Opzegtermijn - gewaarborgd loon

Minnegirl
Topic Starter
Berichten: 28
Juridisch actief: Nee

Opzegtermijn - gewaarborgd loon

#1 , 29 okt 2018 23:33

Op 20/10 ben ik ziek geworden
Mijn werkgever ontslaat mij per aangetekend schrijven op 23/10 deswelke de opzeg termijn pas begint te lopen op de maandag dus op 29/10

Echter ben ik nog steeds in ziekte, en kan mijn ziekte nog verlengd worden. Tot 15/11 momenteel

Wanneer begint mijn opzeg periode dan te lopen?
Wanneer ik genezen ben? Of aangezien ik geen opzeg dien te presteren en hij dit uitbetaald, vanaf volgende week 29/10?

Dient de werkgever de 30 dagen gewaarborgd loon nog te betalen? Alvorens ik uit dienst ga, of mag deze afgetrokken worden van de 30 dagen dus - 1 week

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 okt 2018 08:52

Beste,

Het hangt er vanaf wat er afgesproken met uw werkgever. Verbreekt hij uw contract en betaald hij hiervoor een verbrekingsvergoeding of kiest hij voor een vrijstelling van prestaties. U blijft dan in dienst bij uw werkgever tot op het einde van de opzegperiode en wordt betaald hiervoor, echter moet u geen prestaties meer leveren.

Wat bent u overeengekomen met uw werkgever? Éenzijdig kan normaal de werkgever niet beslissen om u vrij te stellen van prestaties (toch gebeurd dit toch frequent).

Minnegirl
Topic Starter
Berichten: 28
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 okt 2018 12:52

De werkgever schrijft

“De wettelijke verbrekingsvergoeding correspondeert met een opzeg termijn van 1 week zal u bij de volgende loonafrekening worden gestort.

Op 22/10 ben ik ziek geworden, op 24/10 is de ontslagbrief bij mij aangekomen. Aangezien ik geen opzeg moet presteren ga in er van uit dat deze start op 29/10 maandag volgend op de kennisgeving.

Reclame

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 okt 2018 14:10

Een verbreking gaat in vanaf het moment van kennisgeving.
Daar de werkgever een bewijs heeft dat u op 23/10 kennis hebt genomen van de feiten is de overeenkomst op dat moment verbroken.

Een verbreking heeft niets met opzegtermijnen te maken. De enige gelijkenis is de berekening van de verbrekingsvergoeding.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 okt 2018 16:23

Bij een verbreking moet hij niks meer betalen dan de verbreking vergoeding

Hoelang werk je daar want ik vind 1 week verbreking vergoeding nu toch wat weinig
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 okt 2018 16:27

Bij een verbreking moet hij niks meer betalen dan de verbreking vergoeding

Hoelang werk je daar want ik vind 1 week verbreking vergoeding nu toch wat weinig
Dag Lowie,
Sinds 1 mei 2018 zijn de opzegtermijnen gewijzigd.
Een tewerkstelling tussen 0 en 3 maanden geeft recht op een opzegtermijn van 1 week.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 30 okt 2018 16:33

Juist B.Debuck maar weet jij hoelang ts al daar werkt ??
Vandaar mijn vraag hoelang men daar al werkt !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#8 , 30 okt 2018 16:53

Nee hoor, was gewoon nog even duiden. Ik dacht dat je het te weinig vond (daar vroeger het minimum 2 weken opzegtermijn was).

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”