Topic Starter
Berichten: 2298
Juridisch actief: Nee

Dertiende maand

#1 , 17 nov 2018 05:38

Ik startte in de loop van 2017 als bediende in paritair comité 220. Ik wil mijn ontslag geven, en heb een aanbod van een nieuwe werkgever.

Begrijp ik juist dat ik in mijn geval het volledige jaar 2018 moet gewerkt hebben om recht te hebben op een dertiende maand? Betekent dit dat het einde van mijn opzeg in 2019 mag vallen, maar deze al in 2018 mag starten? De eerste week van 2019 heb ik normaal verlof voorzien. Aangezien dit mijn opzeg niet schort, ga ik ervan uit dat dit ook mijn recht op een dertiende maand niet belemmert?

Concreet: ik geef mijn ontslag op 3 december, dit gaat in op 10 december en bedraagt 4 weken. Officieel loopt dit tot 4 januari maar mijn laatste werkdag voor verlof is 28 december. Is dit ok zo?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 nov 2018 09:57

In de CAO van 10/03/2014 PC 220 bedienden voedingsnijverheid , over de eindejaarspremie staat niks dat je tot 31/12 moet werken !!

Art:2 De parijen komen overeen om een eindejaarspremie toe te kennen aan bedienden met minstens 1 maand dienst, inde onderneming.

Art 3: De bedienden hebben recht op een eindejaarspremie a rato van één twaalfde per maand effectieve dienst !

En §3 zegt ook wanneer je de 16 de van de maand uit dienst treed je deze maand ook mee telt !

Dus als u op 16 december het bedrijf verlaat heb je u 12 maanden eindejaarspremie en die moet voor 25/12 uitbetaald worden !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Thomas_A
Topic Starter
Berichten: 2298
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 nov 2018 10:41

Bedankt voor het snelle antwoord, denlowie.

Ik had me gebaseerd op volgende tekst op de site van LBC/NVK:
Toekenningsmodaliteiten
Aan de bedienden die tijdens het dienstjaar gedeeltelijke prestaties hebben geleverd, wordt de premie betaald naar rato van hun effectieve en gelijkgestelde prestaties, behalve:

*de bedienden die vrijwillig ontslag nemen en op dit ogenblik nog geen vol jaar anciënniteit hebben;
*in geval van ontslag door de werkgever om zwaarwichtige reden.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 nov 2018 10:43

Ik baseer me op de originele tekst van de CAO die in het staatsblad is verschenen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”