Geldig ontslag dringende redenen?

bediende123
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Geldig ontslag dringende redenen?

#1 , 25 okt 2018 06:06

Ik ben maandag mondeling ontslagen wegens dringende redenen in functie van verpleegkundige in
een rusthuis

in de brief (die niet aangetekend verstuurd werd) stond volgende reden;

ik heb medicatie toegediend aan een patiente die neerlag , zou deze , volgens hun, hebben moeten toegediend
in zitstand

en er stond bij dat er verklaringen waren dat ik hardhandig omging met clienten (echter nooit een voorval gehad in mijn 30-jarige carriere + een zeer positieve evaluatie gehad nog geen maand geleden, dus viel compleet
uit de lucht)

is deze reden voldoende
als ontslag wegens dringende redenen? ben gaan vragen om die verklaringen in te zien, dit mocht echter niet ivm privacywet

Maandag heb ik ook heel mijn shift moeten werken (en desbetreffende patiente nog moeten verzorgen) en 5 min voor einde hebben ze me dan meegedeeld dat k werd ontslagen (wat volgens mij toch ook duidelijk maakt dat de fout niet groot genoeg was om niet meer te mogen werken?)

mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mateuto
Berichten: 32
Juridisch actief: Ja
Locatie: Waregem

#2 , 25 okt 2018 09:41

Mondeling ontslag kan mits ze binnen de drie dagen een ontslagbrief sturen, wat hier gebeurd is. De reden lijkt me echter licht. (al hangt het natuurlijk af over welke medicatie het ging, de gevolgen van de verkeerde toediening, professionele fout of niet, opzettelijk of niet,...)

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 okt 2018 10:47



in de brief (die niet aangetekend verstuurd werd) stond volgende reden;
art 35 arbeidsovereenkomstenwet 3/7/1978
Op straffe van nietigheid, geschiedt de kennisgeving van de dringende reden hetzij bij een ter post aangetekende brief, hetzij bij gerechtsdeurwaardersexploot.

in geen geval zelf iets ondernemen nu, de datum in de poststempel telt, dus kan nog op tijd worden/zijn verstuurd
als je maandag nog geen aangetekende kennisgave hebt ontvangen ga je naar de juridische dienst van je vakbond en zij zullen dan een verbrekingsvergoeding eisen
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

bediende123
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 okt 2018 06:19

was intussen al
naar de vakbond gegaan en zij zeggen dat de brief aangetekend is omdat werkgever een bewijs heeft dat ze de brief binnengedaan hebben in een postkantoor? ik heb echter niets moeten tekenen...? (wacht nog even af, mss dat er nog een andere brief volgt)

wat betreft mijn ‘fout’ , dacht dat feiten bewezen moesten worden? zijn verklaringen van anderen dan voldoende? en heb ik het recht deze te lezen? plus hoe bewijzen ze dat ik zogezegd bewust de fout heb gemaakt? (pilletje in ligstand toegediend , ipv dame recht op te zetten, verder niets gebeurd en is ook geen regel?)
Voorts heeft mijn werkgever gezegd dat , indien ik het ontslag aanvecht, misschien strafrechtelijk vervolgd zal worden???

weetje, ze gaan verbouwen en er zijn reeds 4 collega’s ontslagen wegens dringende reden in nog geen half jaar tijd...

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 okt 2018 11:29

was intussen al
naar de vakbond gegaan en zij zeggen dat de brief aangetekend is omdat werkgever een bewijs heeft dat ze de brief binnengedaan hebben in een postkantoor? ik heb echter niets moeten tekenen...? (wacht nog even af, mss dat er nog een andere brief volgt)
ga eens naar het postkantoor, en vraag eens of deze echt aangetekend is verstuurd
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”