Concurrentiebeding - opereren vanuit andere provincie

johnnybyron
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Concurrentiebeding - opereren vanuit andere provincie

#1 , 11 nov 2018 08:14

Eerst de feiten: ik val onder een geldig concurrentiebeding. De periode behelst 6 maanden na ontslag, de regio is beperkt tot de provincie Limburg.
Mag ik na mijn zelf gegeven ontslag een bedrijf oprichten met dezelfde activiteit in Antwerpen, maar toch klanten benaderen in Limburg?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
UAstudent
Berichten: 22
Juridisch actief: Ja

#2 , 11 nov 2018 09:49

Beste johnnybyron

Een concurrentiebeding voor een bediende moet voldoen aan 4 geldigheidsvoorwaarden:

1. Betrekking hebben op soortgelijke activiteiten
2. Geografisch beperkt blijven tot de plaatsen waar de werknemer de werkgever werkelijk concurrentie kan aandoen, zonder verder te reiken dan het Belgisch grondgebied
3. Niet langer lopen dan 12 maanden na het einde van de arbeidsovereenkomst
4. Voorzien in een compensatoire vergoeding

Omwille van de vergoeding is het zo dat het niet-concurrentiebeding uitwerking heeft wanneer men als werknemer zelf ontslag neemt, behalve wanneer men een dringende reden kan aanhalen.

Uw ex-werkgever zal zich slechts op het niet-concurrentiebeding kunnen beroepen wanneer u tijdens uw arbeidsovereenkomst kennis heeft opgedaan die eigen is aan de onderneming die u heeft verlaten en waardoor u de mogelijkheid heeft deze onderneming nadeel te berokkenen.

Dit is dus een afweging die u zelf dient te maken, aangezien het niet-concurrentiebeding slechts uitwerking heeft gedurende zes maanden, raad ik u toch aan om uw cliënteel te beperken tot de regio's buiten Limburg, om onnodige juridische procedures te vermijden.

Met vriendelijke groeten

Heeft u toch nog extra vragen, twijfel dan niet om mij te contacteren.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”